Leerstijlen staan ter discussie. Er lijkt geen coherent raamwerk voor leerstijlen te zijn en wetenschappelijk bewijs ontbreekt dat matching, het aanpassen van de didactiek aan de leerstijl, leidt tot betere leerresultaten. Bij nadere inspectie blijkt het bestaan van leerstijlen niet zozeer onderwerp van kritiek, maar wel het aanpassen van lessen aan leerstijlen. Wat betreft de matchinghypothese blijkt het te gaan om een specifieke variant van inspelen op leerstijlen. Een alternatieve manier van inspelen op leerstijlen houdt rekening met de inhoud van de te verwerven leerstof en is gericht op verbreding van het leerrepertoire.
Publicatietype
Artikel
Instituut
Domein Educatie
Gepubliceerd in
Pedagogische Studiën
Uitgever
Pedagogische Studiën
Jaargang
94
Nummer
5
Pagina (Start)
463
Pagina (Einde)
440
Trefwoord
leerstijlen
leervoorkeuren
aptitude-treatment interactie
onderwijsmythen
learning styles
learning preferences
aptitude-treatment interaction
educational myths