Publicaties

Filters

546 resultaten gevonden

Publiek debat vraagt om deugdelijke verhalen

Wat maken journalistiek en communicatie tot vakken waar je trots op kunt zijn, vakken die een maatschappelijke meerwaarde hebben? Het antwoord op deze vraag is dat beide professies, elk op eigen wijze, een bijdrage leveren aan de hygiëne van het publieke debat.

Journalistiek & Communicatie | 01-12-2017

InSpanning

Deze publicatie betreft de eerste fase van het promotieonderzoek “In Dialoog” en is vooral bedoeld om zicht te krijgen op de onbepaalde situatie van de dialoog in het CHE-onderwijs en de betekenis hiervan voor docenten. Het verhelderen van de actuele situatie geeft inzicht in waar we staan en wat er nodig is om de dialoog te versterken. De vraag in de eerste fase van het promotieonderzoek In Dialoog is vooral gericht op de eerste deelvraag van het promotieonderzoek In Dialoog: Wat verstaan we binnen de CHE onder de dialoog en hoe ziet een dialogische wijze van onderwijs er uit die die zorgt voor betekenisgeving? Dit onderzoek is uitgevoerd vanuit een kwalitatief, narratief en communicatief perspectief, waarbij de ervaringen (verhalen) van studenten en docenten een centrale plek innemen, zoals ook het gesprek over deze ervaringen in termen van betekenisgeving en zingeving.

Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen | 01-12-2017

De hbo-theoloog tussen ideaal en werkelijkheid

De hoofdvraag van het lectoraat Geloven in Context zoals geformuleerd in het onderzoeksplan luidt: "Op welke wijze kan de hbo-theoloog als startende professional de effecten van een veranderende culturele context verbinden met zijn beroepsidentiteit en professionele handelen?". In relatie tot deze hoofdvraag is een zestal deelvragen geformuleerd. Dit deelrapport biedt antwoord op de deelvragen 5a en 5b van het onderzoeksplan: 5a) Op welke wijze ervaren hbo-theologen in onderscheiden beroepsdomeinen hun beroepsidentiteit en hoe waarderen zij deze? 5b) In hoeverre ervaren hbo-theologen in onderscheiden beroepsdomeinen een discrepantie tussen beleefde en geleefde beroepsidentiteit? Drie hoofdthema’s blijken impact te hebben op de beleving van beroepsidentiteit: de worsteling met de hermeneutische competentie, het verschil in geloofsbeleving tussen de professionals en de mensen waar zij mee werken (hetzij leerlingen of gemeenteleden) en hun eigen positie binnen de organisatie waarin ze werkzaam zijn. Deze rapportage biedt een uitgebreide beschrijving van dit deelonderzoek en de belangrijkste resultaten, conclusies en aanbevelingen voor de opleidingen en het werkveld.

Geloven in Context | 01-12-2017

Reflective Practices for Future Journalism: The Need, the Resistance and the Way Forward

In newsrooms journalists encounter numerous constraints accelerated by increasing technological and economic pressures. The complexity of the job and the need for (constant) innovation coupled with the rising call for transparency and accountability ask for journalists who “reflect-in-action”. Newsroom ethnographies consistently suggest that journalists experience a gap between the wish for increased self-reflection and its actual practice. Additionally, both newsroom research and journalists’ expressions in the trade press show significant resistance against reflection as being a largely academic exercise, or simply too time-consuming. We propose that considering reflection primarily from a learning perspective can overcome this resistance. Secondly, the article acknowledges that in order to enable professionals to fit reflection into their precarious practice, critical reflection should develop out of the practice itself. Reflection only makes sense if it starts from the sense of immediacy and autonomy within journalistic practice, recognises the constraints that journalists face and acknowledges the aversion among journalists against standardised protocols in their craft. Outlining the basic tenets of reflective practice, journalism's current precarity and the learning perspective, we propose further research in how informal reflective practices can enhance professional autonomy.

Journalistiek & Communicatie | 01-12-2017

In search of religious elements in the dutch nature policy

The way people or organizations describe or depict nature conveys their view of nature. In the Dutch discourse, views of nature are mostly conceived as socio-cultural constructs regarding the character, value, and appreciation of nature. Views of nature tell us how we perceive nature and how we want to relate to it. Likewise, they shape our preferences for certain types of nature. Views of nature function as frames and provide an interpretive and reflective context for our experiences with nature. Views of nature are also digestions of meaningful experiences. It is through communication that we become aware of such experiences. We argue that meaningful experiences have religious depth. On the basis of this argument any discourse on nature contains, in a sense, religious subtexts. We examine the Dutch discourse on nature.

Journalistiek & Communicatie | 01-12-2017

Wistful wilderness: communication about ‘new’ nature in the Netherlands

Based on in-depth interviews, this article presents findings of a study centred on public communication regarding Tiengemeten, a Dutch island previously occupied by farmers. An answer is sought to the question of how visitors to Tiengemeten evaluate, according to their own experiences, the discourse of people involved in Tiengemeten from a policy and communication perspective. This study showed that visitors’ experiences do not always match the emotions appealed to in public communication materials. It is also suggested that people involved from a policy and communication perspective should refrain from using ‘heavily value-laden’ phraseology. For reasons of trust, this article suggests aligning public communication with genuine experiences of visitors. This is also necessary for avoiding scepticism of visitors as policy makers and communication professionals run a risk that public communication regarding nature becomes counterproductive.

Journalistiek & Communicatie | 29-11-2017

Deugt het verhaal?

Journalisten en communicatieprofessionals zijn er om zorg te dragen voor hygiëne in het publieke debat. Klopt het verhaal dat organisaties naar buiten brengen? Is het verhaal geloofwaardig? Vaak staan de taak van de journalist en de taak van de communicatieprofessional in spanning met elkaar. Voor een gezond publiek debat heb je echter beide professies nodig.

Journalistiek & Communicatie | 24-11-2017

Persoonsgericht afstemmen in de verpleegkundige zorgpraktijk

Protocollair gestuurde zorg en individuele afstemming van verpleegkundige zorg lijken op gespannen voet te staan met elkaar, maar is dit ook zo? In de evidence-based practice (EBP) zijn drie componenten belangrijk voor een zorgvuldige besluitvorming: bewijs uit wetenschappelijk onderzoek, kennis over best practices en kennis over voorkeuren en waarden van zorgvragers. Veel belang wordt toegekend aan bewijs uit wetenschappelijk onderzoek dat vooral zichtbaar is in de toepassing in richtlijnen en protocollen. In de huidige regelgerichte zorg ligt veel nadruk op het naleven van die protocollen, veel minder aandacht gaat uit naar het afstemmen op de individuele voorkeuren van de patiënt.

Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 09-10-2017