Filters
42 resultaten gevonden
A rich palette of Bible use
The aim of this study is to gain empirical knowledge about how the Bible functions in the context of Protestant Christian primary schools in the Netherlands. It presents the results of an empirical explorative and qualitative study on the perceptions of teachers and school administrators (directors and internal supervisors) on the goals of Bible use in Protestant primary education, as well as the roles of teachers and pupils, and how these can be understood in terms of religious pedagogical models and theories. Five small focus group interviews with teachers and six interviews with school administrators revealed a variety of goals teachers hold regarding Bible use in education and a variety of divisions of teacher–learner roles in this regard. The findings also show some particular characteristics when compared with secondary schools.
Bezieling en Professionaliteit | 03-01-2023Betrouwbaar partnerschap tussen religieuze organisaties en lokaal bestuur
Dit artikel presenteert een casestudy naar de samenwerking tussen religieuze organisaties en de gemeentelijke overheid in het sociaal domein. Vanwege transities in het sociaal domein zijn gemeenten sinds 2015 verantwoordelijk voor een heel aantal taken die voorheen onder de rijksoverheid en de provincie vielen. Daarmee betreden gemeenten nadrukkelijker het lokale ‘maatschappelijk middenveld’ met zijn religieuze veelkleurigheid. Hoe doen gemeenten dat?
Bezieling en Professionaliteit | 03-01-2023De nutteloosheid van rust
Een kleine tien jaar geleden publiceerde ik in Wapenveld mijn eerste beschouwing over de prestatiemaatschappij. Het was het begin van een decennium nadenken, schrijven en spreken over een thema dat mijzelf en vele tijdgenoten onder de huid zit: prestatiedruk, onrust en stress. Het artikel destijds was grotendeels een beschouwing van de maatschappelijke en culturele achtergronden en sloot af met het vermoeden dat de christelijke traditie remedies bevat en een radicaal perspectief geeft op ontspannen leven. In de jaren die volgden ben ik dat vermoeden verder gaan verkennen.
Bezieling en Professionaliteit | 02-01-2023Professioneel leiderschap in de verpleegkundige besluitvorming
Verpleegkundigen werken in toenemende mate volgens richtlijnen en protocollen, maar deze kunnen niet altijd worden toegepast omdat individuele zorgvragers en hun contexten variëren. Voor het vinden van een evenwicht in de verpleegkundige besluitvorming is praktische wijsheid nodig: parate vakkennis, morele sensitiviteit om situaties te doorgronden, en moed om ethisch gezien het goede te doen. Hbo-V studenten zouden bij diplomering moeten beschikken over een basis voor praktische wijsheid8,9, maar het is onduidelijk wanneer ze dit ontwikkelen. Doel van het praktijkonderzoek was aanknopingspunten vinden voor onderwijsprogramma’s en voor leren in de praktijk om het ontwikkelen van praktische wijsheid te bevorderen en verpleegkundigen te versterken in hun professionele leiderschap. In het praktijkonderzoek namen 24 laatstejaars hbo-V studenten en 14 nieuwe hbo-V’ers deel aan interviewgesprekken. Vijf thema’s zijn gevonden in het leren van praktische wijsheid.
Bezieling en Professionaliteit | 12-01-2022Het is dun geworden
In maart 2022 verscheen het SCP-rapport Buiten kerk en moskee, het derde deel in de reeks ‘religie in een pluriforme samenleving’. Het rapport had een ontnuchterende boodschap. Anders dan door sommigen langgehoopt, blijkt de religieuze opleving uit het begin van deze eeuw niet te beklijven. Om zicht te krijgen op de implicaties van dit SCP-rapport heeft het lectoraat Bezieling & Professionaliteit op 21 september 2022 een ‘reflectiekamer’ georganiseerd. In deze besloten studiebijeenkomst is met een groep van betrokken onderzoekers, docenten en practitioners op het gebied van religie, zingeving en onderwijs nagedacht over het rapport. Dit verslag is een vrije verwerking van de inzichten die tijdens die bijeenkomst zijn opgedaan. Het doel van dit verslag is om de daar ontwikkelde inzichten tot collectieve kennis te maken en te delen met de deelnemers van de bijeenkomst en een bredere groep belanghebbenden, in de hoop dat het behulpzaam is bij verdere strategische doordenking. De opbouw volgt hetzelfde patroon als de bijeenkomst: eerst worden ‘bevindingen die raken’ beschreven, vervolgens worden de ‘implicaties in professionele contexten’ gedeeld en ten slotte wordt ‘visie en handelingsperspectief’ geformuleerd.
Bezieling en Professionaliteit | 12-01-2022'Basisvaardigheden? We hebben een masterplan Existentiële vaardigheden nodig'
Het masterplan Basisvaardigheden schiet tekort voor de uitdagingen van vandaag en morgen. Geld en een sterk geloof in maakbaarheid zijn onvoldoende. De uitdagingen van de toekomst zijn van heel andere aard. We hebben een masterplan ‘Existentiële vaardigheden’ nodig dat kinderen en jongeren leert omgaan met de weerbarstigheid van het bestaan, zo schrijven lector Robert van Putten van de Christelijke Hogeschool Ede en rector Willem de Vos van het Christelijk Lyceum Veenendaal in deze opinie.
Bezieling en Professionaliteit |Het plan als beheersingsinstrument
In het onderwijs worden talloze plannen gemaakt: lesplannen, jaarplannen, curriculumplannen, kwaliteitszorgplannen en instellingsplannen. Dit hoofdstuk bekijkt de rol van plannen in het onderwijs vanuit bestuursfilosofisch perspectief. Het gaat dus niet over de concrete inhoud van plannen of de specifieke planmethoden, maar over het plan als fenomeen. Anders gezegd, dit hoofdstuk wil licht werpen op de ‘zin’ van plannen. Het doel van deze beschouwing is enerzijds dieper inzicht geven in de aard en werking van plannen en anderzijds de verbeeldingskracht rond interventies in het onderwijs vergroten. Dit hoofdstuk maakt deel uit van de publicatie ‘Van planlast naar planlust’, uitgegeven bij Uitgeverij Politeia. https://www.politeia.be/nl/publicaties/333257-van+planlast+naar+planlust
Bezieling en Professionaliteit |Deel! Geloof in je werk
Vier jaar lang onderzochten de CHE, Woord en Daad en Lelie Zorggroep antwoorden op de vraag: Hoe verbind je geloof met professioneel handelen? De opbrengsten van dit onderzoek en deze samenwerking zijn samengevat in dit magazine. Het magazine bevat bijdragen van diverse auteurs.
Bezieling en Professionaliteit |