In 2013 zijn door SLO, in samenwerking met basisschool De Gielguorde en Stichting Taalvorming leesgesprekken opgenomen op vier basisscholen. Hieruit bleek dat leerlingen veel vertellen over hun leesproces en dat er vaak verrassende uitkomsten zijn voor de leerkracht. Leerkrachten kunnen door het voeren van leesgesprekken het leesonderwijs stimuleren. De gesprekken die binnen dit project verzameld zijn, zijn ontsloten op een website. In deze bijdrage wordt ingegaan op de vorm en functie van leesgesprekken en wordt de nieuwe website http://nederlands.slo.nl/leesgesprekken gepresenteerd.
Publicatietype
Conferentiebijdrage
Instituut
Academie Educatie
Betrokken opleiding
Leraar Basisonderwijs
Gepubliceerd in
Conferentiebundel HSN-conferentie Onderwijs Nederlands
Uitgever
Mottart, A. & Vanhooren, S. (red.))
Plaats van uitgave
Gent
Pagina (Start)
23
Pagina (Einde)
26
Trefwoord
leesontwikkeling
leergesprek
leesgesprek
leerproces