Formatief evalueren binnen het leesonderwijs is waar¬devol (Hattie, 2013; Damhuis, 2015). Deze evaluatievorm blijkt effectief voor het verbeteren van het leerproces van kinderen. Om zo’n leerproces in kaart te brengen kan een leraar kind- of leergesprekken voeren. Leesgesprek¬ken zijn een uitgewerkte vorm van zo’n leergesprek. Het zijn gesprekken over lezen die je als leraar (of andere gespreksleider) voert met individuele leerlingen of met groepjes leerlingen. Door deze gesprekken over lezen krijgen leerling en leraar informatie om te bepalen welke vervolgactie nodig is om de leerling nieuwe doelen in zijn of haar leesontwikkeling te laten bereiken. In dit artikel beschrijven de auteurs hoe je via leesgesprekken de lees¬ontwikkeling van leerlingen kunt volgen en een stapje verder kunt brengen.
Publicatietype
Artikel
Instituut
Academie Educatie
Betrokken opleiding
Leraar Basisonderwijs
Gepubliceerd in
Tijdschrift Taal
Uitgever
SLO
Plaats van uitgave
Enschede
Jaargang
7
Nummer
10
Pagina (Start)
35
Pagina (Einde)
39
Trefwoord
formatieve evaluatie
leesontwikkeling
leergesprek
leerproces
leesgesprek