Publicaties

Filters

546 resultaten gevonden

Rekenen in een combinatieklas

Omgaan met combinatieklassen en dan óók nog recht doen aan de onderwijsbehoeften rekenen is een hele toer. Eward Cozijnsen, leerkracht in groep 7/8 en Henk Rietdijk, opleidingsdocent reken-wiskunde, doen verslag van de werkwijze die zij ontwikkelden in een Pedagogische Proefpraktijk waarin mentoren, studenten en opleidingsdocenten samenwerken. Vanuit Handelingsgerichtwerken en inzichten uit de rekendidactiek hebben de auteurs een aanpak ontwikkeld voor combinatieklassen.

Docent en Talent | 05-06-2014

Beginnende verpleegkundige onder de loep!

Binnen de Hogeschool Ede is een verkennend onderzoek onder beginnende en ervaren verpleegkundigen verricht. De onderzoeksvraag is als volgt: ‘Welke persoonlijke factoren van beginnende verpleegkundigen beïnvloeden positief of negatief het professioneel handelen?’ Het onderzoek heeft plaatsgevonden in het psychiatrisch werkveld.

Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 27-05-2014

Het gebruik van de ‘Lastmeter’ in de eerste lijn

De professionele zorg voor oncologische patiënten is vooral gericht op diagnosestelling en behandeling met de focus op somatische zorg en medicatie. Na de medische behandeling krijgen patiënten thuis vaak ondersteuning van huisarts en/of thuiszorg op het gebied van bijvoorbeeld wondzorg en medicatie. Onbekend is hoeveel aandacht daarbij is voor psycho-sociale zorg. Uit onderzoeken is gebleken dat de behoefte aan psycho-sociale zorg niet altijd wordt onderkend. Uit zowel de literatuur als het praktijkonderzoek blijkt dat de Lastmeter in de eerstelijnszorg een geschikt instrument is voor methodische gespreksvoering. Het zou nader onderzocht moeten worden hoe de psychosociale ondersteuning in de eerste lijn geoptimaliseerd kan worden met inzet van de Lastmeter.

Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 14-05-2014

Opbrengstgericht of talentgericht werken?

Zoals veel opleidingen is ook de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE-Pabo) een proces ingegaan van bezinning op de onderwijsvisie: waar staan we voor en hoe willen we dat bereiken? Ter ondersteuning van dit proces is een onderzoek gestart naar onderwijsvisies. In een eerder gepubliceerd literatuuronderzoek kwamen we tot de omschrijving van twee actuele onderwijsvisies: in de ene visie staat opbrengstgericht werken voorop, in de andere visie ontplooiingsgericht werken. In het hier gepresenteerde vervolgonderzoek zochten we voor deze indeling empirische ondersteuning. Docenten van de CHE-pabo vulden een ‘vragenlijst onderwijsvisies’ in. De resultaten bevestigen de indeling op een aantal aspecten. Ook geven de resultaten aanleiding de term ontplooiingsgericht te vervangen door talentgericht. Op basis van de resultaten wordt gepleit voor contextueel onderwijs: onderwijs waarin plaats is voor de dynamiek van het talent van de leerkracht, de onderwijsbehoefte van de leerling en de vragen vanuit de samenleving.

Docent en Talent | 13-05-2014

VAKbekwaam

Gelre ziekenhuizen Apeldoorn/Zutphen, de Hogeschool Saxion Deventer/Enschede en Christelijke Hogeschool Ede ontwikkelden de afgelopen twee jaar gezamenlijk de stagevariant VAKbekwaam om tegemoet te komen in de behoefte aan beter toegeruste hbo-verpleegkundigen. Binnen VAKbekwaam specialiseert de student zich in de Algemene Gezondheidszorg, waarbij Vaardigheden, Attitude en Kennis op hbo-niveau voorop staan. Studenten lopen de laatste twee jaar van hun opleiding stage in het ziekenhuis, waarbij het opdoen van veel praktijkervaring, het leren via Action Learning en het competentiegericht opleiden belangrijke uitgangspunten zijn. Er is een intensieve begeleiding door werkbegeleiders met hbo denk- en werkniveau, zij fungeren als rolmodellen. In de praktijk blijkt dat deze studenten aan het einde van hun opleiding beter in staat zijn om als beginnende hbo-professionals aan de slag te gaan.

Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 18-03-2014

Thuis in ethiek thuis

Het lectoraat Verpleegkundige beroepsethiek van de Christelijke Hogeschool Ede geeft vierdejaars studenten verpleegkunde opdracht af te studeren op de competenties van verpleegkundigen voor ethische commissies ( Cusveller 2006 ; Huijser 2006 ; Kempkes 2007 ; Naaktgeboren 2009 ). Hierbij werden onderzoeken in verschillende velden van de gezondheidszorg gedaan. De thuiszorg was nog niet in dit onderzoek betrokken. Om een compleet beeld te krijgen van het hele verpleegkundige beroepenveld, werd in de thuiszorg een vergelijkbare studie uitgezet. Naast een verslag van het onderzoek bevat dit artikel ook een concrete competentiebeschrijving voor ethisch overleg in de zorg.

Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 18-03-2014

Competencies in nursing students for organized forms of clinical moral deliberation and decision-making

Bachelor-prepared nurses are expected to be competent in moral deliberation and decision-making (MDD) in clinical practice. It is unclear, however, how this competence develops in nursing students. This study explores the development of nursing students’ competence for participating in organized forms of MDD in clinical practice, with an eye to improve nursing education. A cross-sectional descriptive survey was conducted by a questionnaire among first and fourth year bachelor nursing students and two cohorts of novice nurses of one bachelor program in nursing. Items included the variables knowledge, attitude and skills in relation to the nurse as professional, to the nursing process, and to the organization. Data collection took place in March 2009. Across 179 respondents, scores in MDD knowledge and skills are significantly higher for students later in nursing education, especially with regard to the variable ‘nursing process’. Attitudes towards MDD score significantly higher after completing nursing training, but lower scores appeared for MDD knowledge and skills, particularly in relation to the organization. Results suggest nursing education should reinforce students’ attitudes to structural forms of MDD, and clinical practice should reinforce nurses’ MDD knowledge and skills. Both education and practice should reinforce nurses’ MDD competence in relation to the organization.

Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 14-03-2014

Empirische ethiek en morele vorming van bachelor studenten Verpleegkunde

Sinds 2009 kent de Academie Gezondheidszorg van de Christelijke Hogeschool Ede het lectoraat Verpleegkundige Beroepsethiek. Het lectoraat doet praktijkgericht onderzoek naar het vermogen van verpleegkundigen om in de eigen werkprocessen en overlegvormen over goede zorg te reflecteren en te overleggen, zodat zij bijdragen aan de morele kwaliteit van de zorgpraktijk. Anders gezegd, door beschrijvende (in plaats van voorschrijvende) ethiek ontwikkelt het lectoraat kennis die kan bijdragen aan morele vorming van bachelor verpleegkundestudenten.

Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 11-03-2014