Publicatie

En de hemel als dak boven je hoofd ... : ruimte maken voor geloof in christelijk onderwijs

Catechese, geloofsopvoeding, christelijk onderwijs, het zijn geen eenvoudige zaken in onze tijd. Sommige biologieleraren wringen zich behoedzaam in allerlei bochten om met het evolutieverhaal niet al te veel schade aan te richten in de geloofsbeleving van hun leerlingen. Voor velen zijn wetenschap en geloof echter al dermate fundamenteel verschillend dat ze er juist daarom geen probleem meer van maken. Wetenschap en geloof hebben dan elk betrekking op een eigen verhaal dat gaat over een andere werkelijkheid. Geloof en wetenschap kunnen zo naast elkaar bestaan. Maar kan dat ook in het onderwijs? Helpen we het kind wel wanneer we zo twee (misschien nog wel meer) verhalen vertellen met elk hun eigen waarheid. Maken zo we de werkelijkheid niet juist ontoegankelijker? Elk baken dat het kind in de werkelijkheid van het ene verhaal ontwaart blijkt in het andere verhaal al snel een dwaallicht te zijn. Voor christelijk onderwijs, dat geloof en wetenschap beide onder één dak moet brengen, een onhoudbare positie. In dit artikel wordt nagegaan hoe beide verhalen werkelijk onder een dak te brengen zijn.

Auteur(s)

Jan Marten Praamsma

Publicatietype

Artikel

Trefwoorden

Praktische Theologie, theologie, cultuurfilosofie, wijsbegeerte, filosofie, epistemologie, wetenschapsfilosofie, kennistheorie, onderwijzen, leren, leerplan, school, didactiek, onderwijskunde, onderwijsgeschiedenis, onderwijsvernieuwing, Onderwijs, morele vorming, zedelijke opvoeding, morele opvoeding, vorming, opvoeding, christelijk onderwijs, geloofsopvoeding, onderwijspedagogiek, schoolpedagogiek, reformpedagogiek, vernieuwingspedagogiek, zaakpedagogiek, cultuurpedagogiek, pedagogiek, opvoedkunde

Gepubliceerd op datum

03-12-1999 00:00:00