Publicatie

Opbrengstgericht of talentgericht werken?

Een onderzoek naar onderwijsvisies

Zoals veel opleidingen is ook de pabo van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE-Pabo) een proces ingegaan van bezinning op de onderwijsvisie: waar staan we voor en hoe willen we dat bereiken? Ter ondersteuning van dit proces is een onderzoek gestart naar onderwijsvisies. In een eerder gepubliceerd literatuuronderzoek kwamen we tot de omschrijving van twee actuele onderwijsvisies: in de ene visie staat opbrengstgericht werken voorop, in de andere visie ontplooiingsgericht werken. In het hier gepresenteerde vervolgonderzoek zochten we voor deze indeling empirische ondersteuning. Docenten van de CHE-pabo vulden een ‘vragenlijst onderwijsvisies’ in. De resultaten bevestigen de indeling op een aantal aspecten. Ook geven de resultaten aanleiding de term ontplooiingsgericht te vervangen door talentgericht. Op basis van de resultaten wordt gepleit voor contextueel onderwijs: onderwijs waarin plaats is voor de dynamiek van het talent van de leerkracht, de onderwijsbehoefte van de leerling en de vragen vanuit de samenleving.

Auteur(s)

Jacquelien Bulterman-Bos, drs. Christine de Heer-Booij, Jan Kaldeway

Publicatietype

Artikel

Uitgever

VELON

Plaats uitgifte

Eindhoven

Pagina (start)

35

Pagina (einde)

47

Trefwoorden

onderwijsvisie, opbrengstgericht werken, ontplooiingsgericht werken, talentgericht werken, talent, contextueel onderwijs

Taal

Nederlands

Gepubliceerd in

Tijdschrift voor Lerarenopleiders

Gepubliceerd op datum

2014-05-13