Filters
45 resultaten gevonden
De samenwerking tussen ouders en professionele opvoeders wanneer een jongere niet meer thuis woont
In dit onderzoek hebben de auteurs jongeren, ouders en gezinshuisouders gevraagd naar hun beleving van de samenwerking tussen ouders en gezinshuisouders, omdat met name de perspectieven van jongeren en hun ouders in veel onderzoeken nog onderbelicht zijn (Van de Koot & Noordegraaf, 2018a, 2018b). Voor jongeren is het niet gemakkelijk om aan te geven hoe zij tegen de samenwerking aankijken. Immers, deze speelt zich grotendeels buiten hun blikveld af. Wel wordt, soms pijnlijk, duidelijk hoe belangrijk hun ouders voor hen zijn. In dit hoofdstuk laten zij zien wat vanuit de literatuur bekend is over werkzame elementen in de samenwerking, aangevuld door inzichten uit eigen onderzoek onder 20 jongeren, 21 ouders en 22 gezinshuisouders
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 01-01-2020Zin in Elke Dag (Samenvatting proefschrift)
De studie ‘Zin in elke dag’ beschrijft de aard en het karakter van het leven en samenleven van adolescenten die wonen in de vrijwillige residentiële jeugdhulp. Als onderzoeksmethode is gebruik gemaakt van participerende observatie. Het perspectief van waaruit het onderzoek plaatsvond is dat van de ritual studies. Onderzocht is hoe in alledaags ritueel handelen zingevingsprocessen onder de jongeren vorm krijgen en welke de rol van pedagogisch medewerkers daarbij is. In deze samenvatting wordt, na de weergave van het inleidende hoofdstuk, per ritueel-categorie verslag gedaan van achtereenvolgens de theorie, de veldverkenning, enkele observaties of interviewfragmenten en enkele conclusies. In het proefschrift zelf zijn de conclusies en aanbevelingen tot vervolgonderzoek in een zelfstandig hoofdstuk uitgewerkt.
Pleeg- en Gezinshuiszorg |Zin in elke dag
Deze studie beschrijft de aard en het karakter van het leven en samenleven van adolescenten in de residentiële jeugdhulp en hoe daarin hun zoektocht naar balans en perspectief op weg naar volwassenheid oplicht. Het feitelijk handelen van de jongeren en de door hen naderhand vertelde verhalen, staan centraal.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 12-04-2019Rapportage 2 - ‘Jouw Gezin, Mijn Zorg?’ Hoe gezinshuisouders en ouders constructief kunnen samenwerken
In deze rapportage wordt verslag gedaan van de tweede fase van het onderzoek ‘Jouw Gezin, Mijn Zorg?’ (januari 2018- februari 2019). Door middel van dertien casestudies is in deze fase zicht gekregen op concrete samenwerkingsrelaties van gezinshuisouders en ouders. Er is antwoord verkregen op de volgende onderzoeksvragen: 1.Wat zijn de kenmerken van de deelnemende cases? 2.Welke belemmerende en bevorderende factoren voor de constructiviteit van desamenwerking zijn te ontwaren in de cases? 3.Hoe wordt de samenwerkingsrelatie tussen ouders en gezinshuisouders in de cases concreetvormgegeven? 4.Hoe worden de samenwerkingsrelaties beleefd door de jongeren, de ouders en degezinshuisouders?
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 11-01-2019‘Centraal voor het kind’
Voor het programma ‘Versterken van de kracht van pleegouders’ hebben het Lectoraat Jeugd en Gezin van de Christelijke Hogeschool Ede, Entrea Lindenhout, Jeugdbescherming Gelderland en Stichting Samen voor het kind (ouders en pleegouders die vanuit hun eigen ervaring willen helpen om ouders en pleegouders goed met elkaar te laten samenwerken) de handen ineen geslagen voor het project 'Samenwerken tussen ouders en pleegouders'. Het doel van deze samenwerking was om te verhelderen waar een goede samenwerking tussen pleegouders en ouders uit bestaat. In deze rapportage doen we verslag van deze zoektocht. We zullen eerst bespreken welke stappen zijn gezet, vervolgens bespreken we een lijst met werkzame elementen in de samenwerking tussen ouders en pleegouders, om deze vervolgens stuk voor stuk langs te lopen om te laten zien wat er in de literatuur over wordt gezegd en hoe deze elementen er in de praktijk uit zien.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 10-01-2019Jouw Gezin, Mijn Zorg? - Mini-magazine 03
Dit is het derde mini-magazine over het onderzoeksproject ‘Jouw Gezin, Mijn Zorg?’. In dit onderzoek staan gezinshuizen centraal. Zij bieden een plek aan jongeren die niet meer thuis kunnen wonen. Helaas komt het nog te vaak voor dat deze jongeren vroegtijdig een gezinshuis verlaten, met alle nadelige gevolgen van dien. In dit mini-magazine: stand van het onderzoek, interview met Ellen Schep (onderzoeker binnen het project), interview met Emily Nap (gedragswetenschapper bij het Leger des Heils) en een interview met Annemarie Muskee (docentonderzoeker bij dit onderzoek).
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 09-01-2019Een pedagogiek van de hoop
Over hoop worden veel mooie dingen gezegd en geschreven. Hoop vormt de grondstof van ons bestaan. Hoop is gerichtheid op de toekomst, op ontwikkeling, op groei, op nieuw leven. Onze wereld is een hoopvolle wereld, ons bestaan een hoopvol bestaan. Maar… hoop komt niet alleen. De medaille van de hoop kent de keerzijde van de wanhoop. Een hoopvol bestaan getuigt van de hoop op een beter bestaan, op een uitweg uit de gebrokenheid van het hier en nu. Hoop is vaak zoeken naar signalen van hoop in een wereld die van het tegendeel getuigt. Hoop krijgt pas profiel tegen de achtergrond van wanhoop, vertwijfeling en uitzichtloosheid. Signalen van hoop zijn dan kleine lichtpuntjes, een strohalm, een tegengeluid.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 02-01-2019Jouw Gezin, Mijn Zorg? - Mini-magazine 02
Dit is het tweede mini-magazine over het onderzoeksproject ‘Jouw Gezin, Mijn Zorg?’. In dit onderzoek staan gezinshuizen centraal. Zij bieden een plek aan jongeren die niet meer thuis kunnen wonen. Helaas komt het nog te vaak voor dat deze jongeren vroegtijdig een gezinshuis verlaten, met alle nadelige gevolgen van dien. In dit mini-magazine: stand van het onderzoek, interview met Roy Otten (stuurgroeplid), interview met een ervaringsdeskundige en een verslag van het afstudeersymposium 'Leren Samenwerken'.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 10-01-2018