Publicatie

Empirische ethiek en morele vorming van bachelor studenten Verpleegkunde

Resultaten van twee jaar lectoraat Verpleegkundige Beroepsethiek (2009-2010 en 2010-2011)

Sinds 2009 kent de Academie Gezondheidszorg van de Christelijke Hogeschool Ede het lectoraat Verpleegkundige Beroepsethiek. Het lectoraat doet praktijkgericht onderzoek naar het vermogen van verpleegkundigen om in de eigen werkprocessen en overlegvormen over goede zorg te reflecteren en te overleggen, zodat zij bijdragen aan de morele kwaliteit van de zorgpraktijk. Anders gezegd, door beschrijvende (in plaats van voorschrijvende) ethiek ontwikkelt het lectoraat kennis die kan bijdragen aan morele vorming van bachelor verpleegkundestudenten.

Auteur(s)

Ria den Hertog, Bart Cusveller

Publicatietype

Artikel

Uitgever

BPM Medica

Plaats uitgifte

Amsterdam

Pagina (start)

3

Pagina (einde)

7

Trefwoorden

verpleegkunde, ethiek, beroepsethiek, competenties, hbo-verpleegkundestudenten, ethisch overleg

Taal

Nederlands

Gepubliceerd in

Onderwijs en Gezonheidszorg

Gepubliceerd op datum

2014-03-11