Filters
531 resultaten gevonden
Mijn worsteling als onderzoeker met ervaringskennis
Brengt het mijn onpartijdigheid en onafhankelijkheid als onderzoeker niet in gevaar, vroeg Anneke Bulten zich af toen ze ging werken als onderzoeker met ervaringskennis. Hoe brengt zij haar ervaringen op een passende manier in en wat vraagt dat van haar?
Duurzame zorg | 04-06-2024Via de Relationele Route onderweg
Het begeleiden van de samenwerking tussen ouders en pleeg- en gezinshuisouders is voor pleegzorgwerkers geen weg van A naar B, maar vraagt altijd om maatwerk. In de implementatie van de Relationele Route binnen de pleegzorgpraktijk identificeerden we een aantal spanningsvelden in deze samenwerking. Spanningsvelden wijzen op de gegevenheid van verschillende perspectieven waar de pleegzorgwerker haar of zijn weg in moet vinden. Dit artikel kan gelezen worden als een vervolg op de vorige publicatie over de Relationele Route: https://bijons.denvp.nl/bij-ons-september-2022/relationele-route?
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 01-06-2024Het andere verhaal; narratieve wegen in contextuele hulpverlening
Wordt het geen tijd dat je ruimte geeft aan het andere verhaal?” vroeg ze me, terwijl ze met een kopje thee weer de kamer in kwam, ergens in een vooroorlogse Amsterdamse wijk, drie hoog in een kamer vol met boeken. We hadden een supervisiegesprek en ik weet niet meer of de vraag precies zo gesteld was, maar zo is ze met me meegereisd. De vraag opende een perspectief naar het ándere verhaal, dat ondergesneeuwd lag onder neerslachtige gevoelens. De vraag bracht me weer in verbinding met constructieve acties en vertrouwensbronnen in mijn werk en context. Er sprak vertrouwen uit en hoop dat ik die andere weg kon gaan en het nodigde me uit om met andere ogen te kijken naar mijn ervaringen.
Informele Netwerken en Laatmoderniteit | 01-06-2024Verpleegkundigen en het leefstijlgesprek: beïnvloedende factoren en methoden
Er is steeds meer aandacht voor leefstijl in de zorg en er is een toename van beschikbare effectieve methodieken voor gedragsverandering. Desondanks is de implementatie van leefstijlinterventies complex en ingewikkeld, waardoor leefstijl nog geen integraal onderdeel van de reguliere zorg is. Verpleegkundigen hebben een belangrijke rol bij het bevorderen van een gezonde leefstijl. Verpleegkundigen ervaren echter barrières om leefstijl te integreren in de dagelijkse zorg. Tijd, onvoldoende kennis en middelen en weerstand bij de patiënt spelen hierin een centrale rol. Dit artikel laat een aantal eenvoudig toe te passen methodieken voor gedragsverandering zien, waarmee verpleegkundigen en mogelijk ook andere zorgprofessionals aan de slag kunnen gaan. Van belang is om aan te sluiten bij de wensen en behoeften van de patiënt, zoals vanuit de benadering van Positieve Gezondheid, om de eigen regie en intrinsieke motivatie te vergroten. Op deze manier hopen we een bijdrage te leveren aan het versterken van de implementatie van leefstijl in de zorg, aansluitend bij de Coalitie Leefstijl in de Zorg.
Leefstijl en Gezondheidsbevordering | 01-06-2024Bijbel en Professie (Podcast)
In professionele contexten, zeker in christelijke organisaties en scholen (ook in de CHE), zijn diverse momenten aan te wijzen waarop je de bijbel kunt tegenkomen. Hoewel we de bijbel misschien belangrijk vinden in professionele praktijken, blijkt het nog niet zo gemakkelijk om de bijbel als bron te hanteren. In deze podcastreeks, die onderdeel is van het project Bijbel & Professie, wordt deze thematiek verkend. In elke aflevering worden vragen binnen dit thema besproken met collega's uit de hogeschool. De podcastreeks bestaat uit een viertal afleveringen: - Bijbel & Geloofstalen - Bijbel & Manieren van lezen - Bijbel & Dagopeningen - Bijbel & Beroepspraktijk
Verlangen naar het Heilige | 30-05-2024Exploring dialogue in virtual simulation in nursing education – An observational study
Objectives: Simulation is an important learning activity in nursing education. There is little knowledge about dialogue and communication between students and facilitators in a virtual simulation setting. The current study, conducted in Norway, explores the dialogic teaching approaches applied by facilitators in a virtual classroom and adapt an analytic tool from a physical classroom in lower education to a virtual classroom in higher education. Methods: Sixteen virtual simulation sessions of groups with nursing students were video-taped. The videos were coded with a coding scheme developed for physical classrooms and adapted to the virtual setting. The dialogic approaches from the facilitator were analysed using descriptive analysis. Results: The most frequently used approaches from the facilitator were categorized as listening (“Modelling prompts and body language to encourage continuation”) and asking (“Big questions”). The most frequent pattern seen in the use of dialogic approaches fall under the category listening. Conclusions: The coding scheme is suitable to analyse facilitators’ dialogic approaches in a virtual setting in nursing education. Further research should examine how the facilitator can strategically deploy dialogic approaches in other types of simulations with students. Innovation: The coding scheme was developed from lower to higher education, and from a physical to a virtual setting.
Dienstbaar Organiseren | 24-05-2024De zin van lege tijd
Vereist een zinvolle omgang met tijd een goedgevulde agenda? Betekenen nietsdoen en wachten per definitie verloren tijd? Of kan deze ‘lege tijd’ toch ook zinnig zijn? Robert van Putten maakt een tour d’horizon en brengt een palet aan waarderingen en betekenislagen van lege tijd aan de oppervlakte.
Bezieling en Professionaliteit | 06-05-2024Betrokken journalistiek
Betrokken journalistiek is een correctie op de objectieve school, zonder die te willen vervangen. De verdiensten van de objectieve methode – verificatie, meerdere bronnen, wederhoor en alle journalistieke deugden – staan recht overeind. Tegelijk richten betrokken journalisten zich op meer dan enkel ‘de markt’, en alle distantie en vervreemding die daarmee gepaard gaat. Betrokken journalisten zijn openlijk waardengedreven, gericht op mensen en dus subjectief. Een betrokken journalist is nooit neutraal, maar bekent kleur, inclusief overtuigingen en levensbeschouwingen, en is empathisch, vanuit een persoonlijke betrokkenheid op het onderwerp. Betrokken journalisten verslaan ook geen object, een voorwerp van hun nieuwsgierigheid, maar een subject, mensen van vlees en bloed. Waarheidsvinding blijft het grote gebod, maar mensen recht doen is voor betrokken journalisten precies even belangrijk. Ten slotte zien ze hun publiek als meer dan enkel nieuwsconsumenten. Betrokken journalisten onderhouden een permanente, wederkerige relatie en zijn transparant in hun verantwoording. Aan de bundel werkten 26 meer en minder bekende auteurs mee uit alle geledingen van journalistiek en academie. Wat hun essays gemeen hebben, is een persoonlijke invalshoek. Nooit eerder werden zoveel ervaringen vanuit zoveel verschillende perspectieven gedeeld.
Journalistiek & Communicatie | 01-05-2024