Zó maak jij impact met deze Master!
Je hebt je bachelor in hulpverlening, psychologie of een aanverwante richting en wilt verder. Je bent geboeid geraakt door de contextuele benadering en wilt je echt verder ontwikkelen als professional waarbij je het contextuele denken wilt integreren in je werk. Om een stap hogerop te komen, mogelijk verder tot therapeut. Dan is de Master Contextuele Benadering een goede keuze.
Impact op praktijk én samenleving
Deze professionele master is bedoeld voor hulpverleners in alle velden: van sociaal werk tot geestelijke gezondheidszorg, van jeugdhulpverlening tot ouderenzorg. Kortom: voor iedereen die in de begeleiding van mensen het (herstel van) vertrouwen en betrouwbaarheid in relaties centraal wil stellen. Dat is precies waar de contextuele benadering zich op richt!
Studieeigenschappen
De Master Contextuele Benadering in de Hulpverlening bestaat uit een 2-jarige opleiding van elk 2 semesters. Het is het niet mogelijk om het leerplan in die 4 semesters op te delen vanwege het gegeven dat het je eigen maken van de theorie en de praktijk van het contextuele denken een itteratief proces vraagt. Die twee jaren zien er als volgt uit:
In het eerste jaar van je master leg je een stevig fundament voor het contextueel kunnen denken en handelen. Je verdiept je in de contextuele theorie en hoe die in de praktijk toegepast kan worden. Je legt de verbinding met ontwikkelingspsychologische elementen en raakt bekend met haar filosofische grondslag. Dat alles gebeurt door middel van onderwijsleergesprekken, rollenspellen, opstellingen, live-sessies, thuisstudie en toepassing in je eigen hulpverleningspraktijk. Verder zul je in intervisie je kennis en ervaringen delen met studiegenoten, en zul je in supervisie aan de slag met hoe de contextuele elementen ook in je eigen leven een rol spelen. Gedurende de 2 jaar van deze Master raak je steeds thuis in het contextuele denken. In het eerste studiejaar ga je verkennen hoe je een probleem uit jouw beroepspraktijk kunt onderzoeken en oplossen, waarbij er altijd een contextueel aspect belicht wordt. Ook leer je in het eerste jaar je plan van aanpak voor je onderzoek vast te stellen. Daarbij word je gecoacht door ervaren onderzoekers.
In het tweede jaar gaat de supervisie meer in op hoe jij op een bij jou passende wijze die contextuele benadering verwerkt in wie jij bent als hulpverlener. Ook het verder eigen maken van de Contextuele benadering zet zich in het tweede jaar door, waarbij de toepassing daarvan in meer complexe praktijksituaties geoefend wordt. Zo doende leer je die contextuele benadering te integreren met andere systeemgerichte methodes. In het tweede jaar werk je, opnieuw gecoacht door onderzoekers, verder aan je onderzoek dat je in jaar 1 hebt opgezet, en uiteindelijk laat je met je Masterproef zien hoe je de contextuele benadering hebt verwerkt en geïntegreerd en hoe je vanuit je onderzoeksresultaten een innovatie implementeert.
Weekrooster
Dit is een voorbeeld van hoe de weken tijdens jouw studie eruit komt te zien.
- Maandag Ruimte voor zelfstudie of werken
- Dinsdag Ruimte voor zelfstudie of werken
- Woensdag Lesdag College op de hogeschool op woensdag of vrijdag. Je voorkeur kun je bij aanmelding opgeven en zal indien mogelijk worden gehonoreerd.
- Donderdag Ruimte voor zelfstudie of werken
- Vrijdag Lesdag College op de hogeschool op woensdag of vrijdag. Je voorkeur kun je bij aanmelding opgeven en zal indien mogelijk worden gehonoreerd.
“De beste investering die ik in mezelf heb gedaan”
Merve
Praktische informatie
Deze informatie geldt voor bachelors, Ad's en masters.
Als je bij de CHE een associate degree-, bachelor-, of masteropleiding volgt, betaal je elk jaar collegegeld. Er zijn twee soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld.
Lees hier welk soort collegegeld voor jou geldt en hoeveel je moet betalen.
Aanmelding
Voor deze master moet je je aanmelden via Studielink. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen kun je na 1 mei op een wachtlijst worden geplaatst.
Afgeronde hbo-bachelor- of wo-opleiding in de sociale wetenschappen.
Tijdens de opleiding minimaal 8 uur per week werkzaam in het sociaal domein en een werksetting waarbinnen het contextuele denken en handelen kan worden toegepast.
Voldoe je niet aan de toelatingseisen, dan is het instroomprogramma een mogelijkheid voor jou. Klik hier om het instroomprogramma te bekijken.
Beschik je niet over een diploma van een Nederlandstalige opleiding (hbo of universiteit)? Dan ben je alleen toelaatbaar met een diploma Nt2 (programma B2) of CNaVT (programma B2 of C1). Deze taaleis geldt ook als je wel de Nederlandse nationaliteit hebt, maar niet in het bezit bent van een diploma van een Nederlandstalige opleiding. Meer informatie hierover is te vinden onder “Veelgestelde vragen” op deze pagina.
Levenlanglerenkrediet
Sinds september 2017 kun je gebruik maken van de regeling ‘levenlanglerenkrediet’, speciaal voor mensen die een erkende opleiding hoger onderwijs volgen en niet studiefinancieringsgerechtigd zijn. Dit is er voor deeltijdstudenten van 30 jaar en ouder en studenten die een opleiding als tweede studie (op hetzelfde niveau) doen. Meer informatie hierover en over het aanvragen staat op de website van DUO en de Rijksoverheid.
Lerarenbeurs
De Master Contextuele Benadering is geregistreerd in het Croho, wat betekent dat leraren hun lerarenbeurs voor deze opleiding kunnen gebruiken. Aanvragen mbv BRIN nummer 25BA en ISAT 49147.
- 1680 punten Registerplein – Geaccrediteerde deskundigheidsbevordering Maatschappelijk Werk, Sociaal Werker, GGZ Agogen en Sociaal Agogen, ID 402534
- 436.50 punten voor accreditatie Jeugdzorgwerker bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd, SKJ, ID SKJ216105
- 75 punten voor het Register Vaktherapie
- 150 opleidingspunten voor de Landelijke Vereniging Psychosociaal Werkenden (LVPW)
-
Deze opleiding voldoet verder aan de opleidingscriteria voor Contextueel Hulpverlener VCW reg., de criteria voor werkervaring buiten beschouwing gelaten.
- Het succesvol afronden van de Master Contextuele Benadering - Hulpverlening geeft je het recht op het voeren van de titel MA (Master of Arts)
- De Master Contextuele Benadering met het profiel Hulpverlening is goedgekeurd als vooropleiding Systeemtherapie NVRG. Klik hier voor de andere toelatingscriteria en info omtrent de NVRG systeemopleiding.
- Deze opleiding is opgenomen op de goedgekeurde vervolgopleidingenlijst van de NVPA. Samen met een Bachelor diploma (zie nvpa-basislijst.pdf) kun je daarmee lid worden van NVPA, wat bij veel verzekeraars de cliënt recht geeft op vergoeding van (een deel van) de behandeling.
Voor deze Master zijn geen vrijstellingen mogelijk, behalve voor studenten die na 2014 de Phbo Contextuele Hulpverlening Basis bij het Instituut Contextuele Benadering hebben afgerond.
Ben je geïnteresseerd maar heb je ook nog vragen? Neem gerust met één van onderstaande personen contact op:
Petra van Dijk, coördinator ICB opleidingen
Kees Verduijn, coördinator aanmeldingen
Wil je alumni spreken? Dat kan, mail dan naar professionalssw@che.nl en we brengen je met een alumnus in contact!