Publicaties

Filters

533 resultaten gevonden

Kinderkanker en de impact

Dit artikel beschrijft een casus over het gebruik van speltherapie bij een kind met kanker. Speltherapie is een non-verbale, cliëntgerichte vaktherapie. Deze diepgaande casestudy belicht de therapie vanuit het oogpunt van de ouders, speltherapeut, schoolbegeleider en kinderneuroloog. Uit het onderzoek blijkt dat speltherapie behulpzaam was in deze casus. In het onderzoek is vooral gekeken naar het speltherapeutische proces en het verschil tussen voor en na de behandeling. Er is gekozen voor een casestudy om een rijke beschrijving van het (spel)therapeutisch handelen mogelijk te maken.

Duurzame zorg | 28-03-2023

Ga depressie bij jongere structureel tegen

Depressieve klachten komen veel voor onder jongeren maar worden vaak niet herkend. Jongeren krijgen daardoor geen of pas laat hulp. Een structurele preventieve aanpak is nodig.

Informele Netwerken en Laatmoderniteit | 21-03-2023

Structurele preventieve aanpak van depressies bij jongeren hard nodig

Depressie en depressieve klachten komen veel voor onder jongeren. Toch worden ze vaak niet herkend. Jongeren krijgen daardoor geen of pas laat hulp. Docent-onderzoeker Marieke Boone pleit voor een structurele preventieve aanpak van depressie onder jongeren.

Informele Netwerken en Laatmoderniteit | 20-03-2023

Gezondheidsbevordering bij mensen met een psychische aandoening en/of licht verstandelijke beperking vraagt visie, scholing en samenwerking van sociaal werkers en verpleegkundigen

Het belang van gezondheidsbevordering bij mensen met een psychische aandoening en/of een licht verstandelijke beperking in de langdurige zorg is groot. De sociaal werker en verpleegkundige hebben beiden een rol in gezondheidsbevordering bij deze doelgroep. Uit praktijksignalen blijkt dat professionals hierin knelpunten ervaren. Literatuuronderzoek naar deze knelpunten leverde geen resultaten op. Om te onderzoeken welke knelpunten professionals tegenkomen in het werken aan gezondheidsbevordering in de ambulante setting, is aan de hand van zes interviews een verkennend kwalitatief onderzoek uitgevoerd. De resultaten geven inzicht in persoonlijke en omgevingsfactoren die een rol spelen, in het spanningsveld dat professionals ervaren tussen eigen regie en professionele verantwoordelijkheid, in de wisselende aandacht die gezondheidsbevordering krijgt vanuit de organisatie en in de begeleiding van de professionals. In het algemeen wordt gezondheidsbevordering gerelateerd aan fysieke gezondheid, wat vragen oproept over de kennis over gezondheidsbevordering en de (brede) visie op gezondheid. Ook geeft het onderzoek inzicht in de knelpunten die in de samenwerking worden ervaren, onder andere de uitdaging om als professional aan de juiste informatie te komen, het geringe contact met andere disciplines en het samenwerken binnen de versnipperde financieringsstructuren. Dit verkennende onderzoek geeft het signaal dat meer praktijkgericht onderzoek naar gezondheidsbevordering bij deze doelgroep nodig is.

Duurzame zorg | 06-03-2023

Betrouwbaar partnerschap tussen religieuze organisaties en lokaal bestuur

Dit artikel presenteert een casestudy naar de samenwerking tussen religieuze organisaties en de gemeentelijke overheid in het sociaal domein. Vanwege transities in het sociaal domein zijn gemeenten sinds 2015 verantwoordelijk voor een heel aantal taken die voorheen onder de rijksoverheid en de provincie vielen. Daarmee betreden gemeenten nadrukkelijker het lokale ‘maatschappelijk middenveld’ met zijn religieuze veelkleurigheid. Hoe doen gemeenten dat?

Bezieling en Professionaliteit | 01-03-2023

A rich palette of Bible use

The aim of this study is to gain empirical knowledge about how the Bible functions in the context of Protestant Christian primary schools in the Netherlands. It presents the results of an empirical explorative and qualitative study on the perceptions of teachers and school administrators (directors and internal supervisors) on the goals of Bible use in Protestant primary education, as well as the roles of teachers and pupils, and how these can be understood in terms of religious pedagogical models and theories. Five small focus group interviews with teachers and six interviews with school administrators revealed a variety of goals teachers hold regarding Bible use in education and a variety of divisions of teacher–learner roles in this regard. The findings also show some particular characteristics when compared with secondary schools.

Bezieling en Professionaliteit | 01-03-2023

L’Autre Rive, Gembloux / L’Autre Rive: uit de boot durven stappen

In de Waalse provinciestad Gembloux (België) startte Eric Zander samen met anderen een nieuwe geloofsgemeenschap. Na eerdere teleurstellingen wist hij dat allerlei klassieke patronen niet meer werken. De pionierende gemeenschap gooide het over een andere boeg en zo ontstond een weliswaar kleine, maar vitale en naar buiten gerichte geloofsgemeenschap. Zander schrijft erover en vervolgens reflecteren Nadine van Hierden en Sake Stoppels op deze nieuwe gemeenschap.

Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen | 01-02-2023

De nutteloosheid van rust

Een kleine tien jaar geleden publiceerde ik in Wapenveld mijn eerste beschouwing over de prestatiemaatschappij. Het was het begin van een decennium nadenken, schrijven en spreken over een thema dat mijzelf en vele tijdgenoten onder de huid zit: prestatiedruk, onrust en stress. Het artikel destijds was grotendeels een beschouwing van de maatschappelijke en culturele achtergronden en sloot af met het vermoeden dat de christelijke traditie remedies bevat en een radicaal perspectief geeft op ontspannen leven. In de jaren die volgden ben ik dat vermoeden verder gaan verkennen.

Bezieling en Professionaliteit | 01-02-2023