Publicatie

Het plan als beheersingsinstrument

Een beschouwing over maakbaarheid als bestuursfilosofie in het onderwijs

In het onderwijs worden talloze plannen gemaakt: lesplannen, jaarplannen, curriculumplannen, kwaliteitszorgplannen en instellingsplannen. Dit hoofdstuk bekijkt de rol van plannen in het onderwijs vanuit bestuursfilosofisch perspectief. Het gaat dus niet over de concrete inhoud van plannen of de specifieke planmethoden, maar over het plan als fenomeen. Anders gezegd, dit hoofdstuk wil licht werpen op de ‘zin’ van plannen. Het doel van deze beschouwing is enerzijds dieper inzicht geven in de aard en werking van plannen en anderzijds de verbeeldingskracht rond interventies in het onderwijs vergroten. Dit hoofdstuk maakt deel uit van de publicatie ‘Van planlast naar planlust’, uitgegeven bij Uitgeverij Politeia. https://www.politeia.be/nl/publicaties/333257-van+planlast+naar+planlust

Auteur(s)

Robert van Putten

Publicatietype

Boekdeel

Uitgever

Uitgeverij Politeia

Pagina (start)

13

Pagina (einde)

25

Trefwoorden

Onderwijs, Plannen, Bestuursfilosofie, Maakbaarheid

Gepubliceerd op datum

17-10-2022 00:00:00