Publicaties

Filters

552 resultaten gevonden

De structuur en dynamiek van de Friese economie

De Friese economie groeit, maar staat voor een fundamentele uitdaging. De beroepsbevolking krimpt, technologische veranderingen versnellen, en het economische verdienvermogen blijft achter bij andere regio’s. Tegelijk is Fryslân een provincie met een sterke sociale samenhang, een rijke kennisinfrastructuur en ondernemerschap dat geworteld is in de provincie. Om in deze context brede welvaart te behouden én versterken, is diepgaand inzicht nodig in hoe de Friese economie is opgebouwd en verandert. In dit onderzoek heeft het lectoraat Dienstbaar Organiseren samen met Planbureau Fryslân de structuur en dynamiek van de Friese economie in kaart gebracht met als doel bij te dragen aan toekomstgericht economisch beleid.

Dienstbaar Organiseren | 23-06-2025

Het vinden, spreken over en vormgeven van waardengedreven lCT, op zoek naar een gemeenschappelijke taal in zorg en onderwijs

Er zijn opvallende overeenkomsten in mensgerichte domeinen zoals zorg en onderwijs als we kijken naar de manier waarop over ICT wordt gesproken. ICT wordt in deze domeinen vaak als beperkend of niet toereikend ervaren om de beoogde doelstellingen te bereiken, laat staan dat de betrokken informatiesystemen in lijn zijn met de onderliggende kernwaarden van de organisatie. Hoe komen we uit deze impasse? En hoe verhouden deze ontwikkelingen zich tot ontwikkelingen binnen het domein van ICT zelf waarin ook steeds vaker begrippen als 'waardegedreven' en 'mensgericht' gebezigd worden? In dit hoofdstuk werk ik een drietal handreikingen uit die in de literatuur worden gedaan voor het vormgeven van een dergelijke gemeenschappelijke, waardegedreven taal waarmee de informatieprofessional samen met mensen uit andere disciplines kan nadenken en communiceren over mens technologievraagstukken. Ik werk de laatste handreiking uit voor de context van het gebruik van virtual reality (VR) in het onderwijs en sluit af met enkele conclusies.

Zin in ICT | 19-06-2025

“Ik ben een farizeeër.”

Deze lectorale rede is in verkorte versie uitgesproken op 13 juni 2025. De laatste jaren komt er steeds meer oog voor het Joodse karakter van het Nieuwe Testament en de Joods-christelijke ontmoeting. Aan de hand van de studie naar de farizeeën laat Marco Rotman zien wat het belang is van deze benadering voor het verstaan van het Nieuwe Testament en de vroege beweging van gelovigen in Jezus. Hoe kan deze benadering bijdragen aan de Joods-christelijke ontmoeting en welke hindernissen spelen daarbij een rol?

Het Joodse karakter van het Nieuwe Testament en de Joods-christelijke ontmoeting | 13-06-2025

Beyond motivation

This article reports the findings of focus-group discussions with healthcare providers concerning the facilitators and barriers they experience when engaging in therapeutic patient education (TPE). Methods: Five focus-group discussions were held with a total of 21 primary and secondary healthcare providers. Discussions were moderated using a topic list that was co-created with healthcare providers. All discussions were recorded, transcribed verbatim and analysed thematically. Results: Healthcare providers consider TPE important, but it requires long-term, continuous effort in order to be effective. They sometimes doubt its effectiveness and their own efficacy. Moreover, healthcare providers experience a lack of a supportive environment. Overall, their experiences could be captured in four categories of determinants of engaging in TPE: Capabilities, Motivation, Physical Context and Social Context. Conclusion: Therapeutic patient education requires healthcare providers to be capable and motivated. To maintain the continuous effort needed, healthcare providers need to be supported both socially (e.g. by colleagues and management) and physically (e.g. through communication infrastructure). Innovation: In contrast to previous studies focusing on the motivation and capability of healthcare providers to perform TPE, this study contributes to innovation in health communication by identifying social and physical factors that determine whether TPE is delivered continuously under actual or perceived constraints in terms of time and effectiveness.

Leefstijl en Gezondheidsbevordering | 03-06-2025

Journalistiek onder druk

De journalistiek staat onder druk. Dit proefschrift betoogt dat deze situatie een actieve interpretatie van autonomie vraagt en dat journalisten deze autonomie kunnen versterken door reflectie. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt daarom: Hoe kunnen formele en informele reflectiepraktijken in het journalistieke productieproces de professionele autonomie van journalisten versterken? Om deze hoe-vraag te beantwoorden doet dit onderzoek participatief actieonderzoek. In de literatuur wordt journalistiek regelmatig als een a-reflectief beroep geschetst (Shoemaker & Reese, 2014). Dit onderzoek nuanceert dat beeld: er zijn veel verschillende vormen van reflectie over de breedte van het journalistieke veld: van individueel tot collectief en van informeel tot formeel. Veel in reflectie opgedane inzichten worden echter niet vertaald naar het werkproces. Ook is er het probleem van de organisatieparadox: elke vorm van reflectie vraagt enige vormgeving, maar te veel organisatie in strijd is met de eigen autonomie. Een analyse van de 14 interviews leidt tot drie ontwikkelprincipes van de open leercultuur: psychologische veiligheid, faciliterend leiderschap en een experimenterende benadering. Documentenanalyse, interviews, focusgroepen en een interventieonderzoek leiden tot het ontwikkelwiel van de open leercultuur: praat met elkaar over de betekenis van reflectie en autonomie, train reflectievaardigheden, vind elkaar rondom commitment voor het vak, werk aan psychologische veiligheid, erken machtsverschillen, en ontwikkel op een experimenterende manier. Mede gezien de prevalentie van ongewenst en grensoverschrijdend gedrag zoals dat afgelopen jaren in meerdere crisis bij redacties tot uiting is gekomen, ligt hier een belangrijk thema voor de journalistieke praktijk.

Journalistiek & Communicatie | 03-06-2025

Vertical Farming als verdienmodel voor agrarisch ondernemend Regio Foodvalley

Een ontwikkeling om de stijgende wereldbevolking te kunnen blijven voeden is vertical farming: gewassen telen in meerdere lagen in een geklimatiseerde omgeving. In dit project is vertical farming als verdienmodel voor agrarisch ondernemend Regio Foodvalley onderzocht. Vertical farmer Milligreens, pionier in Regio Foodvalley, zet haar microgroenten en cressen af richting restaurants, groothandels en cateraars. Het onderzoek heeft de marktperspectieven van gewassen voor een hoger segment (bijvoorbeeld inhoudsstoffen) onderzocht. Vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) – voornamelijk lege stallen – biedt mogelijk potentie voor opschaling en verdere professionalisering van vertical farming. Het consortium bestaat uit de Christelijke Hogeschool Ede, Milligreens en Regio Foodvalley.

Dienstbaar Organiseren | 02-06-2025

De dood van Elia volgens de Schriften

Dit hoofdstuk is verschenen in de bundel 'Bevrijding en verwachting'. Deze bundel is samengesteld ter gelegenheid van het afscheid van Mart-Jan Paul als hoogleraar aan de Evangelische Theologische Faculteit in Leuven. Collega’s, oud-leerlingen en vakgenoten brengen hem een academisch en persoonlijk eerbetoon met korte opstellen over de verhouding tussen het Oude en Nieuwe Testament.

Het Joodse karakter van het Nieuwe Testament en de Joods-christelijke ontmoeting | 01-06-2025

AI en vorming in het onderwijs

This essay explores the implications of (generative) artificial intelligence (AI) for education, particularly in primary education. While AI can improve efficiency and support various educational processes, the rapid integration of technology in classrooms calls for a deeper consideration of which aspects of education should and should not be assigned to AI. Drawing on thinkers such as E.D. Hirsch, Thomas Pfau, and Simone Weil, I argue that the acquisition of knowledge is not merely instrumental but foundational to critical thinking, moral development, and human flourishing. Increasing reliance on AI may undermine human capacities such as memory, attention, and moral judgment, which are essential to the good life. The essay questions whether the promise of personalized learning via AI might actually contribute to cultural fragmentation, inequality, and a diminished capacity for attention. Rather than rejecting technology outright, I advocate for a more deliberate approach that prioritizes human formation and flourishing. Ultimately, the essay calls for educators and policymakers to rethink the role of AI in education, not only in terms of how we use it but also in terms of whether its integration aligns with the deeper purposes of education in a democratic and humane society.

Samen Divers | 01-06-2025