Filters
545 resultaten gevonden
Ertoe doen
Deze integrale kennisagenda is voor de CHE-opleiding Sociale Studies een mijlpaal. Het is voor het eerst dat het onderzoek dat gedaan wordt binnen Sociale Studies aan elkaar is verbonden nadat vanaf het cursusjaar 2017-2018 steeds stappen zijn gezet om al het onderzoek onder te brengen in Professionele Leergemeenschappen (PLG’s). Het gaat om onderzoek van studenten van de voltijd en deeltijd bachelor Social Work, van de masters Contextuele Benadering en Speltherapie en van de lectoraten Professioneel Opvoeden, Informele Netwerken en Laatmoderniteit en Jeugd en Gezin. Een PLG is een groep van docenten, professionals en studenten die zin hebben om meerjarig samen te leren rondom vragen uit de praktijk. Hiervoor formuleren praktijk en onderwijs, onder begeleiding van een onderzoeker, samen thema’s die voor beide relevant zijn en waarop studenten jaarlijks onderzoek verrichten in het teken van hun afstuderen. De kennis die hiermee wordt ontwikkeld komt ten goede aan: 1) de vorming van de student tot professional 2) de ontwikkeling van het werkveld 3) het beroepsonderwijs en 4) de kennisbasis van de beroepen waar we voor opleiden. In deze kennisagenda worden vijf kennislijnen geïntroduceerd waarbinnen alle PLG’s van Sociale Studies zijn ondergebracht. Als bijlage is een overzicht toegevoegd waarin alle PLG’s met hun kennislijnen bij elkaar staan. Tenslotte is deze kennisagenda nadrukkelijk een levend document. PLG’s zullen komen en gaan. We willen daarin ontwikkelingen volgen en ook afgaan op de plekken waar vragen zijn en waar samenwerking ontstaat. De kennisagenda is dan ook nadrukkelijk een uitnodiging om aan te haken en om mee te doen.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 01-09-2022Stikstof op je bord: een ongekende opgave
Aan de bak met stikstof: wat gaat er dan als communicatieadviseur door je heen? Rudi Buis van het ministerie van Landbouw, Wytze Sonnema van LTO Nederland en docent/ onderzoeker Korien van Vuuren delen hun professionele puzzels en passies. Met één gedeelde vraag: waar is het nieuwe verhaal?
Journalistiek & Communicatie | 01-09-2022Theologie tegen verbubbeling
Als je in de samenleving om je heen kijkt, zie je dat mensen steeds meer in een eigen bubbel lijken te leven, samen met mensen met dezelfde overtuigingen en dezelfde maatschappelijke positie. Er is weinig contact met mensen uit andere bubbels. Er zijn wel allerlei meningen over elkaar en elkaars bubbel, met polarisatie en wantrouwen tot gevolg. Hoe verhouden kerken zich hiertoe? Hebben zij een passende reactie op het bestaan van die bubbels, op kloven en polarisatie? Bestaat er een theologie tegen verbubbeling? Op welke manieren is het evangelie goed nieuws in een verbubbelde samenleving? Hoe ziet dat er in de praktijk uit? In dit onderzoek worden antwoorden op deze vragen gezocht bij de Rooms-Katholieke lekengemeenschap van Sant’Egidio in Amsterdam. Uit het onderzoek komt een aantal inzichten naar voren die behulpzaam zijn voor kerken en andere missionaire initiatieven bij het doordenken en vormgeven van hun missie in een verbubbelde samenleving.
Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen | 01-09-2022De Stadskerk Groningen. Groei die uitnodigt tot delen?!
Dit artikel is een reflectie op twee artikelen die ook bijgevoegd zijn: - ’Gods liefde ontvangen, beantwoorden, doorgeven’ De Stadskerk in Groningen, door Arjan Zantingh - Communities in de Stadskerk Groningen, door Hans Riphagen, Elisa Lingeman en Martijn van Geilswijk De Stadskerk in Groningen is een grote, vitale gemeente binnen de traditie van de Vrije Baptisten. Ze is sterk gegroeid in de afgelopen jaren, mede door kerkelijk grensverkeer. Een van haar voorgangers, Arjan Zantingh, schetst in het eerste artikel een beeld van de gemeente, haar kernwaarden, zoektochten en uitdagingen. In een tweede artikel schrijft Hans Riphagen, docent aan het Baptistenseminarie aan de VU, samen met twee van zijn studenten over de vorming van kleinere gemeenschappen binnen de gemeente in coronatijd. Hoe blijven mensen verbonden als de centrale vieringen wegvallen? In het slotartikel reflecteren Nadine van Hierden (PThU) en Sake Stoppels (CHE) op een aantal thema’s uit de beide eerdere artikelen. Ze hebben aandacht voor onder meer het kerkelijk grensverkeer en leiderschap. Ook pleiten ze voor de erkenning van de zuigelingendoop binnen de traditie van het Baptisme.
Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen | 01-09-2022Deel! Geloof in je werk
Vier jaar lang onderzochten de CHE, Woord en Daad en Lelie Zorggroep antwoorden op de vraag: Hoe verbind je geloof met professioneel handelen? De opbrengsten van dit onderzoek en deze samenwerking zijn samengevat in dit magazine. Het magazine bevat bijdragen van diverse auteurs.
Bezieling en Professionaliteit | 31-08-2022Perceptions of employees with a low and medium level of education towards workplace health promotion programmes: a mixed-methods study
Background Understanding the perceptions of lower socioeconomic groups towards workplace health promotion is important because they are underrepresented in workplace health promotion activities and generally engage in unhealthier lifestyle behaviour than high SEP groups. This study aims to explore interest in workplace health promotion programmes (WHPPs) among employees with a low and medium level of education regarding participation and desired programme characteristics (i.e. the employer’s role, the source, the channel, the involvement of the social environment and conditions of participation). Methods A mixed-methods design was used, consisting of a questionnaire study (n = 475) and a sequential focus group study (n = 27) to enrich the questionnaire’s results. Multiple logistic regression analysis was performed to analyse the associations between subgroups (i.e. demographics, weight status) and interest in a WHPP. The focus group data were analysed deductively through thematic analysis, using MAXQDA 2018 for qualitative data analysis. Results The questionnaire study showed that 36.8% of respondents were interested in an employer-provided WHPP, while 45.1% expressed no interest. Regarding subgroup differences, respondents with a low level of education were less likely to express interest in a WHPP than those with a medium level of education (OR = .54, 95%, CI = .35–.85). No significant differences were found concerning gender, age and weight status. The overall themes discussed in the focus groups were similar to the questionnaires (i.e. the employer’s role, the source, the channel, the involvement of the social environment and conditions of participation). The qualitative data showed that participants’ perceptions were often related to their jobs and working conditions. Conclusions Employees with a medium level of education were more inclined to be interested in a WHPP than those with a low level of education. Focus groups suggested preferences varied depending on job type and related tasks. Recommendations are to allow WHPP design to adapt to this variation and facilitate flexible participation. Future research investigating employers’ perceptions of WHPPs is needed to enable a mutual understanding of an effective programme design, possibly contributing to sustainable WHPP implementation.
Leefstijl en Gezondheidsbevordering | 25-08-2022Bouwstenen als kompas
In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de opvattingen over praktijkgericht onderzoek van lectoren van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) die als gezamenlijk onderzoeksprofiel hebben gekozen voor de kracht van relaties. In focusgroepen met maximaal drie lectoren is besproken welk type relaties bestudeerd worden, met welke methoden van onderzoek wordt gewerkt en hoe relationeel de onderzoekers zelf te werk gaan. De uitkomsten van de focusgroepen zijn voorgelegd aan de directeur onderzoek en besproken met alle lectoren samen. Ook is internationale literatuur bestudeerd over de aard en kenmerken van praktijkgericht onderzoek. Dit heeft geleid tot een vijftal bouwstenen die samen de visie op CHE lectoraatsonderzoek vormen. Onderzoek aan de CHE is: gericht op het begrijpen van praktijken, vanuit een abductieve redeneerwijze, vanuit een relationele werkwijze, gericht op het verbeteren van praktijk en op leren en reflectie. Hiermee is taal ontstaan waarmee lectoren onderling in gesprek kunnen komen over de aard van hun onderzoek, elkaar waar nodig op blinde vlekken kunnen wijzen, maar waarmee zij vooral steeds terug kunnen keren naar de kern van hun werk . Het type gesprek dat in de ontwikkeling van praktijkgericht onderzoek aan hogescholen een nadrukkelijke plek verdient.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 22-08-2022Sleutel voor aanpak knelpunten ligt in regio's
Voor de aanpak van onder andere de stikstofcrisis moet het kabinet de kennis en kunde in de regio's benutten. Waarom zitten die niet bij Remkes? Regio Foodvalley is er klaar voor.
Dienstbaar Organiseren | 17-08-2022