Filters
546 resultaten gevonden
Waarde en uitdagingen van video-observatie in het sociaal werk
In dit themanummer zijn verschillende methoden van praktijkgericht onderzoek besproken waarin data gewonnen uit video-observatie het belangrijkste onderzoeksmateriaal is. In deze nabeschouwing gaat het ons niet zozeer om de methoden van onderzoek zelf. We willen graag een bijdrage leveren aan de principles based social work en zullen daarom steeds op onderliggende waarden reflecteren die met behulp van video-observatie zichtbaar kunnen worden gemaakt. Achtereenvolgens zetten we uiteen: (1) waarom het goed is dat sociaal werk in beeld wordt gebracht door middel van video-observatie, en (2) wat er nog aandacht verdient in het werken met video-observatie in het sociaal werk.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 28-06-2018Toegepaste Conversatieanalyse
In dit artikel bespreken we de waarde van de methode van Toegepaste Conversatieanalyse voor het sociaal werk aan de hand van het project Professioneel Ouderschap in Gezinshuizen en het daaruit voortgekomen promotieonderzoek ‘Hechting in interactie’. Hoewel Toegepaste Conversatieanalyse meerdere functies heeft, beperken we ons in dit artikel tot de functies: ontdekken, verhelderen en respecificeren. We laten zien dat Toegepaste Conversatieanalyse bij uitstek geschikt is voor het beantwoorden van een hoe-vraag.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 28-06-2018Redactioneel 'Video-observatie nader bekeken'
Dit is een redactioneel van een themanummer van KWALON over het gebruik van video-observatie voor de verbetering van gespreksvoering in sociaal werk.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 28-06-2018De vakmansschapslijn van de opleiding leraar basisonderwijs van de Christelijke Hogeschool Ede onder de loep
Het doel van dit rapport is het evalueren van de vakmanschapslijn van het huidige curriculum van de opleiding leraar basisonderwijs van de Christelijke Hogeschool Ede op de aansluiting met de vereisten waarover startende leraren moeten beschikken in het toekomstig onderwijs volgens de literatuur en het werkveld en het geven van mogelijke adviezen als startpunt voor het aanpassen van het curriculum. Hierbij is allereerst een literatuuronderzoek uitgevoerd naar de benodigde vereisten voor de startende leraar. Dit resulteerde in criteria. Vervolgens is met behulp van interviews achterhaald wat volgens schoolleiders- en bestuurders belangrijke vereisten zijn en hoe deze een plek krijgen in de huidige kritische beroepssituaties (KBS’en). Het rapport sluit af met een conclusie over de aansluiting van de vakmanschapslijn van het huidige curriculum bij de afgeleide vereisten en met een advies waarin handvatten gegeven worden om te starten met de curriculumaanpassing.
Dienstbaar Organiseren | 14-06-2018Business spiritualiteit daagt religies uit
Scholen van spiritualiteit zijn heel ‘bruikbare’ instrumenten om onze ziel op het werk te ontwikkelen en te voeden. Dit artikel pleit daarom voor een waarderende houding ten aanzien van scholen van spiritualiteit.
Dienstbaar Organiseren | 24-05-2018De gelaagde waarheid van de journalistiek
De recente discussie over nepnieuws en filterbubbels laat zien dat we journalisten hard nodig hebben. Een samenleving kan niet zonder instanties die aan waarheidsvinding doen. Waarheidsvinding is meer dan recht doen aan de feiten of controleur zijn van de macht.
Journalistiek & Communicatie | 20-04-2018De kloof overbruggen
Toen grote groepen vluchtelingen in ons land aanklopten, werd in tal van gemeenten naarstig gezocht naar verblijfsplaatsen. De inzet om vluchtelingen te herbergen stuitte op grote weerstand. Het meest flagrant was het verzet in Geldermalsen. Burgers kwamen in opstand tegen de gemeentelijke overheid. Trouw publiceerde op de voorpagina een iconische foto van dit volksoproer. Een vrouw met een van woede vertrokken gezicht, mond wijd open. Het was een variant op De Schreeuw van Munch, waarbij nu niet de angst maar vooral de woede in het oog sprong.
Informele Netwerken | 01-04-2018Jouw Gezin, Mijn Zorg? - Mini-magazine 01
Dit is het eerste mini-magazine over het onderzoeksproject ‘Jouw Gezin, Mijn Zorg?’. In dit onderzoek staan gezinshuizen centraal. Zij bieden een plek aan jongeren die niet meer thuis kunnen wonen. Helaas komt het nog te vaak voor dat deze jongeren vroegtijdig een gezinshuis verlaten, met alle nadelige gevolgen van dien. In dit mini-magazine: een factsheet over gezinshuizen, interview met Martine Noordegraaf (lector Jeugd en Gezin), interview met een gezinshuisouder en een interview met twee studenten die onderzoek doen binnen het vakgebied.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 01-03-2018