Publicaties

Filters

546 resultaten gevonden

Theorizing government communication with regard to the Dutch nature policy

The implementation of a National Ecological Network poses a significant challenge to the Dutch government. The establishment of this ecological network has led to conflicts among various interest groups in the public sphere, each of which defends its own interests. In this struggle for recognition communication fulfils an important role. This article contends that the discourse about nature is driven by deep frames, is comprised of values and is rooted in world-views. The insight that worldviews play a role elucidates the various positions in the debate and shows normative dimensions in communication. This article argues that the network society, more than ever, requires the government to be explicit about its normative choices.

Journalistiek & Communicatie | 28-02-2018

Lessons Learned

Jobs of communication professionals are closely linked to transformations in society and therefore the role of these professionals is changing rapidly. Communication students must be prepared for the new demands put on communication professionals in the field. In Ede, a new curriculum in communication was launched in order to enable students to become relevant partners in dialog with society. We can identify three areas in the new curriculum where fundamental transitions have been made, in order to meet the expectations of a profession in transition: 1. Decentralization. In order to create an agile educational environment, we choose flatter structures and more autonomy for development teams (including budgets). Creating educational ownership improved knowledge sharing and idea generation among lecturers. 2. An agile curriculum. We renewed the content of the curriculum and added subjects as online reputation management, web care, training skills, and advanced listening. What’s more: from now on we invest to improve the curriculum every year, in cooperation with stakeholders. Students participate in focus groups about the curriculum and partners in the field are invited as cocreators. 3. The role of lecturers. The ongoing development of the profession has huge implications for the role of the teaching staff. The lecturer used to be the expert. He shared his knowledge with the newcomers, the students. Nowadays lecturers only add value if they continuously gain experience from practice. Therefore, we encourage teachers and students to learn together with partners in the communication field. Published in: Yearbook 2016, first edition 2017, Emerald Publishing Limited: Advances in Public Relations and Communication Management - Volume 2 - How Strategic Communication Shapes Value and Innovation in Society Emerald Publishing Limited: Volume 2, 91-103, 2017 / ISSN: 2398-3914/doi:10.1108/S2398-39142017000000200 Copyright: 2017 by Emerald Publishing Limited / All rights of reproduction in any form reserved

Journalistiek & Communicatie | 14-02-2018

Twee manieren om een zinvol leven te leiden

Dit artikel gaat in op twee benaderingen om een zinvol leven te leiden: levenskunst en zorgethiek.

Dienstbaar Organiseren | 09-02-2018

Diversiteit en Professionaliteit

Dit is de lectorale rede van Bernhard Reitsma voor het lectoraat Diversiteit en Professionaliteit. Allereerst wordt hierin de thematiek verkend. Waar hebben het we het nu precies over als het gaat over diversiteit en professionaliteit? Vervolgens wordt er een kader geschetst waarbinnen er op de CHE kan worden nagedacht over diversiteit en professionaliteit. Is er een verhaal dat de CHE typeert en dat de grote diversiteit intern weet te verbinden en vervolgens ook extern een weg wijst? Daaruit wordt een aantal conclusies getrokken over hoe een (christelijke) professional zich kan verhouden tot diversiteit en hoe zich dat kan vertalen naar professionele praktijken. Tot slot zal worden geschetst wat ons de komende jaren binnen het bronnen instituut en het lectoraat Diversiteit en Professionaliteit te doen staat. Wat is de onderzoeksvraag en hoe gaan we daar mee aan de slag?

Diversiteit en Professionaliteit | 07-02-2018

Excellente zorg en eigenaarschap van kwaliteitsindicatoren

Eigenaarschap van de verpleegkundige kwaliteitsindicatoren is een belangrijke voorwaarde om de kwaliteit van de verpleegkundige zorg te handhaven en verbeteren. Studenten hbo-v onderzochten in praktijkonderzoek in hoeverre een omgeving van ‘Excellente Zorg’ van invloed is op dit eigenaarschap.

Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 01-01-2018

Onderzoeksrapport kwantitatief onderzoek christelijke identiteit Lelie zorggroep

In opdracht van Lelie zorggroep en de Christelijke Hogeschool Ede is door het Associate Lectoraat Christelijke Professie onderzoek gedaan naar het vormgeven van de christelijke identiteit van Lelie zorggroep. Middels een online vragenlijst onder haar medewerkers is onderzocht wat de medewerkers zien als de huidige en gewenste christelijke identiteit van Lelie zorggroep, en hoe zij dat vormgegeven (willen) zien in de organisatie, in het zorg verlenen (de zorgpraktijk) en door henzelf als zorgprofessionals. Uit het onderzoek komt als overheersend beeld naar voren dat medewerkers van Lelie zorggroep duidelijk gericht zijn op het welzijn van de cliënt. De omgang met cliënten inspireert om met bevlogenheid te werken en wordt gezien als een manier om het christelijke in de zorgverlening concreet tot uiting te brengen.

Christelijke Professie | 01-01-2018

Eindrapport onderzoek christelijke identiteit Lelie zorggroep

Het associate lectoraat Christelijke Professie, ingesteld door Lelie zorggroep en de Christelijke Hogeschool Ede, heeft in de periode 2014–2018 een onderzoek uitgevoerd binnen Lelie zorggroep vanuit de vraag hoe Lelie zorggroep in de huidige maatschappelijke context en met behulp van theologie en andere wetenschappen als organisatie haar christelijke identiteit kan vormgeven. Teneinde deze vraag te beantwoorden zijn verschillende deelonderzoeken uitgevoerd. Door middel van interviews en een vragenlijst is het medewerkersperspectief in kaart gebracht, op conceptueel niveau is een visie op christelijke zorg verwoord, documenten zijn bestudeerd en er is een e-module ontwikkeld en getest. Gedurende het proces is er feedback opgehaald van de Raad van Bestuur, een klankbordgroep en overlegmomenten van regio- en teammanagers. Dit eindrapport vat onze bevindingen samen en biedt aanbevelingen ter versterking van de christelijke identiteit van Lelie zorggroep.

Christelijke Professie | 01-01-2018

Onderzoeksrapport, kwalitatief onderzoek christelijke identiteit Lelie zorggroep

In opdracht van Lelie zorggroep en de Christelijke Hogeschool Ede is door het Associate Lectoraat Christelijke Professie onderzoek gedaan naar het vormgeven van de christelijke identiteit van Lelie zorggroep. Dit document bevat een verslag van het kwalitatieve deel van dit onderzoek. Middels diepte-interviews is onderzocht wat medewerkers van Lelie zorggroep zien als de huidige en gewenste christelijke identiteit van Lelie zorggroep, en hoe zij dat vormgegeven (willen) zien in de organisatie, in het zorg verlenen (de zorgpraktijk) en door henzelf als zorgprofessionals.

Christelijke Professie | 01-01-2018