Publicaties

Filters

49 resultaten gevonden

Vakgroepen zijn geen teams! Maar hoe organiseer je het werk dan?

In organisaties functioneren allerlei soorten groepen. Groot, klein, mono-, multidisciplinair, met of zonder leidinggevende, etc. Veelal werken al die groepen alsof ze een team zijn. Maar als je geen team bent en wél zo werkt kan dat leiden tot problemen en frustraties. De vraag is echter: hoe dan wel?

Dienstbaar Organiseren | 06-01-2022

Grensgangers

We hebben het niet door, maar Nederland bestaat eigenlijk niet meer uit provincies en gemeenten. Tegenwoordig wordt voor echt grote opgaven, zoals de energietransitie, klimaatcrisis en economische ontwikkeling, niet meer als eerste gekeken naar provincie- of gemeentehuizen. Nee, dergelijke vraagstukken worden vooral toegewezen aan de vele regio’s die Nederland rijk is.

Dienstbaar Organiseren | 12-01-2021

Bestaanservaringen van maatschappelijk bevlogen vernieuwers

Veel geestelijk verzorgers voelen een grote maatschappelijke betrokkenheid bij de problemen waar onze samenleving voor staat. Binnen hun werk en vrije tijd proberen ze een steentje bij te dragen aan maatschappelijke vernieuwing. Dat, omgekeerd, maatschappelijk bevlogen vernieuwers baat zouden kunnen hebben bij geestelijke verzorging, zal voor velen een nieuw idee zijn. De auteurs van dit artikel opperen dit idee en staven het met resultaten uit hun onderzoeksproject.

Dienstbaar Organiseren | 12-01-2021

Dialogues in Sustainable HRM

In the emerging sustainable Human Resource Management (HRM) literature, advocating to ‘rehumanize’ and pluralize HRM, dialogue is put forward as a silver bullet to cope with paradoxical tensions and pluralist workforces. This conceptual paper aims to add to the sustainable HRM literature by examining the position and application of dialogue within sustainable HRM, using ideas and concepts from dialogue literature and complexity thinking. We applied core concepts of complexity thinking (i.e., self-organization, nonlinearity, attractors, and emergence) to deepen our understanding of the positioning of dialogue, the position of power, and the emergence of intended and unintended outcomes. Moreover, through the distinction between intentional and continuous dialogue, the intentional, dynamic, and emergent nature of dialogue was explored. Connecting, sensing, grasping, and influencing the local patterning of continuous dialogue is important for positioning dialogue within sustainable HRM, and intentional dialogical practices can support this. More specifically, based on our literature review, we present a conceptual model that furthers our understanding of (1) conceptualizations of dialogue as both intended and continuous; (2) the role of power in dialogue; (3) how stability and novelty emerge from dialogue. The paper concludes by discussing the implications of the developed perspectives on dialogue for future research as well as management practices.

Dienstbaar Organiseren |

Learning Professional Knowledge: Bachelor Nursing Students’ Experiences in Learning and Knowledge Quality Outcomes in a Competence-Based Curriculum

Since decades, nursing education struggles with a persistent gap between the theoretical knowledge offered in the study program and its application in professional practice. To bridge this gap competence-based curricula were developed with instructional designs as authentic learning contexts and self-directed learning. In this project we explored final year Bachelor Nursing (BN) students’ experiences in learning in a newly developed curriculum, and their knowledge quality outcomes and the degree of agreement with knowledge requirements. An instrumental multiple case study was conducted with interviews, concept mapping and a domain knowledge list. Results show that a third of the participants had positive learning experiences and got high appraisals for their knowledge quality. Similar to the medium and low scoring participants, they developed instrumental knowledge but integrated other forms of learning into a system of meaning, which is needed to solve non-routine problems in future practice. Medium and low scoring participants did not profit from learning in authentic contexts and selfdirected learning. In conclusion, developing sufficient professional knowledge in a constructivist competence-based curriculum is influenced by students’ intrinsic motivation to build a strong knowledge base, by their perception of how to learn and use professional knowledge, and their expectations of the degree of supervision and guidance by the teacher. It is recommended to evaluate the extent to which the intended curriculum is being taught.

Dienstbaar Organiseren |

Regio Foodvalley: naar een toekomstbestendige arbeidsmarkt

De centrale vraag in dit onderzoek is hoe het reguliere opleidingsaanbod op mbo-, en hbo-niveau (en voor de aandachtsector ICT ook op wo-niveau) aansluit bij de vraag vanuit de arbeidsmarkt Regio Foodvalley voor de periode van 2020 -2022? In dit rapport bekijken we de structuur van Regio Foodvalley en schetsen we waar de grootste onzekerheden met betrekking tot de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt zitten. Er wordt gekeken naar welke langetermijneffecten de coronacrisis mogelijk in versnelling zal brengen. De oorspronkelijke uitwerking van dit rapport was vooral gericht op de ‘wat is er nodig vraag’. In dit onderzoek wordt vooral ingegaan op de vraag ‘waarom is aansluiting belangrijk’ en ‘hoe maken we een betere aansluiting mogelijk?’.

Dienstbaar Organiseren | 07-01-2020

Shaping Sustainable Business through Living Labs

In the last decade, the number of living labs focusing on environmental sustainability has risen in order to cope with the need for environmentally sustainable innovation. Although these multi-actor approaches allow for innovation, this alone does not suffice a society’s transition to becoming environmentally sustainable. Organizations should focus on innovation internally as well, but in practice, this lacks often because environmentally sustainable values are not integrated into the organizational policy. Living labs could influence the organization’s policy regarding environmental sustainability. Qualitative findings based on eight interviews, observations, and additional relevant documents from a living lab gave insights into this process. Overall, this study found that organizations take part in living labs for several reasons. First, firms wish to stabilize their business model in the long-term and lower risk on future claims. Second, the living lab’s aim for collaboration in order to implement environmentally sustainable approaches in the supply chain attracts firms. Finally, firms expect to gain business and market demand in the living labs. Additionally, the embeddedness and proximity of firms in the living lab makes participating in the living lab more attractive when firms consider joining a living lab based on the previously mentioned reasons. Once participating in the living lab, team dynamics, and knowledge sharing practices change firm representatives’ perceptions regarding their attitudes towards environmental sustainability and the feasibility to implement environmentally sustainable practices. This change in perception is translated to the firm of the participant, where firms’ policies are adjusted. Based on this research, implications for organizations, governmental policymakers, and living lab facilitators are provided as well as suggestions for future research.

Dienstbaar Organiseren |

Cross-sectorale circulaire innovatie

Het doel van het whitepaper is tweeledig: - Een bijdrage leveren aan de visievorming rondom regionale ontwikkeling door middel van innovatie. Dit vanuit het perspectief van de transitie van een lineaire naar een circulaire economie. - Een kader te schetsen waarbinnen praktijkonderzoek en plaats kan vinden rondom de vraag: ‘Hoe organiseren we concreet samenwerking rondom innovatie die dienstbaar is aan en zorgt voor impact op de circulaire economie’?

Dienstbaar Organiseren | 01-01-2020