Filters
531 resultaten gevonden
Zoeken naar de dingen die boven zijn
Wat is ‘heil’ in onze tijd? Is het boven? Of juist beneden? In onze dagen zoeken kerken naar wegen om in een seculiere, immanente samenleving het Evangelie te vertolken. Dit boek zoekt mee en doet dat mede op basis van verricht onderzoek door de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) rond missionaire presentie. Naast meer beschouwende artikelen staan praktijkverhalen. Wat ze delen is het geloof dat de christelijke boodschap onverminderd waardevol is en dat het de moeite loont intensief te zoeken naar verstaanbaarheid en verbinding. Het pdf-document bevat de inhoudsopgave en het eerste hoofdstuk.
Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen | 01-11-2023Letting people flourish
Background: The concept of “positive health” emerged from the need for a holistic and more dynamic perspective on health, emphasising the ability of individuals to adapt and self-manage. The positive health conversation tool helps understand how people score on six positive health dimensions. However, skills within these dimensions to maintain or improve health have not yet been described. This is important for enabling individuals to put health advice into practise. Therefore, this paper aims to define and suggest skills for maintaining and improving positive health. Subsections: Suggestions for definitions of skills within the positive health dimensions are described using the functional, interactive, and critical health literacy framework. Additionally, executive functions and life skills were incorporated. Moreover, the environment's role in these individual skills was noted, mentioning organisational health literacy that emphasises organisations' responsibility to provide comprehensible health information to all individuals. We propose that health promotion interventions can incorporate the proposed skills in practical exercises while aligning intervention materials and implementation tools with end-users and implementers. Discussion and conclusion: The suggested skills for maintaining and improving positive health are a first step towards a more comprehensive understanding and open to discussion. These skills may also be applied to other practical conversation tools for maintaining or improving health. Increasing positive health through the defined skills may be especially relevant to those with a lower socioeconomic position who also have limited health literacy and thereby may contribute to reducing health inequalities. Taken together, strengthening the defined skills may hopefully contribute to allowing people to flourish in life.
Leefstijl en Gezondheidsbevordering | 12-10-2023Exclusief inclusief?
Deze rede is in verkorte vorm uitgesproken door Bernhard Reitsma bij zijn afscheid van het lectoraat ‘Diversiteit en professionaliteit’. Hierin wordt een visie uitgewerkt op de verhouding van exclusiviteit en inclusiviteit vanuit het christelijk geloof.
Diversiteit en Professionaliteit | 05-10-2023Motivatie van pabostudenten voor het doen van onderzoek
Onderzoek doen is intussen een gangbaar onderdeel op lerarenopleidingen. Maar studenten aan lerarenopleidingen kiezen primair voor het beroep en niet voor de rol van onderzoeker. Het is dan ook de vraag in welke mate leraren in opleiding gemotiveerd zijn voor onderzoek doen. Meer specifiek gaat het daarbij om de wenselijkheid van een positieve houding ten aanzien van onderzoek doen (intrinsieke motivatie). De vraag is in hoeverre intrinsieke motivatie van belang is voor de kwaliteit van het onderzoek en in bredere zin voor het ontwikkelen van een onderzoekende houding op langere termijn. Vervolgens is het de vraag in welke mate factoren als competentiegevoel, docent-student-relatie en feedback bijdragen aan de intrinsieke motivatie van studenten. De motivatie voor onderzoek doen in de afstudeerfase is nagegaan bij de opleiding leerkracht basisonderwijs (pabo) van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). Uit de gegevens blijkt dat de motivatie voor de kwaliteit van het onderzoek er niet toe lijkt te doen: of de pabostudenten meer intrinsiek of meer extrinsiek gemotiveerd zijn, maakt voor de eindbeoordeling weinig uit. Wel speelt de intrinsieke motivatie een belangrijke rol als het gaat om de intentie om ook na de opleiding nog onderzoeksmatig actief te zijn. Het onderzoek biedt aanknopingspunten voor het begeleiden van onderzoek van studenten op de pabo. De intrinsieke motivatie blijkt samen te hangen met het competentiegevoel en positief te worden beïnvloed door een ondersteunende begeleidingsstijl. Ook feedback, met name concrete en algemene suggesties voor verbetering van het onderzoek, versterkt de intrinsieke motivatie.
Samen Divers | 01-10-2023Stevig (leren) staan
Stevig (leren) staan bespreekt helder en beknopt de theorie over professionele identiteit, beroepsidentiteit, ontwikkelidentiteit en leiderschapsidentiteit. Ervaringsverhalen, praktijkvoorbeelden vanuit opleidingen, verdiepende casussen en werkvormen maken er een heel praktisch boek van. Het boek stond onder redactie van: Manon Ruijters, Gerritjan van Luin, Niek van Benthum en Désirée Bierlaagh. Aan hoofdstuk 7 is meegeschreven door Jeanette de Korte en aan hoofdstuk 8 door Elly van den Berg.
Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen | 01-10-2023Het menselijke gezicht van de tijd
Afgelopen zomer was in museum Voorlinden de tentoonstelling It’s about time te bezichtigen. De plek, het lommerrijke landgoed nabij Wassenaar, doet je even alle tijd vergeten. Verleden en toekomst lopen er fraai door elkaar heen, met enerzijds het historische landhuis en anderzijds het modernistische museumgebouw. De tentoonstelling zelf zet de bezoeker echter weer met beide benen op de grond en confronteert je met de verstrijkende tijd.
Bezieling en Professionaliteit | 01-10-2023‘Alsof er twee engeltjes uit de hemel waren komen vallen’
Uithuisgeplaatste jongeren hebben vaak te maken met culturele en levensbeschouwelijke verschillen tussen hun gezin van herkomst en hun gezinshuis. Voor het welzijn van jongeren in gezinshuizen is het van belang, en ook één van de Rechten van het Kind, dat ze een eigen identiteit kunnen ontwikkelen en kennis kunnen maken met de cultuur en levensbeschouwing van hun gezin van herkomst. Uit eerder onderzoek blijkt dat een goede samenwerking tussen ouders en pleegouders bijdraagt aan een succesvolle plaatsing en de kans op breakdown vermindert. In dit kwalitatieve onderzoek laten we, op basis van diepte-interviews met jongeren, ouders en gezinshuisouders (n=64), eerst zien welke culturele en levensbeschouwelijke verschillen tussen gezinshuis en gezin van herkomst tot spanningen kunnen leiden en hoe gezinshuisouders deze hanteren. Naast de culturele en levensbeschouwelijke verschillen die tot spanningen kunnen leiden, beschrijven we ook drie manieren waarop gezinshuisouders hiermee omgaan, namelijk door: 1) de identiteit van het gezinshuis centraal te stellen, 2) ruimte te maken voor de identiteit van het gezin van herkomst door inleven en afstemmen, of 3) de identiteitsvorming van de jongere centraal te stellen. Dat laatste komt minder vaak voor, maar is juist belangrijk in de adolescentie. Tot slot pleiten we voor een triadisch-pedagogische benadering van pleeg- en gezinshuiszorg, waarin het kind niet losgezongen wordt van identiteit van het gezin van herkomst, het gezinshuis de eigen identiteit niet hoeft te verloochenen, maar uiteindelijk de culturele en levensbeschouwelijke identiteitsvorming van de jongere beoogd wordt.
Diversiteit en Professionaliteit | 01-10-2023Niets is zo praktisch als goede theorie
In dit artikel wordt het scherpe onderscheid tussen ‘theorie en praktijk’ ter discussie gesteld. Dat wordt gedaan aan de hand van de filosoof Charles Taylor vanuit het perspectief van de onderzoeker.
Bezieling en Professionaliteit | 01-10-2023