Filters
545 resultaten gevonden
Vakgroepen zijn geen teams! Maar hoe organiseer je het werk dan?
In organisaties functioneren allerlei soorten groepen. Groot, klein, mono-, multidisciplinair, met of zonder leidinggevende, etc. Veelal werken al die groepen alsof ze een team zijn. Maar als je geen team bent en wél zo werkt kan dat leiden tot problemen en frustraties. De vraag is echter: hoe dan wel?
Dienstbaar Organiseren | 01-06-2022Grenzen tussen sociale cohesie en individualiteit
De maatschappij wordt steeds diverser en ik-gerichter. De tegenstellingen tussen de verschillende etnisch-culturele groepen en tussen mensen met verschillende opvattingen lijken steeds groter en scherper te worden. Dat zet het gevoel van saamhorigheid onder druk en zorgt voor polarisatie. Is er nog wel sprake van sociale cohesie in samenleving en op school? Of moeten we daar helemaal niet naar streven omdat groepssaamhorigheid wellicht ten koste gaat van de opvattingen van het individuele kind en de wederzijdse tolerantie schaadt?
Samen Divers | 17-05-2022Aan de slag met sociale cohesie in het klaslokaal
Sterke ik-gerichtheid en toenemende diversiteit leiden niet alleen tot spanningen in de maatschappij, maar ook in het klaslokaal. Leerlingen met verschillende achtergronden hebben soms amper contact met elkaar of voelen zich zelfs buiten de groep vallen. Leerkrachten vragen zich af hoe ze de sociale cohesie in hun klas kunnen versterken. Deze eerste bijdrage gaat daarop in. De tweede behandelt de vraag: in welke mate mag het streven naar groepssaamhorigheid ten koste gaan van de opvattingen van individuele leerlingen?
Samen Divers | 02-05-2022Verplicht, maar toch vrijblijvend
In dit verkennende onderzoek is zicht gekregen op de meerwaarde van intervisie voor gezinshuisouders. Er is een literatuuronderzoek gehouden naar de werkzame bestanddelen voor intervisiegroepen. Daarnaast is er er een enquête gehouden over het nut van intervisienetwerken voor gezinshuisouders. Hier hebben 70 gezinshuisouders aan meegewerkt. En tenslotte zijn er vervolgens diepte-interviews gehouden met 8 gezinshuisouders. Bijgevoegd is ook een visuele samenvatting van het rapport.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 01-05-2022Het steekt nauw
In een casestudy hebben Hugo Plaisier en Alie Wiertsema onderzocht wat er gebeurt als in een dorp de hulpvragen van een deel van de dorpsbewoners met een traditioneel Nederlandse religieuze achtergrond niet beantwoord kunnen worden door een sociaal team, juist omdat de vragen verbonden zijn met hun christelijke identiteit. Wat vraagt dit van de sociaal werker die zich niet of niet meer verbindt met een religieuze groep of kerkelijke gezindte? Hoe kan een gemeente de verantwoordelijkheid nemen voor het welzijn van deze inwoners?
Informele Netwerken | 01-05-2022Pasen in de klas
Jaarlijks staan leerkrachten in het basisonderwijs voor de vraag hoe dit jaar Goede Vrijdag en Pasen vorm te geven in het onderwijs. Vertel ik het verhaal? Laat ik stukken van de ‘Passion’ zien? Doen we een paasontbijt? Dat hoeft niet per se een moeilijk te beantwoorden vraag te zijn. Op tal van scholen is een praktijk ontwikkeld waar leerkrachten een eigen weg in hebben gevonden. Maar hoe vieren zij het dan? En wat zegt deze vormgeving over de school, de leerkracht, de leerlingen? Wij zijn dit onderzoek naar vieringen van Goede Vrijdag en Pasen in het basisonderwijs gestart vanuit de veronderstelling dat juist zo’n casus zicht geeft op factoren die een rol spelen bij de vormgeving aan het christelijk onderwijs en welke spanningen daarbij eventueel aan het licht komen. Daarbij hebben wij onderscheid gemaakt tussen situationele, professionele en persoonlijke factoren.
Informele Netwerken | 08-04-2022Ruimte voor vrijheid en transcendentie gevraagd
Organisaties doen aan vorming en toerusting. Leren op de werkvloer is anders dan leren in het reguliere onderwijs. Voor organisaties die hun professionals willen vormen en toerusten is het belangrijk om duidelijk te hebben wat voor persoonsvorming zij in het vormingsproces nastreven. Ook is het belangrijk dat de vrijheid van de professional wordt gerespecteerd en er ruimte is voor transcendentie in het vormings- en toerustingsproces. Ruimte voor vrijheid om te voorkomen dat de organisatie de hermeneutische ruimte van de professional binnendringt; ruimte voor transcendentie om professionals rust en inspiratie te bieden in het vormingsproces.
Christelijke Professie | 01-04-2022Het eigene en unieke van praktijkgericht onderzoek aan het hbo
Praktijkgericht onderzoek aan het hbo is uniek. Het houdt het midden tussen wetenschappelijk onderzoek vanuit de universiteit en advieswerk. Door reflecterend te pendelen tussen theorie en praktijk ontstaat een geheel eigen soort kennis. De onderzoeker speelt een cruciale rol in het pendelen. Zijn ervaringen en reflecties zijn een belangrijke bron voor het verloop van het onderzoek en de keuzes die er onderweg worden gemaakt. De kennis die ontstaat is enerzijds gericht op verbeteren van de praktijk, maar levert ook kennis op over die praktijk. Deze kennis kan worden gebruikt in andere praktijken of contexten.
Christelijke Professie | 01-04-2022