Filters
545 resultaten gevonden
Onderzoeksrapport Onafhankelijke Inwonersondersteuning in Ede
Dit rapport begint met een beknopte omschrijving van het beleidskader voor Onafhankelijke Inwonersondersteuning (OIO) in de gemeente Ede. De basis voor het onderzoekt wordt gevormd door het wettelijk kader, het beleid van Ede rond OIO en het koplopersproject. De CHE is gevraagd vooral doelstelling 3 van het koplopersproject te onderzoeken: de preventieve functie van inwonersondersteuning ten behoeve van efficiënt en juist verwijzen naar passende ondersteuning. Het onderzoek is grotendeels uitgevoerd in de periode van 2021 tot en met juli 2022. Dit is gedaan in overleg met de opdrachtgevers Stimenz en de gemeente Ede. Het rapport eindigt met een aantal conclusies, reflecties en aanbevelingen.
Informele Netwerken | 01-12-2022Professioneel leiderschap in de verpleegkundige besluitvorming
Verpleegkundigen werken in toenemende mate volgens richtlijnen en protocollen, maar deze kunnen niet altijd worden toegepast omdat individuele zorgvragers en hun contexten variëren. Voor het vinden van een evenwicht in de verpleegkundige besluitvorming is praktische wijsheid nodig: parate vakkennis, morele sensitiviteit om situaties te doorgronden, en moed om ethisch gezien het goede te doen. Hbo-V studenten zouden bij diplomering moeten beschikken over een basis voor praktische wijsheid8,9, maar het is onduidelijk wanneer ze dit ontwikkelen. Doel van het praktijkonderzoek was aanknopingspunten vinden voor onderwijsprogramma’s en voor leren in de praktijk om het ontwikkelen van praktische wijsheid te bevorderen en verpleegkundigen te versterken in hun professionele leiderschap. In het praktijkonderzoek namen 24 laatstejaars hbo-V studenten en 14 nieuwe hbo-V’ers deel aan interviewgesprekken. Vijf thema’s zijn gevonden in het leren van praktische wijsheid.
Bezieling en Professionaliteit | 01-12-2022Bouwen aan inclusieve en diverse lerarenteams
Veel scholen hebben te maken met een lerarentekort. Om nieuwe leraren aan te trekken en huidige leraren te behouden, is het belangrijk om te zorgen voor een fijn leer- en werkklimaat. Van grote invloed hier op is een inclusieve cultuur. Een inclusieve cultuur draagt bij aan een gevoel van verbondenheid en biedt bovendien meer ruimte voor diversiteit in het team. Dit is een kans, omdat een divers lerarenteam een beter afspiegeling is van de maatschappij en een verrijkend voorbeeld voor de leerlingen. We leggen in dit artikel uit wat je als schoolleider en bestuurder kunt doen om een inclusieve cultuur te bevorderen en we lichten een tool toe, waarmee schoolleiders eenvoudig hun school kunnen analyseren en een actieplan maken, toegespitst op hun eigen situatie.
Samen Divers | 01-12-2022Het is dun geworden
In maart 2022 verscheen het SCP-rapport Buiten kerk en moskee, het derde deel in de reeks ‘religie in een pluriforme samenleving’. Het rapport had een ontnuchterende boodschap. Anders dan door sommigen langgehoopt, blijkt de religieuze opleving uit het begin van deze eeuw niet te beklijven. Om zicht te krijgen op de implicaties van dit SCP-rapport heeft het lectoraat Bezieling & Professionaliteit op 21 september 2022 een ‘reflectiekamer’ georganiseerd. In deze besloten studiebijeenkomst is met een groep van betrokken onderzoekers, docenten en practitioners op het gebied van religie, zingeving en onderwijs nagedacht over het rapport. Dit verslag is een vrije verwerking van de inzichten die tijdens die bijeenkomst zijn opgedaan. Het doel van dit verslag is om de daar ontwikkelde inzichten tot collectieve kennis te maken en te delen met de deelnemers van de bijeenkomst en een bredere groep belanghebbenden, in de hoop dat het behulpzaam is bij verdere strategische doordenking. De opbouw volgt hetzelfde patroon als de bijeenkomst: eerst worden ‘bevindingen die raken’ beschreven, vervolgens worden de ‘implicaties in professionele contexten’ gedeeld en ten slotte wordt ‘visie en handelingsperspectief’ geformuleerd.
Bezieling en Professionaliteit | 01-12-2022Open Dialogue: A case study on the influence of sharing or withholding reflections during a network meeting
In Open Dialogue, sharing of reflections by professionals constitutes an important contribution to promoting a polyphonic dialogue between participants. In the inner dialogue, past and future influence the present moment. In this study, we explore the influence of sharing or withholding reflections by professionals on the interplay between inner and outer dialogue. A case study was used with a multi-perspective methodology, which combined video recordings of a network meeting and interviews by using video-stimulated recall with the clients separately, and social workers together afterward. We found that the sharing of reflections by professionals stimulates the inner dialogue and creates an opening for sharing these in the outer dialogue. In addition, we observed that when reflections are withheld, the client's inner dialogue still continues, but their inner dialogue was not shared in the outer dialogue.
Informele Netwerken | 01-12-2022'Basisvaardigheden? We hebben een masterplan Existentiële vaardigheden nodig'
Het masterplan Basisvaardigheden schiet tekort voor de uitdagingen van vandaag en morgen. Geld en een sterk geloof in maakbaarheid zijn onvoldoende. De uitdagingen van de toekomst zijn van heel andere aard. We hebben een masterplan ‘Existentiële vaardigheden’ nodig dat kinderen en jongeren leert omgaan met de weerbarstigheid van het bestaan, zo schrijven lector Robert van Putten van de Christelijke Hogeschool Ede en rector Willem de Vos van het Christelijk Lyceum Veenendaal in deze opinie.
Bezieling en Professionaliteit | 30-11-2022Constructing Parental Team Spirit
In a micro-analysis of two cases from the Netherlands, Instant Messaging conversations between birth parents and professional foster parents were studied. The study reveals there are three types of activity in Instant Messaging: aligning dialogues, exhchange of information, and relationship building. Aligning dialogues are the most common. These are aimed at coordinating (daily) matters around the youngster’s situation. Following aligning initiations, the conversations may change into the two other activity types: (background) exchange of information and relationship building. extenuating educational access challenges a specific foster youth and her advocate experienced as result of the COVID-19 pandemic and school closures.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 19-11-2022Conditions for cultural belonging among youth of immigrant descent in Germany, the Netherlands, Sweden and the United Kingdom
Intergroup contexts of classrooms have an influence on mainstream and ethnic belonging of youth of immigrant descent. Based on the normative reference group theory, a higher level of ethic identification is expected in classrooms with a higher proportion of co-ethnic youth and, based on constrict theory, a lower level of mainstream identification is expected in ethnically more diverse classrooms. However, these relations between ethnic composition and cultural belonging may differ between countries due to differences in multicultural policies and colonial histories. Using two waves of data from CILS4EU survey, we conduct a cross-national comparison of the relation between intergroup contexts of classrooms and cultural belonging. The results imply that both theories cannot be generalized across national contexts, and other factors vary as well across countries. Therefore, research and policy in this area should pay more attention to the national context in terms of policies and histories.
Samen Divers | 24-10-2022