Filters
539 resultaten gevonden
Jeruzalem, de heilige stad
Heilige plaatsen. Elke religie heeft ze. Ook in de Bijbel komen ze voor. Wat betekent het als in de Bijbel sprake is van een heilige plaats? En wat betekent het in het bijzonder dat Jeruzalem ‘de heilige stad’ wordt genoemd? Is er na de komst van Jezus als ‘de heilige Gods’ (Luc. 4:34) bezien vanuit het christelijk geloof nog ruimte voor Jeruzalem als heilige stad? We benaderen deze vragen vanuit de christelijke Bijbelse theologie. We beginnen onze verkenning in het Oude Testament en het Jodendom uit de tijd van de Tweede Tempel. Vervolgens zoomen we nader in het op het Nieuwe Testament, in het bijzonder het Matteüsevangelie en Lucas-Handelingen. Dit artikel beoogt vanuit de christelijke Bijbelse theologie een bijdrage te leveren aan het spreken over ‘heilige plaatsen’ binnen het lectoraat ‘op zoek naar het heilige’ aan de Christelijke Hogeschool Ede. Het is niet geschreven als commentaar op de huidige situatie in Israël, Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Een bespreking van hermeneutische vragen die een rol spelen in de verbindingen van christelijke Bijbelse theologie en actualiteit, zou meer ruimte en nuance vragen dan binnen de omvang en doelstelling van dit artikel mogelijk is.
Verlangen naar het Heilige | 01-07-2025De structuur en dynamiek van de Friese economie
De Friese economie groeit, maar staat voor een fundamentele uitdaging. De beroepsbevolking krimpt, technologische veranderingen versnellen, en het economische verdienvermogen blijft achter bij andere regio’s. Tegelijk is Fryslân een provincie met een sterke sociale samenhang, een rijke kennisinfrastructuur en ondernemerschap dat geworteld is in de provincie. Om in deze context brede welvaart te behouden én versterken, is diepgaand inzicht nodig in hoe de Friese economie is opgebouwd en verandert. In dit onderzoek heeft het lectoraat Dienstbaar Organiseren samen met Planbureau Fryslân de structuur en dynamiek van de Friese economie in kaart gebracht met als doel bij te dragen aan toekomstgericht economisch beleid.
Dienstbaar Organiseren | 23-06-2025Het vinden, spreken over en vormgeven van waardengedreven lCT, op zoek naar een gemeenschappelijke taal in zorg en onderwijs
Er zijn opvallende overeenkomsten in mensgerichte domeinen zoals zorg en onderwijs als we kijken naar de manier waarop over ICT wordt gesproken. ICT wordt in deze domeinen vaak als beperkend of niet toereikend ervaren om de beoogde doelstellingen te bereiken, laat staan dat de betrokken informatiesystemen in lijn zijn met de onderliggende kernwaarden van de organisatie. Hoe komen we uit deze impasse? En hoe verhouden deze ontwikkelingen zich tot ontwikkelingen binnen het domein van ICT zelf waarin ook steeds vaker begrippen als 'waardegedreven' en 'mensgericht' gebezigd worden? In dit hoofdstuk werk ik een drietal handreikingen uit die in de literatuur worden gedaan voor het vormgeven van een dergelijke gemeenschappelijke, waardegedreven taal waarmee de informatieprofessional samen met mensen uit andere disciplines kan nadenken en communiceren over mens technologievraagstukken. Ik werk de laatste handreiking uit voor de context van het gebruik van virtual reality (VR) in het onderwijs en sluit af met enkele conclusies.
Zin in ICT | 19-06-2025“Ik ben een farizeeër.”
Deze lectorale rede is in verkorte versie uitgesproken op 13 juni 2025. De laatste jaren komt er steeds meer oog voor het Joodse karakter van het Nieuwe Testament en de Joods-christelijke ontmoeting. Aan de hand van de studie naar de farizeeën laat Marco Rotman zien wat het belang is van deze benadering voor het verstaan van het Nieuwe Testament en de vroege beweging van gelovigen in Jezus. Hoe kan deze benadering bijdragen aan de Joods-christelijke ontmoeting en welke hindernissen spelen daarbij een rol?
Het Joodse karakter van het Nieuwe Testament en de Joods-christelijke ontmoeting | 13-06-2025Journalistiek onder druk
De journalistiek staat onder druk. Dit proefschrift betoogt dat deze situatie een actieve interpretatie van autonomie vraagt en dat journalisten deze autonomie kunnen versterken door reflectie. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt daarom: Hoe kunnen formele en informele reflectiepraktijken in het journalistieke productieproces de professionele autonomie van journalisten versterken? Om deze hoe-vraag te beantwoorden doet dit onderzoek participatief actieonderzoek. In de literatuur wordt journalistiek regelmatig als een a-reflectief beroep geschetst (Shoemaker & Reese, 2014). Dit onderzoek nuanceert dat beeld: er zijn veel verschillende vormen van reflectie over de breedte van het journalistieke veld: van individueel tot collectief en van informeel tot formeel. Veel in reflectie opgedane inzichten worden echter niet vertaald naar het werkproces. Ook is er het probleem van de organisatieparadox: elke vorm van reflectie vraagt enige vormgeving, maar te veel organisatie in strijd is met de eigen autonomie. Een analyse van de 14 interviews leidt tot drie ontwikkelprincipes van de open leercultuur: psychologische veiligheid, faciliterend leiderschap en een experimenterende benadering. Documentenanalyse, interviews, focusgroepen en een interventieonderzoek leiden tot het ontwikkelwiel van de open leercultuur: praat met elkaar over de betekenis van reflectie en autonomie, train reflectievaardigheden, vind elkaar rondom commitment voor het vak, werk aan psychologische veiligheid, erken machtsverschillen, en ontwikkel op een experimenterende manier. Mede gezien de prevalentie van ongewenst en grensoverschrijdend gedrag zoals dat afgelopen jaren in meerdere crisis bij redacties tot uiting is gekomen, ligt hier een belangrijk thema voor de journalistieke praktijk.
Journalistiek & Communicatie | 03-06-2025Beyond motivation
This article reports the findings of focus-group discussions with healthcare providers concerning the facilitators and barriers they experience when engaging in therapeutic patient education (TPE). Methods: Five focus-group discussions were held with a total of 21 primary and secondary healthcare providers. Discussions were moderated using a topic list that was co-created with healthcare providers. All discussions were recorded, transcribed verbatim and analysed thematically. Results: Healthcare providers consider TPE important, but it requires long-term, continuous effort in order to be effective. They sometimes doubt its effectiveness and their own efficacy. Moreover, healthcare providers experience a lack of a supportive environment. Overall, their experiences could be captured in four categories of determinants of engaging in TPE: Capabilities, Motivation, Physical Context and Social Context. Conclusion: Therapeutic patient education requires healthcare providers to be capable and motivated. To maintain the continuous effort needed, healthcare providers need to be supported both socially (e.g. by colleagues and management) and physically (e.g. through communication infrastructure). Innovation: In contrast to previous studies focusing on the motivation and capability of healthcare providers to perform TPE, this study contributes to innovation in health communication by identifying social and physical factors that determine whether TPE is delivered continuously under actual or perceived constraints in terms of time and effectiveness.
Leefstijl en Gezondheidsbevordering | 03-06-2025Vertical Farming als verdienmodel voor agrarisch ondernemend Regio Foodvalley
Een ontwikkeling om de stijgende wereldbevolking te kunnen blijven voeden is vertical farming: gewassen telen in meerdere lagen in een geklimatiseerde omgeving. In dit project is vertical farming als verdienmodel voor agrarisch ondernemend Regio Foodvalley onderzocht. Vertical farmer Milligreens, pionier in Regio Foodvalley, zet haar microgroenten en cressen af richting restaurants, groothandels en cateraars. Het onderzoek heeft de marktperspectieven van gewassen voor een hoger segment (bijvoorbeeld inhoudsstoffen) onderzocht. Vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) – voornamelijk lege stallen – biedt mogelijk potentie voor opschaling en verdere professionalisering van vertical farming. Het consortium bestaat uit de Christelijke Hogeschool Ede, Milligreens en Regio Foodvalley.
Dienstbaar Organiseren | 02-06-2025Natuur als leeromgeving
In de natuur kunnen we bijzondere ervaringen opdoen. Wie kent niet de ervaring van een gesprek rond een kampvuur, waarbij het plots stilvalt omdat iemand de schoonheid van een hemel vol sterren opmerkt. Vervolgens zit een hele groep vol verwondering te kijken naar ontelbare lichtpuntjes in een oneindig en donker heelal. Herkenbaar voor veel mensen is ook het pure genot en de verwondering, als in het voorjaar het jonge groen in talloze tinten de grond uit schiet, als nieuw leven zich laat horen, zien en ruiken.
Samen Divers | 01-06-2025