Heilige plaatsen. Elke religie heeft ze. Ook in de Bijbel komen ze voor. Wat betekent het als in de Bijbel sprake is van een heilige plaats? En wat betekent het in het bijzonder dat Jeruzalem ‘de heilige stad’ wordt genoemd? Is er na de komst van Jezus als ‘de heilige Gods’ (Luc. 4:34) bezien vanuit het christelijk geloof nog ruimte voor Jeruzalem als heilige stad? We benaderen deze vragen vanuit de christelijke Bijbelse theologie. We beginnen onze verkenning in het Oude Testament en het Jodendom uit de tijd van de Tweede Tempel. Vervolgens zoomen we nader in het op het Nieuwe Testament, in het bijzonder het Matteüsevangelie en Lucas-Handelingen. Dit artikel beoogt vanuit de christelijke Bijbelse theologie een bijdrage te leveren aan het spreken over ‘heilige plaatsen’ binnen het lectoraat ‘op zoek naar het heilige’ aan de Christelijke Hogeschool Ede. Het is niet geschreven als commentaar op de huidige situatie in Israël, Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Een bespreking van hermeneutische vragen die een rol spelen in de verbindingen van christelijke Bijbelse theologie en actualiteit, zou meer ruimte en nuance vragen dan binnen de omvang en doelstelling van dit artikel mogelijk is.