Filters
538 resultaten gevonden
Economische structuur en dynamiek in Regio Rivierenland
De Monitor Regionale Economie brengt de structuur en dynamiek van de economie in Regio Rivierenland in kaart. Het doel is om inzicht te bieden in de ontwikkeling van de regionale economie en de profilering van de regio te versterken. In 2023 telde de regio 126.890 banen en 29.160 bedrijfsvestigingen. Tussen 2013 en 2023 groeide de werkgelegenheid met ruim 16.000 banen, vooral in de gezondheidszorg, industrie, logistiek en groothandel. Het aantal vestigingen nam met 35% toe, gedreven door de sterke groei van eenmansbedrijven. De regio onderscheidt zich met specialisaties in landbouw, bouw, vervoer en opslag, industrie, groothandel en nutsbedrijven. De fruitteelt vormt daarin een iconische kracht en is beeldbepalend voor de identiteit van de regio. Het onderzoek is uitgevoerd door het lectoraat Dienstbaar Organiseren (CHE) in opdracht van FruitDelta Rivierenland en vormt een bouwsteen voor toekomstgericht economisch beleid.
Dienstbaar Organiseren | 22-09-2025Relationele professionaliteit
De kracht van relaties. Onder deze slogan doen lectoraten aan de CHE praktijkgericht onderzoek. Met alle lectoraten zijn in de winter van 2022-2023 interviews gehouden, gericht op conceptuele verdieping en het ontdekken van dwarsverbanden en lectoraatoverstijgende deelthema’s rond de kracht van relaties. Aan die interviews is dit verslag gewijd. In wat volgt worden de centrale bevindingen uit de interviews gepresenteerd. De focus ligt daarbij op het identificeren van thema’s in kennisontwikkeling rond de kracht van relaties. De geïdentificeerde thema’s worden niet uitvoerig uitgediept en leiden ook niet tot afgeronde inzichten. In dit stadium staat het in kaart brengen van thema’s die opkomen vanuit de onderzoekspraktijk centraal. Een methodologische verantwoording is achter in dit verslag te vinden. Na een recapitulatie van eerdere publicaties over de kracht van relaties worden de volgende thema’s uitgelicht: associaties bij de notie ‘relationele professionaliteit’, voorwaarden voor goede relaties, de morele en existentiële aspecten van relationeel werken en de destructieve kracht van relaties.
Bezieling en Professionaliteit | 01-09-2025Dietrich von Hildebrand als inspiratiebron voor professionele bezinning
Dit hoofdstuk wil de bezinning op mensbeelden in beleid verdiepen. Daarbij vraag ik in het bijzonder aandacht voor de mensbeelden van professionals in de uitvoering van beleid. Eerst schets ik wat er op het spel staat bij mensbeelden in beleid en uitvoering. Vervolgens betoog ik dat bezinning op mensbeelden onderdeel van professionalisering moet zijn. Daarna verken ik welke bijdrage het personalisme van Dietrich von Hildebrand aan die bezinning kan leveren. Uiteindelijk draait het bij mensbeelden in beleid om menselijke waardigheid en precies daarop is het personalisme van Von Hildebrand gericht.
Bezieling en Professionaliteit | 01-09-2025Multicultural teaching competences of preservice teachers in the Netherlands: the role of previous and current interethnic contact
Universities offering teacher training programmes have been criticized for decades for failing to provide preservice teachers with sufficient training in multicultural teaching competences. To develop these competencies, universities are now advised to provide programs that facilitate interethnic contact between preservice teachers and pupils during internships or community-based exposure. Based on the literature, it was hypothesized that contact experiences should occur both within and beyond school settings and should extend over a prolonged period of time. This study aims to reveal the potential role of different types of interethnic contact for multicultural teaching competences among second-year preservice teachers using a repeated measures design. The findings show the crucial role of previous interethnic contact in the neighbourhood over an extended period of time on the perceived quality of multicultural teaching competences of preservice teachers.
Samen Divers | 01-09-2025Everyday co-parenting in a polymedia environment
In this paper we analyse “interconnected communication sequences” between Professional Foster Parents (PFPs) and Birth Parents (BPs) in family-style group care. Interconnected communication sequences are coherent sequences constructed by participants by use of multiple communication media. In family-style group care, children live with PFPs and regularly visit their BPs, which implies PFPs and BPs share the care for children. This co-parenting relationship is important in supporting the quality of contact between child and parents, which is essential for the child’s development and wellbeing. However, a harmonious co-parenting relationship is difficult to achieve and maintain. To gain more insight in the intricacies of the complex PFP-BP relationship, we examine unfolding PFP-BP contact. Specifically, we examine two cases of instant messaging followed by a telephone call between PFPs and BPs. Our analysis disentangles how through text messaging PFPs and BPs propose to call for a particular reason and plan a call at an appropriate moment for both parties, and how they re-establish mutual availability in the call opening and collaboratively re-invoke the reason for calling. The negotiation of when to talk about what and how proves to be infused with relationship work and thereby instantiates some of the sensitivities of “co-parenting” in family-style group care. With our empirical analysis of everyday interconnected polymedia communication in different modalities (instant messaging and telephone interaction) in family-style group care, we aim to contribute to knowledge of interactional practices in the field of social work.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 01-09-2025Digitale zorg in de jeugdgezondheidszorg: ontwikkeling en haalbaarheid van een zorgpad met e-consulten
Inleiding: De JGZ nodigt op specifieke leeftijden alle ouders uit voor fysieke consulten om de ontwikkeling van het kind te volgen. Na validering van de Structured Problem Analysis of Raising Kids (SPARK) ontstond de mogelijkheid om de zorg te differentiëren op basis van de verschillende behoeften van gezinnen. Methode: Dit onderzoek startte met de ontwikkeling van een zorgpad met e-consulten voor peuters met laag risico. Na implementatie werden gezondheid en ontwikkeling van het kind gevolgd via door ouders ingevulde vragenlijsten. Ter evaluatie werd een consult op de leeftijd van 30 maanden uitgevoerd en werden gebruikerservaringen van ouders en jeugdverpleegkundigen uitgevraagd. Resultaten: Het bleek in de dagelijkse praktijk haalbaar om ouders en kinderen met een laag risico op opvoedings- en ontwikkelingsproblemen e-consulten aan te bieden, die hen ondersteunen. Binnen de projectduur zijn 106 e-consulten op 24 maanden, 81 op 30 maanden en 59 op 36 maanden uitgevoerd. Ouders waren zeer tevreden over de e-consulten, in tegenstelling tot jeugdverpleegkundigen. Beschouwing: Dit onderzoek liet veelbelovende mogelijkheden zien voor digitale zorg in de JGZ. Het perspectief van ouders motiveerde jeugdverpleegkundigen om door te gaan met e-consulten. Door te beginnen met een digitaal aanbod voor ouders en kinderen met laag risico, kan tijd vrijkomen om in te zetten voor ouders en kinderen met meer zorgbehoeften en hoger risico. Vervolgonderzoek naar de effectiviteit van e-consulten ten opzichte van fysieke consulten volgt. E-health; ouderschap; gezondheid van kinderen; ouderperspectief; relatie verpleegkundige-gezin
Leefstijl en Gezondheidsbevordering | 26-08-2025Beyond Common Ground: Dialogical Responsibility in Sustainable Human Resource Management
Sustainable human resource management (HRM) advocates a shift toward pluralism, emphasizing the legitimacy of multiple stakeholder interests, voices, and meanings. Intended dialogue is often promoted as a key practice to support this shift. However, how intended dialogue actually contributes to pluralism remains under-theorized. Moreover, dialogue is frequently idealized as a route to harmony or ‘common ground,’ which can obscure power dynamics, silence dissent, and suppress difference. Building on dialogical ethics and framing theory, this conceptual paper introduces the intended dialogical responsibility (IDR) model, which reconceptualizes intended dialogue not as consensus-seeking but as a reflective space for exploring irreducible differences. Drawing on dialogue theorists such as Buber, Levinas, and Bakhtin, dialogical responsibility is proposed as an ethical form of ‘thirdness’—a mediating presence in the leader–worker dyad that invites participants to remain open to the other, question their own frames, and attend to asymmetries in voice and power. To support this stance, the IDR model employs framing theory to distinguish between micro-level situated frames (e.g., issue and relationship frames), meso-level strategic frames, and macro-level institutional frames. Dialogue is thus understood as a dynamic, ongoing, and reflexive process—occurring within and beyond episodic conversations—where meanings are co-constructed and contested over time. This paper contributes to sustainable HRM literature by offering a multilevel theoretical model and sensitizing questions to support ethically responsive dialogue. It provides a conceptual foundation for navigating pluralism and fostering dialogical spaces in complex organizational contexts.
Dienstbaar Organiseren | 31-07-2025Heilige tijden
‘Time is lacking a rhythm that would provide order, and thus it falls out of step. (…) Life is no longer embedded in any ordering structures or coordinates that would found duration.’ Met deze dramatische typering opent de Duits-Koreaanse filosoof Byung-Chul Han zijn essay The Scent of Time. De laatmoderne samenleving lijdt volgens hem aan ‘dyschronity’, een verlies aan tijdsbesef. Daarbij bedoelt hij natuurlijk niet dat we niet langer weten hoe laat het, maar dat ons tijdbegrip niet langer is verbonden met een betekenisvol verhaal. Ons tijdbegrip is uiteengevallen in minuscule eenheden waartussen geen samenhang meer wordt ervaren. In een samenleving die leeft ‘na de dood van God’, schrijft hij verwijzend naar Friedrich Nietzsche, is de ervaring van betekenisvolle tijd een probleem geworden. Tijd kent geen richting meer, heeft geen vaststaand doel en ritme meer. Daarvoor in de plaats razen wij zonder doel door het leven. We rennen eindeloos rond, zijn rusteloos actief en voelen ons voortdurend opgejaagd, zonder diepe voldoening te ervaren of iets tot voltooiing laten komen.
Bezieling en Professionaliteit | 01-07-2025