Master Contextuele Benadering in het Onderwijs

Master / Contextuele Benadering

Studie eigenschappen

  • Startmoment

    september

  • Duur 2 jaar
  • Locatie CHE, Oude Kerkweg 100 in Ede
  • Meld je aan voor 1 mei
4 /5
Full star Full star Full star Full star No star
(200 studenten)
Badge Topopleiding HBO 2025

Zó maak jij impact met deze Master!

De contextuele benadering helpt de onderwijsprofessional samenwerking met ouders en leerling constructief vorm te geven. Wil jij als onderwijsprofessional beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om tot leren te komen? Deze opleiding biedt jou praktische handvatten om effectiever samen te werken binnen de driehoek thuis, school en leerling.

Voor onderwijsprofessionals die méér willen betekenen!

Je verdiept je in de contextuele benadering, systeemdenken en psychologie, en leert hoe relaties en levensgebeurtenissen, zoals scheiding of psychische problemen thuis, invloed hebben op het leergedrag van leerlingen. Tegelijkertijd onderzoek je hoe jouw rol als professional impact heeft op zowel de leerling als diens thuissituatie. Vanuit een positieve insteek, met focus op kracht en kans, ontdek je hoe leraren, ouders én leerlingen samen kunnen bijdragen aan een veilige en stimulerende leeromgeving, met gedeelde verantwoordelijkheid als uitgangspunt.

Studie eigenschappen

De Master Contextuele Benadering in het Onderwijs is een professionele master voor onderwijsprofessionals die willen werken vanuit verbinding en recht doen aan elke leerling. In deze opleiding verdiep je je in de contextuele benadering, waarin relaties en onderlinge verbondenheid centraal staan. Je leert hoe de driehoek thuis, school en leerling optimaal kan samenwerken om de leerruimte van de leerling te vergroten.

Je onderzoekt hoe ingrijpende levensgebeurtenissen, zoals een scheiding of psychische problemen thuis, invloed hebben op het gedrag en leervermogen van leerlingen, én hoe jij als professional daar betekenisvol op kunt inspelen. Daarnaast ontwikkel je inzicht in je eigen rol en impact binnen deze driehoek.

Deze master is bedoeld voor leerkrachten, IB’ers, mentoren, leerlingbegeleiders, vertrouwenspersonen en andere onderwijsprofessionals in het basis-, voortgezet-, MBO-, meerbegaafd- en speciaal onderwijs die willen groeien in krachtig en verbindend samenwerken met ouders en leerlingen.

Deze professionele master is bedoeld voor onderwijsprofessionals die willen werken aan sterker, relatiegericht onderwijs. De opleiding helpt je om beter te handelen vanuit de driehoek thuis, school en leerling, met als doel: de leerruimte van leerlingen vergroten. Je verdiept je in de contextuele benadering van Nagy, met thema’s als loyaliteit, meerzijdige partijdigheid en balans van geven en ontvangen.

Daarnaast biedt de opleiding inzichten uit onder andere de ontwikkelingspsychologie, psychopathologie, positieve psychologie, systeemdenken en sociologie. Je leert hoe ingrijpende gebeurtenissen in het gezin – zoals een scheiding of psychische problemen – invloed kunnen hebben op het gedrag en leren van leerlingen. Tegelijkertijd onderzoek je hoe jouw rol als professional die dynamiek mee bepaalt.

Via trainingsdagen, supervisie en intervisie werk je aan het vertalen van theorie naar je dagelijkse onderwijspraktijk. Je traint gespreksvaardigheden met leerlingen, ouders en collega’s, en leert om als professional stevig te staan tussen andere betrokkenen in en rond de school. Ook werk je aan thema’s zoals veiligheid, ouderbetrokkenheid, signalering en contextueel kijken naar diagnoses.

De master sluit je af met een praktijkgerichte innovatie die passend onderwijs in jouw school versterkt. Deze opleiding is geschikt voor leerkrachten, IB’ers, mentoren, leerlingbegeleiders, vertrouwenspersonen en andere onderwijsprofessionals in het basis-, voortgezet-, MBO-, meerbegaafd- of speciaal onderwijs die willen bijdragen aan krachtig en verbindend onderwijs.

De afgestudeerde professionele master bezit de kunst en de kunde om hoogwaardige kennis en innovatief vermogen te verbinden met de behoeften van onze samenleving.

Waar de bachelor je tot een deskundige begeleider, leerkracht of hulpverlener maakt, maakt de Master Contextuele Benadering je tot een expert in je vakgebied, een leidende professional, en een schakel tussen de wereld van onderzoek en de alledaagse praktijk.

Er is nagenoeg elke week een lesdag. Voor het profiel Onderwijs valt de lesdag op woensdag. Mocht je op de vastgestelde lesdag onmogelijk kunnen, maar wel graag de opleiding willen volgen, neem dan contact met ons op. Lesdagen zijn meestal van 9.30 tot 16.30 uur.

De studiebelasting is 1680 uur, waarvan ongeveer 350 contacturen voor de gehele opleiding. Gemiddeld ongeveer 20 uur per week, inclusief lessen, zelfstudie, en het zelf uitvoeren van een onderzoek in het kader van je Masterproef. Tijdens deze studie wordt ook Engelstalige literatuur gebruikt.

Je kunt na het behalen van deze Master conceptueel denken en zelfstandig problemen en vragen inzake je werk en studieterrein verwoorden, onderzoeken en verhelderen. Ook beheers je de ingrediënten van het handelen vanuit de Contextuele Benadering in die mate dat je in staat geacht mag worden tot zelfgestuurde en autonome uitbouw daarvan. Ook en vooral maakt het je een volwaardige gesprekspartner in ZAT/CJG overleg en kunt een onderbouwde bijdrage leveren aan de ontwikkeling en concrete toepassing van educatief partnerschap.

Je bent expert in het begeleiden van leerlingen tegen de achtergrond van hun context, en schat de invloed van ouders daarin op waarde. Samenwerken met ouders wordt met deze opleiding een constructief en kansrijk avontuur.

Je professionaliseert ook op gebied van inzicht in je eigen rol; ook jouw context heeft invloed op hoe je de dialoog in je werk met anderen aangaat.

De Master Contextuele Benadering kent 2 profielen: Contextuele Benadering - profiel Onderwijs en Contextuele Benadering in de Hulpverlening. Het curriculum bestaat uit programma’s van 10 EC die generiek zijn voor alle profielen en 10 EC programma’s die specifiek zijn voor het profiel. De programma’s die zich richten op de eigen beroepspraktijk en professionaliteit van de student zijn goed voor 40 EC.

Weekrooster

Dit is een voorbeeld van hoe de weken tijdens jouw studie eruit komen te zien.

  • Maandag Ruimte voor zelfstudie of werken
  • Dinsdag Ruimte voor zelfstudie of werken
  • Woensdag Lesdag College op de hogeschool
  • Donderdag Ruimte voor zelfstudie of werken
  • Vrijdag Ruimte voor zelfstudie of werken

Praktische informatie

Deze informatie geldt voor bachelors, Ad's en masters.

Als je bij de CHE een associate degree-, bachelor-, of masteropleiding volgt, betaal je elk jaar collegegeld. Er zijn twee soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld.

Lees hier welk soort collegegeld voor jou geldt en hoeveel je moet betalen.

Aanmelding

Voor deze master moet je je aanmelden via Studielink. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen kun je na 1 mei op een wachtlijst worden geplaatst. 

Afgeronde hbo-bachelor- of wo-opleiding in de sociale wetenschappen. 

Tijdens de opleiding minimaal 8 uur per week werkzaam in het sociaal domein en een werksetting waarbinnen het contextuele denken en handelen kan worden toegepast.  

Voldoe je niet aan de toelatingseisen, dan is het instroomprogramma een mogelijkheid voor jou. Klik hier om het instroomprogramma te bekijken.

Beschik je niet over een diploma van een Nederlandstalige opleiding (hbo of universiteit)? Dan ben je alleen toelaatbaar met een diploma Nt2 (programma B2) of CNaVT (programma B2 of C1). Deze taaleis geldt ook als je wel de Nederlandse nationaliteit hebt, maar niet in het bezit bent van een diploma van een Nederlandstalige opleiding. Meer informatie hierover is te vinden onder “Veelgestelde vragen” op deze pagina.

Levenlanglerenkrediet

Sinds september 2017 kun je gebruik maken van de regeling ‘levenlanglerenkrediet’, speciaal voor mensen die een erkende opleiding hoger onderwijs volgen en niet studiefinancieringsgerechtigd zijn. Dit is er voor deeltijdstudenten van 30 jaar en ouder en studenten die een opleiding als tweede studie (op hetzelfde niveau) doen. Meer informatie hierover en over het aanvragen staat op de website van DUO en de Rijksoverheid.

Lerarenbeurs

De Master Contextuele Benadering is geregistreerd in het Croho, wat betekent dat leraren hun lerarenbeurs voor deze opleiding kunnen gebruiken. Aanvragen mbv BRIN nummer 25BA en ISAT 49147.  

Teambeurs Primair Onderwijs

De subsidieregeling Teambeurs primair onderwijs heeft als doel kennis en competenties van masteropgeleide leraren meer en duurzamer in te zetten bij de schoolontwikkeling. Klik hier voor meer info.

Registraties

  • 75 punten voor het Register Vaktherapie 
  • 15 punten (Levensbeschouwing en Spiritualiteit), 15 punten (Persoon en werk) en 20 punten (Vakbekwaamheid) bij St. Kwaliteitsregister Geestelijk Verzorgers (ID 341496)
  • Het succesvol afronden van de Master Contextuele Benadering - onderwijs geeft je het recht op het voeren van de titel MA (Master of Arts)
  • 150 opleidingspunten voor de Landelijke Vereniging Psychosociaal Werkenden (LVPW)

De Master Contextuele Benadering - profiel Onderwijs is niet goedgekeurd als vooropleiding Systeemtherapie NVRG.

Ben je geïnteresseerd maar heb je ook nog vragen? Neem gerust met één van onderstaande personen contact op:

Petra van Dijk, coördinator ICB opleidingen
Kees Verduijn, coördinator aanmeldingen

Wil je alumni spreken? Dat kan, mail dan naar professionalssw@che.nl en we brengen je met een alumnus in contact!