Filters
546 resultaten gevonden
Nurses serving on clinical ethics committees: A qualitative exploration of a competency profile
The competency profile underlying higher nursing education in the Netherlands states that bachelor-prepared nurses are expected to be able to participate in ethics committees. What knowledge, skills and attitudes are involved in this participation is unclear. In five consecutive years, groups of two to three fourth-year (bachelor) nursing students conducted 8 to 11 semi-structured interviews each with nurses in ethics committees. The question was what competencies these nurses themselves say they need to participate in such committees. This article reports the aggregate of the 52 interviews in these five studies. Regarding knowledge, the article reports on health law, ethics and professional knowledge. Regarding skills, communication is mentioned, as are professional skills and skills for ‘doing ethics’. An open and respectful attitude towards patients and fellow committee members is required, aswell as commitment to patient care, committee work and professional ethics. The right attitude for a nurse in an ethics committee is said to include a reflective and perceptive attitude, along with an awareness of one’s own limitations and convictions. A detailed competency profile for nurses’ participation in ethics committees as outlined in the recommendations may serve nursing education, institutional committees and nurses themselves to meet the demands of nurses’ preparation for clinical ethics consultations.
Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 25-02-2014Is de journalistiek de waakhond van de democratie?
Journalistiek is de waakhond van de democratie. Dat is een ideaalbeeld dat je nogal eens tegenkomt als het gaat over de maatschappelijke functie die journalisten hebben. Maar hoe realistisch is dit beeld? En hoe wenselijk is het dat journalisten zich opstellen als controleurs van de macht? In dit artikel wordt een pleidooi gevoerd voor een betrokken journalistiek die weet heeft van de sociale en culturele verbanden waarbinnen zij functioneert.
Journalistiek & Communicatie | 31-01-2014Ethiek in overleg
Er is weinig bekend over verpleegkundigen die participeren in ethische commissies of andere georganiseerde vormen van ethisch overleg. Toch fungeren er in Nederlandse zorginstellingen naar schatting enkele honderden ethische commissies met enkele verpleegkundige leden die om de zoveel jaar rouleren. De schatting is dat er, naast incidenteel overleg, duizenden verpleegkundigen per jaar deelnemen aan structureel ethisch overleg. Intussen ontbreken elementaire gegevens zoals: om hoeveel overleg en hoeveel verpleegkundigen gaat het? Of: wat hebben zij er aan? En: wat hebben ze er voor nodig? Vooral de laatste vraag is van belang, is het niet voor werving en selectie van verpleegkundigen voor ethische commissies en andere overlegvormen, dan is het wel voor de opleiding en toerusting van verpleegkundigen. Dit was voor het lectoraat Verpleegkundige Beroepsethiek van de Christelijke Hogeschool Ede aanleiding om een onderzoekslijn op te zetten rond verpleegkundige competenties voor ethisch overleg.
Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 05-11-2013Bestemming als spirituele ervaring
In dit artikel wil de auteur ‘bestemming’ benaderen vanuit spiritualiteitonderzoek. In spiritualiteitonderzoek staan spirituele ervaringen en spirituele vorming centraal. Hij doet onderzoek naar business spiritualiteit. Hij is geïnteresseerd in ‘werk-ervaringen’ van bijvoorbeeld: zin, verbijstering, totaliteit, verdriet, verbondenheid, verwondering en appèl. Hij onderzoekt hoe we dit soort ervaringen kunnen inzetten ten bate van het functioneren van mensen in organisaties. Spiritualiteit ontsluit een brede waaier aan invulling van het begrip ‘bestemming’ en mensen kunnen daar in hun loopbaan veel steun en richting aan ontlenen. De uitdagingen van deze tijd, zoals de ecologische en financiële crisis, vragen om mensen die zingeving en bestemmingsvragen in hun werk een centrale plek kunnen geven en om loopbaanbegeleiders die hen daarbij helpen.
Journalistiek & Communicatie | 20-09-2013Van ‘meetlast’ naar eigenaarschap : Verpleegkundige Kwaliteitsindicatoren
Van verpleegkundigen wordt verwacht dat zij de kwaliteit van hun zorgverlening objectief meten aan de hand van kwaliteitsindicatoren. Het scoren van de kwaliteitsindicatoren ervaren veel verpleegkundigen als een last. Deze meetlast wordt doorbroken wanneer verpleegkundigen weten en ervaren wat het nut is van een kwaliteitsindicator en wanneer zij de ruimte hebben om zelf te bepalen wanneer meten relevant is. Ondertussen is het van belang om oog te hebben voor de niet of moeilijk meetbare kwaliteit van de verpleegkundige zorg, zoals bejegening, luisteren en observeren.
Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 13-09-2013Gebruik filmpjes in de pedagogische proefpraktijk
De pedagogische proefpraktijk is een samenwerkingsverband tussen de Christelijke school Ede (CHE) en het werkveld. Door middel van dit PPP-model wordt vormgegeven aan een professionele leergemeenschap. Leraren van diverse scholen van schoolvereniging CNS putten komen samen om meer te leren over over handelingsgericht werken (HGW). De CHE zorgt voor theoretische input, leraren proberen HGW uit in de praktijk en delen hun ervaringen met elkaar. Door middel van filmpjes die ze maken van hun eigen praktijk, vindt collegiale consultatie plaats. Wat vinden leraren het meest leerzaam? Uit het onderzoek blijkt dat de uitwisseling in bovenschoole groepen van leraren die lesgeven aan dezelfde leeftijdsgroep het meest tevreden reacties oproept. Daarnaast scoren de gesprekken over elkaars filmpje en het bestuderen van de theorie hoog.
Docent en Talent | 10-04-2013De cognitieve switch in het licht van talentdiversiteit
In het onderwijs lijkt sprake te zijn van een ‘cognitieve switch’: hernieuwde aandacht voor een goede beheersing van taal- en rekenvaardigheden en meer algemeen voor inhoud en kennis. Deze trend roept zowel instemmende reacties op, bijvoorbeeld bij critici van het 'nieuwe leren', als afwijzende reacties, bijvoorbeeld vanuit de kunst- en cultuursector. Beide reacties worden in kaart gebracht onder de noemers opbrengstgericht en ontplooiingsgericht werken. Er wordt voor gepleit bij de keuze voor een onderwijsvisie rekening te houden met ‘afwijkende talenten’.
Sociale Innovatie | 09-04-2013Talentontwikkeling als speerpunt van opleidingsdidactiek?
De centrale vraag voor dit onderzoek is: Wat is kenmerkend voor onderwijs dat is gericht op talentontwikkeling en hoe verhoudt dit onderwijs zich tot respectievelijk een meer opbrengstgerichte en een meer ontplooiingsgerichte onderwijsstijl? Het onderzoek omvat een kwantitatieve analyse op basis van de tweedeling opbrengsgericht en ontplooiingsgericht werken, en een kwalitatieve analyse op het specifieke punt van talentontwikkeling. Voorgesteld wordt in het onderwijs vorm te geven aan de dynamiek van leerkrachtaffiniteiten, onderwijsbehoeften en vragen vanuit de samenleving.
Docent en Talent | 26-03-2013