Opleiding in het kort
Je wilt jouw langgekoesterde wens om voor de klas te staan eindelijk vervullen. Daarvoor laat je je graag om- of bijscholen tot een echte onderwijsprofessional. En het mooie is: jouw werkplek kan ook de plek zijn voor je pabo-opdrachten.
Studie Eigenschappen
Redenen waarom onze pabo opleiding zo populair is:
- Relatie vóór prestatie
Leren lezen, schrijven en rekenen is natuurlijk heel belangrijk. Maar kinderen inspireren en laten groeien vinden we op de CHE nog belangrijker. We leren je lesgeven vanuit jouw identiteit, zodat jij een voorbeeld bent voor de klas! - Flexibel studeren op jouw manier
Je kunt jouw studie helemaal finetunen op jouw leven. Zodat je werk, studie én privé goed kunt combineren. Op de CHE hebben we ruime ervaring in maatwerk en verkorte studietrajecten. We bewegen dus mee met jouw wensen. Bovendien houden we rekening met jouw ervaring: wat je al weet, hoef je niet opnieuw te leren.
Binnen de deeltijdopleiding werk je met leeruitkomsten die geclusterd zijn in onderdelen (semesters). Per semester werk je aan een specifieke rol als leraar. Zo leer je in de eerste semesters de basis van pedagogisch handelen en didactisch lesgeven, terwijl latere semesters zich richten op onderwijsontwerp, waardengedreven onderwijs en het creëren van een rijke leeromgeving. In de laatste fase van de opleiding werk je aan je specialisatie en je eigen onderwijsvisie. Een greep uit de thema’s per semester:
- Semester 1: De leraar als pedagoog en didacticus – ontwikkelen van een positief leerklimaat en lesgeven met didactische modellen.
- Semester 2: De leraar als waardengedreven professional en onderwijsontwerper – betekenisvol onderwijs ontwerpen en aansluiten bij de identiteit van de school.
- Semester 3: Differentiatie en het creëren van een veilig leerklimaat, met focus op observatie en evaluatie.
- Semester 4: Keuze uit een ‘buitengewone stage’ (bijv. speciaal onderwijs) of de leergang bewegingsonderwijs.
- Semester 6: Verdieping in onderwijsontwerp, taalontwikkeling en internationalisering. Meer informatie over de exacte leeruitkomsten per semester vind je in onze studiegids.
Binnen de opleiding krijg je in de latere semesters de mogelijkheid om een persoonlijke verdieping te kiezen.
Dit kan in de vorm van een buitengewone stage, waarbij je ervaring opdoet in een andere onderwijsvorm, zoals speciaal basisonderwijs (SBO) of voortgezet onderwijs (VO).
Of je kunt kiezen voor de leergang bewegingsonderwijs, waarbij je start met de eerste certificering voor het geven van bewegingsonderwijs. Daarnaast kun je in semester 6 een specialisatie volgen binnen de domeinen Wetenschap & Technologie of Cultuur, waarin je je ontwikkelt als beginnend specialist binnen het basisonderwijs.
Na de opleiding tot leraar basisonderwijs is het mogelijk door te studeren; je kunt dan denken aan een master Pedagogiek, -Leren en Innoveren of -Educational Leaderschip.
- Je lesdagen vallen altijd op donderdag en zijn ongeveer eens per 3 weken.
- Je kunt versnellen of vertragen met je studie. Gemiddeld ben je ongeveer een half jaar bezig met een semesterprogramma. Elk semesterprogramma kent zes lesdagen.
Deze studie is beschikbaar in voltijd, deeltijd en deeltijd+ (praktijkpabo). Je volgt deze variant in deeltijd, waarbij je 6 keer per halfjaar een collegedag hebt op de CHE.
- Voltijd: Je hebt wekelijks 3 tot 4 lesdagen op school.
- Deeltijd+: Je hebt wekelijks in ieder geval één lesdag op school (bekijk de praktijkpabo)
- Deeltijd: Je hebt ongeveer elke 3 weken een (halve) lesdag en werkt daarnaast.
Liever meer of juist minder les? Switch naar deeltijd+ of voltijd vanaf jaar 3.
Bepaal je eigen route:
- Pauzeer of versnel je studie, maar vertragen mag natuurlijk ook.
- Sla vakken over door relevante (werk)ervaring, of haal studiepunten in je eigen praktijk.
- Kies zelf hoe je opdrachten aanlevert (bijv. podcast, paper of video).
- Bepaal deels zelf de volgorde van je vakken. (Let op: semester 1 staat altijd vast. Daarna ben je vrij om vakken te wisselen naar beschikbaarheid in je rooster).
- Ook kun je kiezen uit internationale stages en projecten.
- Dag: Je loopt als deeltijdstudent minimaal één dag in de week stage. Bij voorkeur niet op donderdag, dit is de lesdag van de CHE; verder bepaal je de stagedag in overleg met de stageschool. Dit zal vaak de maandag of dinsdag zijn.
- Stage-uren:
- Semesterprogramma 1 t/m 3: Minimaal 1 dag per week
- Semesterprogramma 4 t/m 7: Minimaal 1 dag per week en 5 extra dagen tijdens ieder semesterprogramma. Deze zijn zelf in te delen.
- Semesterprogramma 8: 40 stagedagen, waarvan 6 weken 3 dagen per week.
Je kunt in elke bouw of groep starten, voor advies is om elk half jaar te wisselen van groep of bouw en elk jaar te wisselen van stageschool (niet verplicht).
Praktijkplaatsen van de CHE
- Om in de praktijk te kunnen leren heb je natuurlijk een praktijk- of werkplek nodig. Heb je die nog niet, omdat je bijvoorbeeld wilt overstappen naar een ander vakgebied? Dan adviseren we je om dit aan te geven bij je intake. De CHE zoekt een geschikte praktijkplaats voor jou.
- De CHE werkt binnen Koerskracht met 48 besturen en ruim 200 basisscholen. Jij zal een praktijkplaats binnen het Koerskracht netwerk aangeboden krijgen. Al werkzaam op een basisschool? Dan is het mogelijk om jouw werkplek in te zetten als praktijkplaats.
Begeleiding
Je praktijkplek stelt een werkplekbegeleider aan die jou coacht op de werkvloer. Afhankelijk van de samenwerking met de basisschool is er een schoolopleider of een externe schoolopleider vanuit de CHE die jou ook begeleidt.
Ook heb jij op de CHE een studentbegeleider.
Praktijkplek advies?
Als je nog vragen hebt over het praktijkleren kan je mailen naar werkpleklereneducatie@che.nl of bellen naar 0318-696313.
- Leraar Basisonderwijs
- Leraar Speciaal Basisonderwijs
- Onderwijs ontwikkelaar
- Directeur of manager van een basisschool
Jaar overzicht
Semester 1
- In je eerste semester leer je een veilig en positief leerklimaat te creëren.
- Je observeert kinderen, speelt in op hun behoeften en oefent pedagogisch leiderschap.
- Je leert lessen voorbereiden en geven op basis van een methode en effectieve instructie.
- Zo leg je het fundament voor je pedagogisch en didactisch handelen als toekomstig leraar.
Semester 2
- In het tweede semester ontdek je wie jij bent als leerkracht en waar je voor staat.
- Je leert hoe jouw waarden en identiteit aansluiten bij die van je leerlingen en de school.
- Je ontwerpt kunstzinnige, levensbeschouwelijke en burgerschapsactiviteiten voor de klas.
- Ook maak je vakoverstijgende lessen die motiveren en uitnodigen tot onderzoekend leren.
Semester 1
- Je leert gedifferentieerd lesgeven: onderwijs op maat voor groep én individu.
- Je gebruikt data om onderwijsbehoeften te analyseren en past je lessen hierop aan.
- Je werkt planmatig en doelgericht aan sterke lessen die goed aansluiten bij je leerlingen.
- Zo creëer je een veilig, positief klimaat waarin elk kind tot zijn recht kan komen.
Semester 2
- Je verdiept je in de leefwereld van kinderen en hun sociale en culturele context.
- Je leert hoe die context hun ontwikkeling beïnvloedt en hoe je daar op inspeelt.
- Je voert gesprekken met ouders en partners en stemt je onderwijs hierop af.
- Je ontwikkelt je als teamlid en werkt aan een ‘eigen-wijs’ thema voor jong of ouder kind.
Semester 1
- Met de Kies Op Maat minor kun je je verbreden bij een zelfgekozen minor.
Semester 2
- Je ontwikkelt een onderwijsvisie op basis van pedagogische en filosofische bronnen.
- In teamverband werk je aan onderwijsverbetering met inspiratie uit internationale curricula.
- Je kiest een specialisatie, zoals ICT, cultuur of wetenschap & technologie in het onderwijs.
- Je werkt aan een vraagstuk en leert digitale technologie daarbij effectief in te zetten.
Semester 1
- Je kiest een verdiepingsminor die past bij jouw ambitie, zoals een master of vernieuwing.
- Ook kun je kiezen voor een focus op beweging of een specifieke doelgroep in het onderwijs.
- Je start met praktijkgericht onderzoek en doorloopt de volledige onderzoekscyclus.
- Je eindigt met een onderbouwd advies dat bijdraagt aan jouw eigen onderwijspraktijk.
Semester 2
- In je afstudeersemester laat je zien wat je kunt en toon je je vakmanschap in de praktijk.
- Je voert een innovatieonderzoek uit, schrijft een position paper en legt een proeve af.
- Je bewijst dat je complexe situaties aankunt als startbekwaam en zelfverzekerd leerkracht.
- Je verbindt je identiteit met je werk en maakt met visie en lef impact in het onderwijs.
Studie in cijfers
Gemiddelde beoordeling 3,3 / 5
Deze opleiding | Landelijk | |
Studenttevredenheid | 3,3 | 3,5 |
Sfeer | 4 | 4,1 |
Studie opnieuw kiezen | 3,1 | 3,5 |
Inhoud & opzet | 3,3 | 3,5 |
Aansluiting beroepspraktijk | 4 | 3,9 |
Docenten | 3,7 | 3,8 |
Deze cijfers zijn gebaseerd op hoe studenten die deze opleiding hebben afgerond beoordelen.
Bron: www.studiekeuze123.nl
Weekrooster
Dit is een voorbeeld van hoe de weken tijdens het eerste semester eruit komen te zien binnen deze studie.
- Maandag Ruimte voor zelfstudie of werken
- Dinsdag Ruimte voor zelfstudie of werken
- Woensdag Ruimte voor zelfstudie of werken
- Donderdag Lesdag College op de hogeschool 08:45 - 20:00
- Vrijdag Ruimte voor zelfstudie of werken
Praktische informatie
Deze informatie geldt voor bachelors, Ad's en masters.
Als je bij de CHE een associate degree-, bachelor-, of masteropleiding volgt, betaal je elk jaar collegegeld. Er zijn twee soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld.
Lees hier welk soort collegegeld voor jou geldt en hoeveel je moet betalen.
Havo, vwo, mbo (niveau 4) of een vergelijkbaar diploma.
Beschik je niet over de vereiste vooropleiding, maar ben je 21 jaar of ouder? Dan kan je deelnemen aan het toelatingsonderzoek.
Beschik je niet over een diploma van een Nederlandstalige opleiding (havo, vwo, mbo4, hbo of universiteit)? Dan ben je alleen toelaatbaar met een diploma Nt2 (programma B2) of CNaVT (programma B2 of C1). Deze taaleis geldt ook als je wel de Nederlandse nationaliteit hebt, maar niet in het bezit bent van een diploma van een Nederlandstalige opleiding. Meer informatie hierover is te vinden onder “Veelgestelde vragen” op deze pagina.
Ben je onderwijsassistent of leraarondersteuner? En wil je je onderwijsbevoegdheid halen om als zelfstandig leraar aan de slag te kunnen? Dan kun je een bijdrage krijgen voor de kosten van je opleiding. Vraag aan je bestuur of leidinggevende of ze dit voor je willen aanvragen. Gezien het nijpende lerarentekort wordt deze subsidie verlengd en het beschikbare budget verhoogd. Zo kunnen meer assistenten en ondersteuners de opleiding volgen.
Geïnteresseerd?
Aanvragen kan hier. Hier staat ook meer informatie over de voorwaarden en verantwoording.
Een deeltijdopleiding moet aansluiten bij de persoonlijke situatie van uw medewerker(s), maar ook bij de wensen en verwachtingen van jou als werkgever. Daar is bij de CHE veel aandacht voor. Onze opleidingen zijn zo ingericht dat uw organisatie al tijdens de studietijd meeprofiteert van de nieuwe kennis en vaardigheden die jouw medewerker opdoet.
Bij de start van de opleiding brengen we je bestaande kennis en vaardigheden in kaart via een instroomassessment. Op basis daarvan maken we een flexibel studieplan. Als je bepaalde aspecten al beheerst, kun je (delen van) vakken overslaan. Zo kun je dus sneller je diploma halen. De volgorde van je opleiding kun je namelijk deels zelf bepalen.