Publicaties

Filters

546 resultaten gevonden

Ambt en gezag in een belevingscultuur

Deze bijdrage zet in bij het toegenomen crisisbesef rond het ambt in de kerk. Vervolgens komt de vraag aan de orde in hoeverre het eigenlijk erg is dat er stevige vraagtekens worden gezet achter ambtelijke pretenties. Kan een relativerende en postmoderne benadering op dit terrein wellicht een catharsis teweegbrengen? Wat is gelet op bijbelse grondlijnen en inzichten uit de gereformeerde traditie het essentiële van ambtelijk gezag dat bewaard moet blijven en opnieuw geactualiseerd dient te worden? En hoe krijgt dat handen en voeten in de praktijk?

Journalistiek & Communicatie | 09-11-2009

Hoe blijven wij onszelf, terwijl we de wereld willen veranderen (en de wereld ons)?

Waarom zouden we eigenlijk de wereld willen veranderen? Waar halen we de gedachte vandaan dat we dat zouden kunnen? En zijn wij eigenlijk wel wijs genoeg om te zien welke kant het op moet met de wereld? Hebben we voldoende inzicht? Het is een typisch moderne gedachte: ‘de wereld veranderen’. Als we Augustinus lezen (De stad van God) komen we die gedachte niet tegen. Daar is de wereld vooral decor voor de pelgrimsreis van de christengemeenschap. De wereld waarin we leven, dat is een plaats waarop wij niet zoveel invloed hebben, een wereld waarin kwade machten huizen, waarin God ondoorgrondelijk zijn gang gaat, waar voortdurend machthebbers ons vervolgen – zelfs als ze belijdend christen te zijn. Punten die worden behandeld zijn o.a.: - Niet bij deze wereld horen - Moeite met irrelevant zijn - In staat om de wereld te veranderen? Alle christelijke missionaire stromingen vandaag hebben geaccepteerd dat wij op aarde zijn om deze wereld tot een betere plaats te maken. Daarin zijn wij eensgeestes met vrijwel alle niet-christelijke stromingen in de westerse wereld. - Verschillen christenen eigenlijk wel van niet-christenen? - Beperkte ruimte in hulpverleningsland - Ontmoedigingsbeleid voor identiteit bij subsidies Het is geen wedstrijd tussen christenen en niet-christenen. We moeten uitwerken wat het betekent om te leven en te werken in een wereld waarin God volgens de ervaring van de grote meerderheid niet meer nodig is om sociale en morele orde te ondersteunen of goed werk te legitimeren.

Gemeenteopbouw | 28-10-2009

Aansluiten bij Gods agenda

De volgende stellingen worden behandeld: Stelling 1: De e.b. is anno 2009 helemaal geen beweging meer, maar een gevestigd instituut, met alle kenmerken daarvan. De taal van ‘beweging’ is vooral nog identiteitsjargon, net zoals de taal van ‘(doorgaande) reformatie’ vooral identiteitsjargon is in wat ooit de gereformeerde beweging was. Stelling 2: De grote en voortdurende uitdaging van de e.b. lijkt mij dat zij telkens weer een beweging moet worden. Juist nu is dit de grootste opdracht voor de EA: bijdragen aan het ontstaan van ‘beweging’ en oppassen nu naar binnen gezogen te worden als een para-denominationele organisatie van de evangelische kerken. 2 Hoe ontstaat een beweging? Er zijn minstens drie dingen nodig: gedeeld verlangen, gebrek aan controle in het centrum en leiderschap vanuit de marge. Alleen verlangen is dus niet genoeg. Stelling 3: Om weer een beweging te worden, is een vurige toewijding aan Gods agenda het belangrijkst.

Gemeenteopbouw | 26-06-2009

Niet-kerkgangers in Barneveld

In opdracht van het lectoraat Gemeenteopbouw heeft dit onderzoek plaatsgevonden. In Barneveld gaat de helft van de bevolking regelmatig naar de kerk. Alle ruimte voor nog een aantal megakerken. Tot die conclusie komt Maarten Haagen, student Godsdienst Pastoraal Werk aan de CHE, na representatief onderzoek onder niet-kerkelijke inwoners. De houding die kerkgangers hebben tot elkaar en tot mensen buiten de kerk De niet-regelmatige kerkganger in Barneveld is op zoek naar een gemeente waar hij geaccepteerd wordt zoals hij is, waar hij zich welkom voelt omdat er aandacht en interesse is voor elkaar, waar openheid en saamhorigheid is tussen mensen, waar men niet opdringerig is, waar men vriendelijk is en verdraagzaam tegenover andersdenkenden en waar de voorganger of dominee dicht bij de mensen staat. Wat betreft de vorm van kerkelijke activiteiten is de niet-regelmatige kerkbezoeker op zoek naar een gemeente die eigentijds is, met moderne liederen en muziek en relevante en duidelijke preken. De kerk en het beeld dat mensen van de kerk hebben De niet-regelmatige kerkbezoeker in Barneveld is op zoek naar een gemeente die niet te veel regels en wetten oplegt, mensen op een positieve manier stimuleert in het geloof in God en waar geen preken gehouden worden met ‘alleen maar hel en verdoemenis’

Geestelijk Leiderschap | 09-04-2009

Nieuwe structuren voor de gereformeerde geloofsbeleving

Hierin bespreekt Paas de vraag welke mogelijkheden er zijn binnen een laat-moderne samenleving voor de gemeenschappelijke uitdrukking van een gereformeerde geloofsbeleving. Of, simpeler gezegd: is er een toekomst voor het gereformeerde kerkelijk leven en zo ja, hoe ziet die toekomst eruit? Eerst werkt hij de term „gereformeerde geloofsbeleving‟ wat verder uit en laat hij zien dat er in de gereformeerde traditie (zoals in elke traditie) een spanning te zien is tussen behoud en vernieuwing. Vervolgens bespreekt hij de vraag of er in de toekomst nog wel sprake zal zijn van een gereformeerde (kerkelijk georganiseerde) geloofsbeleving in Nederland. Dat is immers in het geheel niet vanzelfsprekend, gezien de processen van modernisering en secularisering die ook deze kerken steeds meer stempelen. Hier beschrijft hij een aantal „strategieën‟ die de gereformeerde traditie nu reeds benut om ook in de toekomst een vitaal kerkelijk leven te waarborgen. Dit kerkelijk leven zal echter altijd plaatsvinden onder bepaalde culturele voorwaarden. Die voorwaarden veranderen voortdurend. Hij noemt een aantal van die veranderingen en geef aan welke invloed die hebben op de gereformeerde traditie. Daarmee is hij aangekomen bij het laatste deel van het hoofdstuk, waarin hij beschrijft voor welke vernieuwingen gereformeerde kerken staan om onder veranderde culturele omstandigheden voluit christelijke kerken te zijn in de 21e eeuw.

Gemeenteopbouw | 09-04-2009

Net een gewone dominee

Er wordt de laatste tijd heel wat onderzoek gedaan naar predikanten en voorgangers. Maar de circa zeshonderd evangelische voorgangers bleven tot nog toe buiten beeld. Een nieuw onderzoek van het lectoraat gemeenteopbouw aan de Christelijke Hogeschool Ede heeft daarin verandering gebracht. In dit onderzoek zijn voorgangers benaderd die zijn aangesloten bij één van de volgende evangelische kerkverbanden: Unie van Baptisten Gemeenten, ABC-kerken (Alliantie van Baptisten en CAMAgemeenten), Leger des Heils, Kerk van de Nazarener en VPE-gemeenten (Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten). Daarnaast werden evangelische predikanten benaderd die niet zijn aangesloten bij een kerkverband. De gemiddelde respons is 34%, waarbij de VPE-gemeenten wat ondervertegenwoordigd zijn. Gelet op de omvang van het onderzoek, de gebruikte methode (digitaal enquêteren) en de respons bij vergelijkbare onderzoeken, is dit redelijk. In het onderzoek is niet alleen gelet op de voorgangers zelf, maar ook op de gemeenten waaraan zij leiding geven. In dit artikel komen vooral de kerkleiders zelf aan bod. Wat vertelt dit onderzoek over hen?

Gemeenteopbouw | 09-02-2009

Assessing candidates for adoptive parenthood

Prospective adoptive parents who take part in a Dutch adoption assessment procedure are asked to write down their life stories. In this article we examine how information from the life stories is deleted, selected and transformed into a topic to talk about in an assessment interview and/or to write about in a recommendation record. We have shown in a detailed analysis how prospective adoptive parents demonstrate themselves to be “normal people” with “normal childhoods” and how life events are selected from the life stories as a means to assess the coping qualities of the prospective adoptive parents. We could conclude that social workers in the recommendation record: 1) turn statements made by the parents into facts; 2) leave statements in the parents' own words, and that they 3) assess suspicions of possible risk factors in the interview but omit them from the record. By using conversation analysis as a method we could gain an insight into the dynamics of assessment, making visible exactly how social workers collect information about people's background to arrive at a decision about whether the candidates are suitable adoptive parents.

Duurzame zorg | 01-01-2009

De HBO-theoloog in beeld

In 2006 en 2007 is door alle hbo-theologie instellingen een grootschalig onderzoek gedaan naar de afgestudeerden van de afgelopen 3 jaargangen. Dit onderzoek, het eerste in zijn soort, levert tal van gegevens over loopbaanperspectief, werkbeleving, spiritualiteit en nascholingsbehoefte van afgestudeerde hbo-theologen. De lezing geeft een samenvatting van het onderzoek en levert ideeën voor de verbetering van de positie van de hbo-theoloog.

Gemeenteopbouw | 03-12-2008