Publicaties

Filters

546 resultaten gevonden

Afstemmen op de patiënt

Ria den Hertog onderzocht hoe verpleegkundigen in het ziekenhuis in hun besluitvorming rekening houden met de voorkeuren van patiënten. Welke kennis zetten zij daarvoor in? En wat zegt de bestaande literatuur erover?

Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 01-10-2016

Godsdienstonderwijs na Brussel en Parijs

Wie het gesprek over religie wil voeren moet bereid zijn zich te verdiepen hoe de religies ons bestaan ontsluiten en betekenis geven. Dan wordt ook duidelijk dat godsdienst niet iets is dat naar binnen wijst, naar de gelovigen, maar naar buiten, naar onze wereld, naar ons bestaan als mensen.

Geloven in Context | 01-10-2016

Formatief evalueren met leesgesprekken

Formatief evalueren binnen het leesonderwijs is waar¬devol (Hattie, 2013; Damhuis, 2015). Deze evaluatievorm blijkt effectief voor het verbeteren van het leerproces van kinderen. Om zo’n leerproces in kaart te brengen kan een leraar kind- of leergesprekken voeren. Leesgesprek¬ken zijn een uitgewerkte vorm van zo’n leergesprek. Het zijn gesprekken over lezen die je als leraar (of andere gespreksleider) voert met individuele leerlingen of met groepjes leerlingen. Door deze gesprekken over lezen krijgen leerling en leraar informatie om te bepalen welke vervolgactie nodig is om de leerling nieuwe doelen in zijn of haar leesontwikkeling te laten bereiken. In dit artikel beschrijven de auteurs hoe je via leesgesprekken de lees¬ontwikkeling van leerlingen kunt volgen en een stapje verder kunt brengen.

Talenten en Opbrengsten | 05-07-2016

Bijdrage conferentie ‘Religiewetenschap en religieonderwijs’

Het is niet de vraag óf we godsdienstwetenschap nodig hebben. Het gaat om de vraag wélke godsdienstwetenschap. Deze bijdrage geeft daarvoor enkele aanknopingspunten.

Geloven in Context | 21-06-2016

Patiëntvoorkeuren in de verpleegkundige besluitvorming

Het onderwerp in dit proefschrift is de vraag welke professionele kennis verpleegkundigen in het ziekenhuis gebruiken om hun zorg af te stemmen op de individuele voorkeuren van patiënten en hun familie, en hoe zij die kennis inzetten om goede, individueel afgestemde verpleegkundige zorg te verlenen. Het huidige evidence-based practice (EBP)-paradigma is in de gezondheidszorg omarmd om optimaal verantwoorde kwaliteit van zorg te verlenen. EBP kent drie belangrijke componenten in de besluitvorming: evidence uit wetenschappelijk onderzoek, de professionele inschatting van de verpleegkundige en de voorkeuren van de patiënt. Mede onder invloed van een centraal aangestuurd kwaliteitsbeleid is veel nadruk komen te liggen op de eerste component, waardoor de aandacht voor patiëntvoorkeuren vaak achterblijft. In deze studie gaat de belangstelling uit naar de derde component van EBP in de verpleegkundige besluitvorming.

Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 01-06-2016

Dwalen in het sprookjesbos

Als moderne mensen van (na) de Verlichting is het ons onmogelijk om nog één te zijn met de natuur, zoals onze voorouders dat ooit waren. Diezelfde voorouders hebben ons echter in hun sprookjes en mythen een schat aan symbolische vertellingen nagelaten, die ons aanspreken in de taal van zintuigelijke beelden, aan de natuur ontleende metaforen en van gevoelens gevulde fantasieën. De werkvorm van het dwalen in het sprookjesbos laat zien dat het ons in de verbinding van het wandelen in de natuur en het opgaan in het verhaal, wel lukt om te komen in een staat van tweede primitiviteit. Daarin maken de cognitieve controle en de reflectieve beschouwing even plaats voor een gevoelsmatige ontvankelijkheid en een daaraan verbonden symboolgevoeligheid. In de heen-en-weerbeweging tussen de symbolische vertelling en het eigen verhaal, tussen het opgaan in het sprookje en het verwoorden van eigen ervaringen, tussen het dwalen in het bos en het dwalen in het eigen gemoed, blijkt een speelruimte te ontstaan, waarin nieuwe inzichten oplichten en een diepere vorm van aanvaarding zich aandient.

Journalistiek & Communicatie | 25-04-2016

De ICT-Arbeidsmarkt

Het doel van dit onderzoek is om de vraag vanuit de FoodValley naar gekwalificeerd ICT-personeel naar opleidingsniveau voor de jaren 2016 – 2018 in kaart te brengen, de uitstroom van gediplomeerden op mbo-niveau 3/ 4 en hbo-niveau in of in de nabijheid van de FoodValley vast te stellen en aan de hand van deze gegevens te kijken hoe vraag en aanbod op elkaar afgestemd zijn.

Dienstbaar Organiseren | 01-01-2016

Verbondenheid: de betekenis van een (zorg)relatie

Afstemmingskennis is een nieuw begrip in de professionele kennis van verpleegkundigen en moet in elke nieuwe situatie actief opgehaald worden. Dit onderzoek naar afstemmingskennis geeft een impuls binnen de opleiding Hbov om nader vorm te geven aan de vorming van moreel sensitieve competenties van verpleegkundigen (in opleiding).

Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 01-01-2016