Publicaties

Filters

523 resultaten gevonden

Gezond eten bevorderen

In de rol van ‘gezondheidsbevorderaar' hebben wijkverpleegkundigen een belangrijke taak bij het bevorderen van gezond eet- en drinkgedrag. In de praktijk vervullen wijkverpleegkundigen deze rol nog niet altijd. Het is onduidelijk welke factoren hierop invloed hebben. Het doel van deze studie was het in kaart brengen van belemmerende en bevorderende factoren die wijkverpleegkundigen ervaren in het bevorderen van gezond eet- en drinkgedrag van cliënten. En ook: welke factoren hebben daarom aandacht nodig in professionalisering?

Leefstijl en Gezondheidsbevordering | 04-10-2025

Epiloog

Onderwijs voorbij de meritocratie bevat elf academische bijdragen en zes praktijkbijdragen die de verbeelding over goed onderwijs uitdagen en verrijken. De auteurs laten zich daarbij voeden door bronnen uit filosofie, pedagogiek en theologie. In de Epiloog beschrijven de auteurs drie thematische lijnen: (on)gelijkheid, dienstbaarheid en brede ontwikkeling. Ze beschrijven deze lijnen als onderdeel van een transformatie van het onderwijs om voorbij de meritocratie te kunnen geraken. Tenslotte gaan ze na wat de transformatie van het onderwijs impliceert voor de samenleving en draaien ze het perspectief om: Welke samenleving heeft het onderwijs nodig?

Bezieling en Professionaliteit | 04-10-2025

Onderwijs voorbij de meritocratie

Prestaties, prestaties, prestaties. Het onderwijs lijdt aan prestatiepijn die alsmaar heviger wordt. Kunnen leerlingen, docenten en scholen de oplopende prestatieverplichtingen wel nakomen? Als we met nog meer inspanning voor betere prestaties nauwelijks verder komen, waarmee dan wel? Onderwijs voorbij de meritocratie kijkt voor het vraagstuk van prestaties naar het onderliggende meritocratisch ideaal van de eigen verdiensten en stelt dat ter discussie. Het meritocratisch ideaal is weliswaar aantrekkelijk, maar in de huidige samenleving en in het huidige onderwijs is dat ideaal tiranniek geworden. De meritocratie holt de solidariteit uit en ondermijnt de menselijke waardigheid. Aan de orde zijn vragen als: hoe heeft het meritocratisch ideaal zijn weg gevonden in het onderwijs? Wat is de betekenis ervan voor het werken aan gelijke kansen en waardoor schiet dit haar doel voorbij? Hoe kunnen scholen onderwijs en gelijke kansen realiseren voorbij de meritocratie? Wat zijn bruikbare en relevante alternatieven voor het eenzijdig streven naar eigen verdiensten? Wat hebben onderwijsbestuurders, schoolleiders, docenten en andere betrokkenen daarvoor te doen? Onderwijs voorbij de meritocratie bevat elf academische bijdragen en zes praktijkbijdragen die de verbeelding over goed onderwijs uitdagen en verrijken. De auteurs laten zich daarbij voeden door bronnen uit filosofie, pedagogiek en theologie. De bundel is voor moedige mensen in het onderwijs, de samenleving en de politiek.

Bezieling en Professionaliteit | 04-10-2025

Is the Exoneration-Forgiveness Distinction in Contextual Therapy Evident in Practice, and What Can We Learn From It?

This article compares exoneration with the correlated concept of forgiveness. According to Contextual Therapy, a fundamental distinction exists between the two. It states that exoneration depends on an adult reassessment of history, resulting in the offender being freed of guilt. Conversely, according to Contextual Therapy, forgiveness is beyond reassessment and relies on the generosity of the forgiver while retaining the assumption of guilt on the part of the wrongdoer. After briefly introducing and concisely overviewing contextual theory, the five core elements of exoneration are identified as (a) an intrapersonal, interpersonal, or posthumous process; (b) motivated by loyalty and obligation; (c) recognition of suffered injustice; and (d) an adult reassessment, leading to (e) a promise of improvement. Then, the core elements are compared with the findings of a previously conducted international phenomenological research study on forgiveness processes between children and parents. Instead of finding evidence of the distinction between exoneration and forgiveness as Contextual Therapy proposes, this article confirms the importance of the five identified elements for both exoneration and forgiveness.

Bezieling en Professionaliteit | 04-09-2025

Van slimme stad naar ecosysteem

In het nieuwe Future City boek ‘Van slimme stad, naar ecosysteem‘ wordt teruggeblikt op vijf jaar intensief samenwerken binnen de City Deal Slimme Stad, trekken we hieruit waardevolle lessen en presenteren we de 25 belangrijkste resultaten. Daarnaast kijken we samen met experts vooruit, om te leren van hun inzichten over het werken in ecosystemen. Dit ebook bevat vele bijdragen waaronder een gesprek met hoogleraar entrepeneurship and ecosystems aan Nyenrode Business University (tevens lector aan de CHE), Henk Kievit, over ecosystemen door een bestuurlijke bril.

Dienstbaar Organiseren | 02-07-2025

Samen sterk

Een belangrijke opgave in het sociaal domein is de sociale basis te versterken en een inclusieve samenleving vorm te geven. Gemeenten hebben daar een belangrijke rol in. Maar de sociale samenhang en inclusie is in de eerste plaats iets van inwoners zelf. Het gaat om de gemeenschappen waarin zij hun leven vormgeven, hun onderlinge contacten, onderlinge hulp en vrijwilligerswerk. Inclusie draait om de vraag of alle inwoners daar ook daadwerkelijk onderdeel van uitmaken en naar wens mee kunnen en mogen doen. Daar waar dat nodig is, spelen gemeenten en organisaties een rol om de sociale samenhang en inclusie te bevorderen. De Gemeente Barneveld heeft in april 2023 een Beleidskader Inclusie vastgesteld. Voor de verdere invulling en uitvoering van het beleid heeft de gemeente inzicht nodig in de huidige staat van sociale inclusie in de gemeente. Daarbinnen wil de Gemeente Barneveld inzicht krijgen in zowel de sociale kracht van de gemeente Barneveld als in de risico’s voor sociale uitsluiting. Een gemeentebreed onderzoek moet inzicht geven in de huidige staat van de kracht en de kwetsbaarheid van de Barneveldse samenleving, input geven voor concrete uitwerking van sociale inclusie in het inclusiebeleid én als nulmeting dienen.

Informele Netwerken en Laatmoderniteit | 02-01-2025

Reflecties op het WRR-rapport Grip

Daags na de Tweede Kamerverkiezingen van november 2023 publiceerde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) een nieuw rapport met de titel Grip. Het maatschappelijk belang van persoonlijke controle. Ook de WRR constateert dat veel burgers te maken hebben met allerlei onzekerheden. Het gaat dan vooral om zekerheid met betrekking tot de maatschappelijke omgeving van mensen. Daarbij maakt de raad onderscheid tussen feitelijke onzekerheid en gevoelens van onzekerheid. De overheid moet bij het maken en uitvoeren van beleid meer inzetten op het vergroten van de grip van burgers. Burgers moeten zoveel mogelijk kunnen beschikken over de middelen, mogelijkheden en rechten om hun levensdoelen te kunnen realiseren. Wanneer mensen onvoldoende grip op hun leven ervaren, kan dat leiden tot meer gezondheidsproblemen, eerder overlijden, meer maatschappelijk onbehagen, en mogelijk zelfs complotdenken. In dit nummer van 'Beleid en Maatschappij' reflecteren diverse auteurs op de inhoud.

Bezieling en Professionaliteit |

Preventie als ambivalente tijdstrategie

Preventie is volgens Robert van Putten veel meer dan een beleidsinstrument voor interventie. Preventie is een mentaliteit die onze tijdsbeleving kleurt: het heden als somber, het verleden als slecht en de toekomst als mogelijk goed. Hoewel preventie op zichzelf iets goeds is – het vermindert de risico’s op iets slechts – kent ze zelf ook een risico, namelijk dat het een dominante benadering van de werkelijkheid wordt, waardoor we het goede van heden en verleden niet volop beleven. Van Putten werkt deze ambivalentie verder uit.

Bezieling en Professionaliteit |