Filters
64 resultaten gevonden
De communicatieparadox
De Bond tegen vloeken wil een boodschap vertellen. Dit doel kan alleen worden bereikt wanneer deze boodschap goed is afgestemd op het publiek. De vraag die dan vaak wordt opgeworpen is of men tijdens deze afstemming niet teveel water bij de wijn heeft gedaan. Het is een dilemma waarmee veel christelijke organisaties worstelen. Dit artikel doet verslag van een transitietraject dat de Bond tegen vloeken heeft doorlopen om tot een nieuwe communicatiestrategie te komen. Onderzocht wordt hoe de Bond tegen vloeken de dialoog met het publiek is aangaan, hoe de organisatie haar inzet van massamediale campagnes heeft veranderd en welke uitwerking het nieuwe merkenbeleid heeft gehad. Ook wordt besproken wat andere christelijke organisaties kunnen leren van het transitietraject van de Bond tegen vloeken.
Journalistiek & Communicatie | 02-03-2017Dwalen in het sprookjesbos
Als moderne mensen van (na) de Verlichting is het ons onmogelijk om nog één te zijn met de natuur, zoals onze voorouders dat ooit waren. Diezelfde voorouders hebben ons echter in hun sprookjes en mythen een schat aan symbolische vertellingen nagelaten, die ons aanspreken in de taal van zintuigelijke beelden, aan de natuur ontleende metaforen en van gevoelens gevulde fantasieën. De werkvorm van het dwalen in het sprookjesbos laat zien dat het ons in de verbinding van het wandelen in de natuur en het opgaan in het verhaal, wel lukt om te komen in een staat van tweede primitiviteit. Daarin maken de cognitieve controle en de reflectieve beschouwing even plaats voor een gevoelsmatige ontvankelijkheid en een daaraan verbonden symboolgevoeligheid. In de heen-en-weerbeweging tussen de symbolische vertelling en het eigen verhaal, tussen het opgaan in het sprookje en het verwoorden van eigen ervaringen, tussen het dwalen in het bos en het dwalen in het eigen gemoed, blijkt een speelruimte te ontstaan, waarin nieuwe inzichten oplichten en een diepere vorm van aanvaarding zich aandient.
Journalistiek & Communicatie | 25-04-2016Sociale wetenschappen en geloof: een conceptuele analyse
Sociale wetenschappen worden door gelovigen vaak met scepsis bekeken. Ze richten zich niet op de inhoud van het geloof, maar op de manier waarop mensen samen religieuze gemeenschappen vormen. Daarmee zouden ze een seculariserend effect hebben. In dit artikel heeft de auteur zoveel mogelijk recht proberen te doen aan de eigen inbreng van de sociale wetenschappen bij de bestudering van religieuze praktijken. De sociale wetenschappen worden gekenmerkt door een diversiteit aan disciplines en benaderingen en ook religie is een complex en veelvormig verschijnsel. Willen we de inbreng van de sociale wetenschappen op waarde kunnen schatten, dan zullen we zowel oog moeten hebben voor de mogelijkheden als ook voor de beperkingen van deze wetenschappen.
Journalistiek & Communicatie | 14-09-2014Is de journalistiek de waakhond van de democratie?
Journalistiek is de waakhond van de democratie. Dat is een ideaalbeeld dat je nogal eens tegenkomt als het gaat over de maatschappelijke functie die journalisten hebben. Maar hoe realistisch is dit beeld? En hoe wenselijk is het dat journalisten zich opstellen als controleurs van de macht? In dit artikel wordt een pleidooi gevoerd voor een betrokken journalistiek die weet heeft van de sociale en culturele verbanden waarbinnen zij functioneert.
Journalistiek & Communicatie | 31-01-2014Bestemming als spirituele ervaring
In dit artikel wil de auteur ‘bestemming’ benaderen vanuit spiritualiteitonderzoek. In spiritualiteitonderzoek staan spirituele ervaringen en spirituele vorming centraal. Hij doet onderzoek naar business spiritualiteit. Hij is geïnteresseerd in ‘werk-ervaringen’ van bijvoorbeeld: zin, verbijstering, totaliteit, verdriet, verbondenheid, verwondering en appèl. Hij onderzoekt hoe we dit soort ervaringen kunnen inzetten ten bate van het functioneren van mensen in organisaties. Spiritualiteit ontsluit een brede waaier aan invulling van het begrip ‘bestemming’ en mensen kunnen daar in hun loopbaan veel steun en richting aan ontlenen. De uitdagingen van deze tijd, zoals de ecologische en financiële crisis, vragen om mensen die zingeving en bestemmingsvragen in hun werk een centrale plek kunnen geven en om loopbaanbegeleiders die hen daarbij helpen.
Journalistiek & Communicatie | 20-09-2013Democratie, politiek en chaos
Democratie is een hoogtepunt van beschaving maar staat voortdurend bloot aan het gevaar van chaos. Te gemakkelijk wordt democratie als een vanzelfsprekendheid gezien. In het artikel worden drie spanningen geschetst waardoor de democratie onder druk staat. Dat zijn: 1)spanning als gevolg van grote machtsverschillen, 2)spanning door verschil van mening en 3) spanning als gevolg van negatieve communicatie. Politiek die de democratie wil beschermen, moet erop toezien dat groepen in de samenleving voldoende erkenning krijgen. Anders loopt de spanning te hoog op. In een democratische samenleving moeten groepen elkaar accepteren en naar elkaar luisteren. Dat betekent niet dat ze het met elkaar eens moeten zijn, ze moeten met de ander willen leven en die de ruimte willen geven.
Journalistiek & Communicatie | 24-10-2012Abstract denken in de verdrukking?
Pleitbezorgers vn onderwijsvernieuwingen hameren vaak op het belang van authentiek, exemplarisch of levensecht leren. Wat betekent deze ontwikkeling voor het abstracte denken? Komen abstract denkende leerlingen nog wel aan hun trekken?
Journalistiek & Communicatie | 14-09-2012Kies een volksvertegenwoordiger, geen partij
Kiezers denken ten onrechte dat ze op partijen stemmen. In werkelijkheid kent de Grondwet geen partijen, alleen volksvertegenwoordigers. Die dienen volgens de Grondwet het publiek belang van de hele samenleving en stemmen ook zonder last: coalitieakkoorden en andere afspraken zijn dus ondergeschikt aan het geweten en de individuele verantwoordelijkheid van iedere gekozen volksvertegenwoordiger. Op het stembiljet staan dan ook alleen maar kandidaat-volksvertegenwoordigers, geen partijen. Pleidooi: kies weloverwogen een integere volksvertegenwoordiger met wie je fundamentele waarden deelt en die het vertrouwen verdient.
Journalistiek & Communicatie | 12-09-2012