De zoektocht van leerlingen naar betekenis
Uit recent onderzoek van God in Nederland blijkt dat het geloof onder jongeren voor het eerst in jaren weer lijkt toe te nemen. Tegelijk ervaren steeds meer jongeren stress, een verlies aan verbondenheid en een gebrek aan richting. Het ervaren van 'zin' blijkt een belangrijke bron van veerkracht en het welzijn van jongeren. Scholen kunnen hierin een cruciale rol spelen: ze zijn niet alleen plekken van kennisoverdracht, maar hebben ook een pedagogische taak voor de bredere vorming van leerlingen.
Wat kun je verwachten
Marieke van den Heuvel (onderzoeker gericht op mentaal welzijn van jongeren) en Danielle van Laar-Ruitenbeek (onderzoeker sociale studies) onderzochten hoe jongeren binnen het middelbaar onderwijs omgaan met vragen rond zingeving. Tijdens deze studiedag delen zij de eerste resultaten van dit onderzoek en gaan zij in op de vraag wat dit betekent voor het handelen van docenten, schoolleiders en ondersteunend personeel.
Na een plenaire opening van deze resultaten gaan we in gesprek met onderwijsprofessionals over hoe zij deze resultaten terugzien in hun eigen lespraktijk.
Programma
| 10:00 | Inloop |
| 10:15 | Opening en plenaire sessie o.l.v. Marieke en Daniëlle |
| 11:15 | Praktijkverhalen |
| 11:45 | Lunch |
| 13:00 | Uitwisselingsronde: wat gebeurd er in jouw lespraktijk? |
| 14:15 | Workshoprondes |
| 15:30 | Plenaire afsluiting |
| 16:00 | Borrel |
Workshops
Misschien heb je het wel eens meegemaakt dat een leerling die eerder niet bekend was met het christendom of een andere religie, naar jou toe komt om te vertellen dat hij/zij tot geloof is gekomen. Of misschien merk je veel interesse van leerlingen in geloven. In deze workshopronde gaan we, onder leiding van Maaike Graafland, in gesprek met studenten die niet met het geloof werden opgevoed. We gaan met hen in gesprek over hoe hun geloofsweg zich aflegde en wat een docent hierin voor hen had kunnen betekenen
Djarno Wiegman, docent Levensbeschouwelijke vorming en Filosofie op het Groene Hart Lyceum heeft zich verdiept in het voeren van filosofische gesprekken. Daarin neemt hij ons mee vanuit de socratische gespreksvoering over hoe hij dat vormgeeft in zijn lessen.
Door Jan Marten Praamsma en Nathan van Wijngaarden, student uit de master GL. Hij deed onderzoek over de vraag hoe we AI zinvol kunnen inzetten in het GL-onderwijs.
Goed GL-onderwijs is gebaat bij een goede visie en bij goede didactiek. Het wordt nog beter als die twee aan elkaar verbonden zijn. Je kunt pas knippen als je schaar twee bladen heeft. In deze workshop gaan we kijken of we kunnen ‘knippen’ met twee bewust gekozen ‘bladen’: één uit visie op GL-onderwijs en één uit de didactiek.In deze workshop door Laurens Snoek komen we al filosoferend en oefenend tot een bruikbaar en inspirerend antwoord.