Publicaties

Filters

546 resultaten gevonden

De communicatieparadox

De Bond tegen vloeken wil een boodschap vertellen. Dit doel kan alleen worden bereikt wanneer deze boodschap goed is afgestemd op het publiek. De vraag die dan vaak wordt opgeworpen is of men tijdens deze afstemming niet teveel water bij de wijn heeft gedaan. Het is een dilemma waarmee veel christelijke organisaties worstelen. Dit artikel doet verslag van een transitietraject dat de Bond tegen vloeken heeft doorlopen om tot een nieuwe communicatiestrategie te komen. Onderzocht wordt hoe de Bond tegen vloeken de dialoog met het publiek is aangaan, hoe de organisatie haar inzet van massamediale campagnes heeft veranderd en welke uitwerking het nieuwe merkenbeleid heeft gehad. Ook wordt besproken wat andere christelijke organisaties kunnen leren van het transitietraject van de Bond tegen vloeken.

Journalistiek & Communicatie | 02-03-2017

Spiritual Dynamics in Social Innovation

Social innovation and spirituality are often associated with each other. This association is one the main reasons for this study, especially because it has not been studied very much. Therefore the goal of this study is to explore the different levels and aspects of spirituality in the field of social innovation to set them into relation with each other. In doing so this study wants to make a contribution to the area of spirituality in organizations as a sub-discipline of spirituality research and to management science.

Dienstbaar Organiseren | 01-01-2017

Godsdienstonderwijs in zaakpedagogisch perspectief.

In religieonderwijs gaat het niet om de vraag hoe mensen ertoe komen er van vreemde opvattingen op na te houden – wat die ook zijn mogen – maar om de vraag op welke manier die opvattingen een antwoord vormen op de fundamentele vragen van het onbepaalde menselijke bestaan. Daar ligt de kritische vraag die ertoe leidt de traditie opnieuw te doordenken en telkens weer de vraag te stellen hoe die in de actuele historische situatie betekenis kan krijgen.

Geloven in Context | 01-01-2017

Praktijkgericht onderzoek in het hbo

Bij praktijkgericht hbo-onderzoek gaat het meestal om het in kaart brengen van de complexiteit van de praktijksituatie om de oriënteringsbasis die ten grondslag ligt aan het professionele handelen te verbreden. Door vergelijking van verschillende hbopraktijkonderzoeken zijn complexe patronen te onderscheiden die kunnen helpen bij het ontwikkelen van generiek inzicht in complexe praktijksituaties. Juist die generieke kennis is weer belangrijk als onderbouw voor nieuw onderzoek, als ondergrond voor de opleiding van nieuwe professionals en als belangrijk hulpmiddel ten behoeve van de verbreding en verdieping van de omgevingssensitiviteit van in de praktijk werkzame reflectieve professionals.

Geloven in Context | 01-01-2017

Leerstijlen en leerinhouden

Leerstijlen staan ter discussie. Er lijkt geen coherent raamwerk voor leerstijlen te zijn en wetenschappelijk bewijs ontbreekt dat matching, het aanpassen van de didactiek aan de leerstijl, leidt tot betere leerresultaten. Bij nadere inspectie blijkt het bestaan van leerstijlen niet zozeer onderwerp van kritiek, maar wel het aanpassen van lessen aan leerstijlen. Wat betreft de matchinghypothese blijkt het te gaan om een specifieke variant van inspelen op leerstijlen. Een alternatieve manier van inspelen op leerstijlen houdt rekening met de inhoud van de te verwerven leerstof en is gericht op verbreding van het leerrepertoire.

Talenten en Opbrengsten | 01-01-2017

Leesgesprekken

In 2013 zijn door SLO, in samenwerking met basisschool De Gielguorde en Stichting Taalvorming leesgesprekken opgenomen op vier basisscholen. Hieruit bleek dat leerlingen veel vertellen over hun leesproces en dat er vaak verrassende uitkomsten zijn voor de leerkracht. Leerkrachten kunnen door het voeren van leesgesprekken het leesonderwijs stimuleren. De gesprekken die binnen dit project verzameld zijn, zijn ontsloten op een website. In deze bijdrage wordt ingegaan op de vorm en functie van leesgesprekken en wordt de nieuwe website http://nederlands.slo.nl/leesgesprekken gepresenteerd.

Talenten en Opbrengsten | 16-11-2016

“Juf je hebt geen idee, ik doe zo mijn best!”

Op academische basisschool De Hoeksteen in Nijkerk heeft groep 5 een lastige loopbaan achter de rug. Er wordt angst en paniek gezaaid, waarbij er door rivaliteit een strijd om aandacht ontstaat. Het is ieder voor zich. Het vertrouwen in elkaar ontbreekt en de cohesie is ver te zoeken. Totdat er gezamenlijk een mission statement wordt opgesteld. Dit artikel is een weergave van wat er in het groepsproces gebeurt bij het opstellen van een mission statement.

Talenten en Opbrengsten | 08-11-2016

Verschillen tussen pabostudenten in interesse, motivatie en denkstijlen

Voorjaar 2014 werd van de pabostudenten van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) een aantal studentkenmerken in kaart gebracht. Zowel tussen studenten met verschillende vooropleidingen als tussen mannen en vrouwen konden opvallende verschillen worden vastgesteld. Ook werd gezocht naar samenhangen tussen de verschillende kenmerken. Op basis van de resultaten konden twee oriëntaties worden onderscheiden: ‘experimenters’, met een grotere interesse voor wereldoriëntatie, een sterkere extrinsieke motivatie en meer ambitie voor de rol van leerkracht voor de klas en ‘academics’, met een sterkere intrinsieke motivatie, meer ambitie voor ontwikkelen en onderzoeken, en hogere resultaten voor de kennisbasistoetsen van rekenen en taal. Als het gaat om implicaties voor de opleidingsdidactiek wordt niet zo zeer 'tegemoet komen aan denkstijlen' bepleit, als wel een grotere bewustwording bij studenten van het feit dat bepaalde eindtermen een beroep doen op bepaalde manieren van denken, die kunnen afwijken van hun voorkeursmanier.

Talenten en Opbrengsten | 06-10-2016