Filters
552 resultaten gevonden
Van individuele grip naar relationeel houvast
Reflecties op het WRR-rapport Grip. De auteurs, verbonden aan de Christelijke Hogeschool Ede, ervaren het pleidooi van de WRR als ‘oude wijn in nieuwe zakken’. Grip past naadloos in een decennialange trend van focus op het ideaal van de sterke, zelfredzame burger als autonoom individu. De WRR erkent weliswaar dat dit niet vanzelf gaat, dat persoonlijke controle ook gepaard moet gaan met randvoorwaarden, indirecte en collectieve controle, met een ondersteunende overheid, maar de laatmoderne levensopvatting blijft onbetwist overeind. Ondanks het nieuwe vocabulaire ademt het rapport nog steeds het (neo)liberale mensbeeld van het individu dat zijn levensproject wil vormgeven en daarbij door de staat gefaciliteerd moet worden. De auteurs pleiten voor een andere benadering van bestaanszekerheid. In de kern gaat het hen om een herwaardering van wat socioloog Hartmut Rosa (2022) ontvankelijkheid voor ‘onbeschikbaarheid’ noemt. Dat begint bij een ander mensbeeld, vraagt om een andere benadering van zekerheid en behoeft culturele oefenplaatsen.
Informele Netwerken | 16-01-2025De tijd ont-managen
Pleidooi voor een rijkere benadering van werktijd. Wat verstaan we onder werktijd? Welke tijdservaringen zijn er van belang voor bezielde professionaliteit? En hoe kom je tot een goede omgang met werktijd en wat zijn voorwaarden daarvoor? Geïnspireerd door bronnen uit religie, filosofie en kunst doet Van Putten voorstellen voor een rijker begrip van werktijd. Hij pleit niet zozeer voor tijdsmanagement maar voor ont-managen van de werktijd. Voor datgene dat niet zozeer draait om productiviteit maar wel belangrijk is om op de werkvloer te beschermen.
Bezieling en Professionaliteit | 16-01-2025Teachers and social cohesion in diverse secondary classrooms
The present paper aims to examine how teachers contribute to social cohesion in terms of the three dimensions: social relations, group identification, and the common good. A qualitative study was conducted using interviews with teachers and students and observations in two Dutch secondary schools with diverse student populations. The results showed that the dimension most often addressed was the dimension of social relations, and teachers seemed to focus on individual students more than on the group as a whole. Bridging home and school, and group formation were main themes in the dimension of group identification. The main theme in the dimension of the common good was teacher practices with regard to rules, in which fairness was an important topic for students. The three dimensions of social cohesion are inter-related and should be considered alongside each other when schools are committed to strengthening social cohesion.
Samen Divers | 15-01-2025Religie en lokaal bestuur
De bundel Religie en lokaal bestuur onderzoekt de relatie tussen religie en lokale overheden in Nederland en biedt inzichten in vier belangrijke invalshoeken: (1) juridische en historische structuren die de basis vormen voor interacties tussen religieuze gemeenschappen en overheden, zoals de scheiding van kerk en staat; (2) dagelijkse beleidspraktijken, met thema’s als interreligieuze samenwerking en behoud van religieus erfgoed; (3) het belang van religieuze geletterdheid om beleidsmakers te helpen effectief te communiceren met verschillende geloofsgemeenschappen; (4) de rol van publieke professionals, zoals burgemeesters en ambtenaren, die respect en begrip voor religieuze diversiteit in hun werk integreren. Met een praktisch en theoretisch kader biedt deze bundel lokale beleidsmakers handvatten om bij te dragen aan een inclusieve samenleving waarin religieuze diversiteit gewaardeerd wordt.
Bezieling en Professionaliteit | 15-01-2025Geschenk voor een cultuur in tijdnood
De tijd van advent zou er niet zijn als de kerk haar niet had ‘uitgevonden’, als de kerk niet de behoefte had om de periode voorafgaand aan kerst als betekenisvolle periode in het christelijke leven te markeren. Hoewel advent een ‘laatkomer’ is op de liturgische kalender (ergens in de vijfde of zesde eeuw is advent toegevoegd), vervult het nu een prominente plek in het leven van de kerk. In dit artikel wordt de temporele dynamiek ervan verkend.
Bezieling en Professionaliteit | 15-01-2025COMM’ON: communication for the common good
COMM’ON is het inspiratiemagazine van de opleiding Communicatie en het Lectoraat Journalistiek & Communicatie (J&C) van de Christelijke Hogeschool Ede. De glossy-achtige bundel richt zich op communicatieprofessionals die met impact willen werken. Aan bod komen thema’s als inclusieve communicatie, identiteitsmarketing, leiderschapscommunicatie, transitiekunde, stressgevoelig communiceren en gespreksvoering met andersdenkenden. Praktijkpartners uit het communicatievak hebben actief meegedacht, wat resulteert in een rijk palet aan praktijken en issues. De auteurs zijn allen communicatiedocent (geweest) en delen vanuit hun verschillende expertises persoonlijke en praktijkgerichte inzichten, waarmee het lectoraatsthema Communication for the Common Good concreet vorm krijgt. De bijdragen laten zien dat common good-communicatie niet vrijblijvend is, maar betrokken en praktijkgericht. Het magazine inspireert om te reflecteren op waardengericht werken met aandacht voor het grotere geheel én voor minder mondige stakeholders. Centraal staat een relatiegerichte benadering, geworteld in de christelijke identiteit van de opleiding. Zo verbindt COMM’ON op toegankelijke wijze theorie, praktijk en maatschappelijke betrokkenheid. Een fysiek exemplaar van het magazine kan worden aangevraagd via lectoraatjenc@che.nl.
Journalistiek & Communicatie | 01-01-2025De diepte bereiken: Toekomstgericht begeleiden van jongvolwassenen in de langdurige zorg
In dit artikel staat de vraag centraal hoe jongvolwassenen die begeleid wonen hun leven ervaren en wat zij vinden van de ondersteuning die ze hierbij krijgen. Naast het perspectief van de jongvolwassenen is ook het perspectief van naasten onderzocht en zijn dossiers bestudeerd. In de resultaten worden vier thema’s besproken die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen: (1) Jongvolwassenen ervaren de meeste problemen op het terrein van mentale gezondheid. (2) Jongvolwassenen hebben behoefte aan sociale contacten, maar hebben moeite om de juiste (hoeveelheid) vrienden te vinden. (3) Jongvolwassenen worden vooral op een praktische manier voorbereid op de toekomst en stellen aandacht voor hun lichamelijke gezondheid uit. (4) In de ondersteuning zou meer aandacht moeten zijn voor toekomstvragen van jongvolwassenen die niet alleen praktisch, maar ook existentieel en maatschappelijk van aard zijn.
Leefstijl en Gezondheidsbevordering | 04-12-2024De rol van partnerrelatiebegeleiding en de waarde van emotionally focused therapy in het sociaal werk
Achtergrond: Huidig onderzoek richt zich op de rol van partnerrelatiebegeleiding in het sociaal werk en de waarde van Emotionally Focused Therapy (EFT), in het bijzonder de groepscursus Houd me vast. Drie thema’s stonden centraal: durven (handelingsverlegenheid), mogen (legitimatie) en kunnen (methodiek). Methode: Data zijn verkregen via semigestructureerde interviews met sociaal werkers die wel en niet waren geschoold in de EFT-methodiek. Resultaten: Sociaal werkers die niet geschoold waren in partnerrelatiebegeleiding, in dit onderzoek in het bijzonder de EFT-methodiek, voelen zich soms handelingsverlegen in partnerrelatiebegeleiding. Dit lijkt samen te hangen met een ervaren gebrek aan competentie en de mate waarin zij zich gemandateerd weten door de organisatie. Of sociaal werkers (wel en niet geschoold in EFT) grond zien om cliënten met een partnervraagstuk te begeleiden hangt volgens hen af van de hulpvraag, omvang van de problematiek en geschatte hulpduur, kosten, en mate waarin men zich competent acht. De wijze waarop partnerrelaties worden begeleid lijkt te worden beïnvloed door de scholing. De in EFT geschoolde respondenten in dit onderzoek geven aan dat partnerrelatiebegeleiding op basis van EFT veelal positieve resultaten oplevert voor de client, professional en organisatie. Discussie en conclusie: Partnerrelatiebegeleiding in de context van het sociaal werk is geen vanzelfsprekendheid. Het is geen onderdeel van de basisopleiding van sociaal werkers en het mandaat vanuit organisaties om dit te bieden is lang niet altijd duidelijk. Sociaal werkers geschoold in partnerrelatiebegeleiding, in dit onderzoek de EFT, en met een mandaat van de organisatie geven aan dat partnerrelatiebegeleiding een interventie is met preventieve werking. Scholing op dit terrein en een duidelijk mandaat zijn dan ook gewenst.
Informele Netwerken | 04-12-2024