Publicaties

Filters

546 resultaten gevonden

De rijke stad, de gevulde tafel en de mondige boer

Vanouds bestaat er een vanzelfsprekende verwevenheid tussen boer en burger en tussen producent en consument. Zonder vitale landbouw geen gevarieerd voedsel, zonder uitgekiende afzetkanalen geen volle supermarkten. Maar in de historische ontwikkeling waren het altijd steden die de voedselproductie dichtbij en verder weg hebben vormgegeven. En bij smaakvoorkeuren en tafelmanieren waren het rijke stadsbewoners die de toon zetten.

Journalistiek & Communicatie | 01-01-2018

‘Komt een verpleegkundige bij de kerk’

Het introduceren van de diaconaal verpleegkundige in kerken biedt kansen om verbindingen te leggen met zorgorganisaties en meer expliciet oog te krijgen voor zingevingsvragen en sociale verbanden van de cliënt. Het zou een welkome innovatie zijn in de christelijke zorg maar introductie dient wel zorgvuldig en context sensitief te gebeuren.

Christelijke Professie | 01-01-2018

Proces Communicatie Model (PCM) en SI (sensorische informatieverwerking), een waardevolle combinatie voor leerkrachten!

In dit artikel worden twee modellen met elkaar verbonden die allebei ingaan op de werkelijkheid waarin mensen met elkaar samenwerken en op elkaar afstemmen. In onderwijscontexten is het van belang dat de omgeving is afgestemd op de behoeften van de lerende om optimaal tot leren te komen. Deze behoeften liggen zowel op fysiek als psychologisch vlak. Het Proces Communicatie Model (PCM) wil patronen in menselijke communicatie duiden door in te gaan op de achterliggende psychologische behoeften en het sensorische informatieverwerkingsmodel beschrijft de sensorische patronen die het gedrag in de klas kunnen verklaren. Hierbij gaat het om lichamelijke behoeften die het leren bevorderen of belemmeren. De verbinding van deze invalshoeken, lichamelijk en geestelijk, levert een meerwaarde op voor het inrichten van een passend leerklimaat en het bevorderen van het onderling begrip en de zelfkennis die nodig is om gemotiveerd te leren. Om tegemoet te komen aan de talenten (voorkeursstijlen van leren) van kinderen in gesprekken en individuele handelingsplannen biedt dit artikel ook waardevolle aanknopingspunten.

Talenten en Opbrengsten | 01-01-2018

Het kind als toetssteen van het schoolsysteem

Dirk De Wachter is hoogleraar psychiatrie aan de KU in Leuven en expert in de wereld van het menselijk tekort. In dit interview maakt hij ons deelgenoot van zijn ideeën over omgaan met verschillen in een wereld waarin succes het ultieme doel lijkt.

Talenten en Opbrengsten | 01-01-2018

Zonder relatie geen prestatie

Op 6 maart 2018 nam prof. dr. Luc Stevens officieel afscheid als directeur van het NIVOZ (Nederlands Instituut voor Onderwijs- en opvoedingszaken). Hilbertine Bos en Hans Bakker hadden een gesprek met hem om te polsen hoe zijn gedachtegoed te verbinden is met de visie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Talenten en Opbrengsten | 01-01-2018

Kanker in het gezin: de psychosociale effecten

Dit artikel beschrijft de resultaten van een empirisch praktijkonderzoek naar de effecten van kanker in het gezin en de meerwaarde van de contextuele benadering door de professional. Er wordt uitleg gegeven over het begrip contextuele benadering en handvatten om dit in de dagelijkse praktijk toe te passen in gesprekken met patiënten en naasten.

Duurzame zorg | 01-01-2018

Innovatiemonitor

De innovatiemonitor van de RegioFoodvalley die ondernemers en de regio dit jaar samen hebben opgezet, biedt inzicht in het innovatieve klimaat van deze regio.

Dienstbaar Organiseren | 01-01-2018

Culture shock: beleving van landverhuizende ontwikkelingswerkers vanuit contextueel perspectief

Een van de belangrijkste oorzaken van problemen bij landverhuizen is culture shock. We laten zien dat in de literatuur vooral aandacht is voor de praktische en psychologische factoren die een rol spelen wanneer iemand van land wisselt. De aandacht voor de invloed van landverhuizen op relaties is relatief onderbelicht gebleven, terwijl er zowel in het land waaruit men vertrekt als in het land waar men naartoe verhuist veel mensen geraakt worden door de verhuizing. We laten zien hoe ontwikkelingswerkers die van land verhuizen, omgaan met culture shock die dat teweeg brengt en wat zij zeggen (in retrospectie) nodig te hebben. Tenslotte beschouwen we deze ervaringen vanuit de contextuele benadering

Duurzame zorg | 01-01-2018