Lectoraat Journalistiek en Communicatie

Het lectoraat Journalistiek en Communicatie zet zich in voor de versterking en vernieuwing van journalistiek en communicatie in een tijd van afnemend maatschappelijk vertrouwen.

Journalistiecommunicatie1

Lectoraat in het kort

We werken vanuit een hoopvolle benadering waarin mensen elkaar als mens zien en behandelen. Aandacht, gelijkwaardigheid en publieke moed staan centraal. Samen met het werkveld ontwikkelen we strategieën en hulpmiddelen die professionals helpen om bewust, betrokken en vanuit waarden te communiceren en reflecteren.

Ons onderzoek richt zich bijvoorbeeld op het versterken van redactieculturen, het begeleiden van samenwerking tussen organisaties en het ondersteunen van inclusieve en responsieve communicatie. We bouwen aan een professionele cultuur van aandacht: afgestemd op maatschappelijke waarden, betrokken bij het publiek en gevoed door kritische reflectie.

Voor wie?

Voor communicatieprofessionals, journalisten, redacties, overheden, maatschappelijke organisaties en studenten die willen bijdragen aan betrouwbare en betekenisvolle communicatie. Met praktijkgericht onderzoek, onderwijs en samenwerking bieden we handvatten voor het dagelijks werk. Zo dragen we bij aan meer sociaal vertrouwen en een sterke democratische samenleving.

Onderzoekslijnen
  • Ethiek van aandacht en wederkerigheid
    Het lectoraat helpt organisaties en redacties om communicatie en journalistiek vorm te geven vanuit betrokkenheid, aandacht en wederzijds begrip. Dit leidt tot duurzame relaties met publiek en partners, gebaseerd op vertrouwen en gedeelde waarden.
     
  • Responsieve organisaties 
    Het lectoraat ondersteunt organisaties bij het ontwikkelen van communicatiepraktijken die inclusiever, alerter en beter afgestemd zijn op maatschappelijke signalen. We bieden begeleiding bij het creëren van een responsieve cultuur waarin ruimte is voor dialoog en aanpassing.

  • Sterke netwerken & communities 
    Het lectoraat faciliteert en begeleidt samenwerkingen tussen organisaties, professionals en burgers in netwerk- of communityverband. We ontwikkelen werkvormen en tools die verbinding, gezamenlijke doelen en wederzijds leren bevorderen. 

  • Betrokken journalistiek
    Het lectoraat onderzoekt hoe de betrokkenheid van journalisten bij onderwerp en publiek kan leiden tot versterking van journalistieke waarden. Hiertoe ontwikkelen we formats die we in en met de praktijk testen. 

  • De mens in het journalistieke werkproces 
    Betrokken journalistiek vraagt aandacht voor de mens in het productieproces en aandacht voor relaties met bronnen en het publiek. Het lectoraat doet onderzoek naar het versterken van een open leercultuur en mentaal welzijn in redacties. 

Onderzoeksprojecten

Uit onderzoek blijkt dat feedback in redacties een problematische status heeft. In sommige redacties wordt zelfs een 'afrekencultuur' ervaren. Dit onderzoek kijkt hoe redacties kunnen werken aan een constructieve feedbackcultuur.

Het doel van dit actieonderzoek is inzicht te krijgen in welke stappen er nodig zijn om een constructieve feedbackcultuur handen en voeten te geven dan wel te versterken binnen journalistieke organisaties, met bijzondere aandacht voor psychologische veiligheid en dialogisch leiderschap.

Impact
Het onderzoek leidt tot meer inzicht hoe een constructieve feedbackcultuur verstrekt en behouden kan worden, teneinde kwaliteit, innovatie en mentaal welzijn op redacties te verbeteren en daarmee bij te dragen aan toekomstbestendige journalistiek.

Onderzoekers CHE
Timon Ramaker (projectleider), tramaker@che.nl
Korien van Vuuren
Joël Rijnaard

Partners
Karel van den Berg (De Mediapraktijk)
Nederlands Dagblad
NRC

Looptijd
januari 2025 - januari 2026

In de strijd om de kijkcijfers gaat elke journalist voor het verhaal dat de meeste impact genereert. Vaak zijn dat de human interestverhalen waarbij mensen iets ‘heel ergs’ hebben meegemaakt.
Het is echter de vraag of journalisten zich voldoende bewust zijn van de gevolgen van een dergelijk mediaoptreden voor deze mensen zelf. Dit onderzoek richt zich op de verantwoordelijkheid van de maker ten aanzien van de mensen waar zij mee werken in hun programma’s.

Dit onderzoek maakt een inventarisatie van de ervaringen en behoeften van mediamakers. Hoe zien zij hun verantwoordelijkheid en ervaren zij een bepaalde handelingsverlegenheid ten aanzien van de mensen waarmee zij werken? Waar liggen hun behoeften qua kennis of ondersteuning ook met betrekking tot hun eigen mentale welzijn?

Impact
Bewustzijn vergroten, kennisdeling. Wanneer mediamakers zich betrouwbare partners tonen, zal het vertrouwen in de media toenemen.

Onderzoekers CHE
Denise van Laar, dvlaar@che.nl
Martineke Poppe, mpoppe@che.nl

Partners
EO

Looptijd
September-december 2025

Vertrouwen staat onder druk: aandacht voor relaties in journalistiek en communicatie is cruciaal

Associate lectoren Timon Ramaker en Korien van Vuuren

Lector & kenniskring

Een lectoraat bestaat uit een lector en kenniskringleden (onderzoekers). Zij doen samen praktijkgericht onderzoek en verbinden dit met onderwijs en het werkveld.


Journalistiek staat onder druk. Timon Ramaker doet onderzoek naar de vraag hoe kritische reflectie journalisten helpt om te werken aan zelfstandig handelen te midden van de oplopende druk. In zijn onderzoek richt hij zich op het ontwikkelen van een open en veilige leercultuur op redacties.

Timon studeerde rechten, communicatie, filosofie en werkte daarna tien jaar met studenten en professionals vanuit studiecentra op het gebied van geloof, wetenschap en samenleving. Vanaf 2005 werkte hij als coach en docent Journalistiek & ethiek aan de CHE. In de opleiding heeft hij beleid en programma's ontwikkeld op het gebied van ondernemerschap, professionele vorming, sociale en psychologische veiligheid, mentale gezondheid en bezielde professionaliteit. In 2024 is hij benoemd tot associate-lector. Samen met Korien van Vuuren vormt hij het duo-lectoraat Journalistiek & Communicatie. Het lectoraat gaat interdisciplinair werken, waarbij de overlap gezocht wordt met andere vakgebieden. 

Timon bereidt aan de Universiteit van Amsterdam een proefschrift voor over reflectiepraktijken in de journalistiek en hoopt dat in het voorjaar van 2025 af te ronden. Waar liggen de kansen in de journalistieke praktijk om het reflectieve en lerende vermogen van individuele journalisten en redacties te versterken? Hij wordt begeleid door mediawetenschapper prof. dr. Mark Deuze (UvA) en prof. dr. Jan van der Stoep (TU Kampen/ Wageningen University).

tramaker@che.nl


Korien van Vuuren-Verkerk studeerde Communicatie- en Informatiewetenschap (CIW) en Beleids- en Organisatiewetenschappen (BOW) aan de Universiteit van Tilburg. Zij specialiseerde zich in narratieve strategieën en storytelling in (therapeutische) gesprekken en werkte als consultant Communicatie & Training bij een adviesbureau voor Kennismanagement.

Als senior docent van de CHE-opleiding Communicatie was ze afstudeercoördinator en ontwierp zij diverse onderwijsprogramma’s gericht op verandercommunicatie, neuropsychologie, dialoog en interactionele framing. 

Samen met Timon Ramaker vormt ze het duo-lectoraat Journalistiek & Communicatie. Het lectoraat gaat interdisciplinair werken waarbij de overlap gezocht wordt met andere vakgebieden. Haar inbreng zit op thema’s als dialogische communicatie in grote systeemveranderingen en transformatiecommunicatie. Bijvoorbeeld rond thema’s als voedsel, natuur en klimaat. 

Vanaf 2019 doet Van Vuuren promotieonderzoek naar gespreksdynamieken in de voedseltransitie. Ze bestudeert framing, dialogische momenten en interactiepatronen in multi-stakeholdergesprekken over de toekomst van de landbouw. Het doel is te begrijpen hoe interactionele keuzes van gespreksdeelnemers leiden tot meer of minder wederzijds begrip en collectieve actie. Van Vuuren leidt uit haar onderzoek bouwstenen voor gespreksvoering in gepolariseerde contexten af. Ze promoveert aan het Institute for Science in Society bij prof. dr. Noelle Aarts, die jarenlang hoogleraar was bij Logeion, de beroepsvereniging voor Communicatie.

Van Vuuren publiceerde in Journal of Communication Management over interactiedynamieken in gesprekken over de boerenprotesten. Zij won met haar publicatie de Emerald Professional Impact Award 2020. In 2021 werkte ze mee aan een programma in de Balie te Amsterdam. Hier droeg ze bij aan dialoog en ‘perspective taking’ in de stikstofcrisis tijdens een uitzending met Laura Bromet (Groen Links), Hans van den Heuvel (LTO) en Teun van der Keuken (de Balie). Het Routledge handboek voor Nonprofit Communicatie (2022) bevat een hoofdstuk van haar over communicatie en collectieve actie in de voedseltransitie. 

kvvuuren@che.nl.


Koos-jan de Jager is historicus en docent onderzoeksjournalistiek aan de CHE. Hij promoveert in 2025 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op een proefschrift over de geschiedenis van de Nederlandse kerken en de oorlog in Indonesië. In dat jaar verschijnt bij Boom Uitgevers zijn boek Oorlog zonder genade. Nederlandse militaire geestelijken in Indonesië, 1945-1949. Binnen het lectoraat Journalistiek & Communicatie houdt hij zich bezig met vragen rond de rol van onderzoeksjournalistiek in de Nederlandse maatschappij. Met name de vraag naar de persoonlijke betrokkenheid van onderzoeksjournalisten bij hun onderwerpen en publiek staat momenteel centraal in zijn lectoraatsonderzoek. 
  
jjdjager@che.nl


Rimme Mastebroek werkt sinds de zomer van 2022 als docent journalistiek en media voor de CHE. Daarvoor werkte hij als journalist voor onder meer de EO en het Nederlands Dagblad (ND). Bij het ND schreef hij met name over zaken die raken aan gender, man-vrouwverhoudingen en seksualiteit. Binnen het lectoraat houdt hij zich bezig met het thema 'inclusief denken en werken'. Momenteel oriënteert hij zich op een project dat zich focust op de combinatie 'generatieverschillen' en 'journalistieke attitudes' op redacties. 

rwmastebroek@che.nl 


Johan Snel is sinds 2009 verbonden aan het lectoraat (voorheen Media, Religie en Cultuur). Hij studeerde vroegmoderne geschiedenis en religiegeschiedenis aan de Vrije Universiteit. Na zijn studie werkte hij als beleidsmedewerker in de Tweede Kamer en voor de landelijke ouderenbond PCOB. Als freelancer, publicist en programmamaker werkte hij voor enkele omroepen (VPRO, VARA, NTR) en schreef hij voor diverse dagbladen en tijdschriften.

In eerste instantie richtte zijn onderzoek zich op de vrijheid van meningsuiting en de rol van religie in het publieke debat hierover (boek: Recht van Spreken. Het geloof in de vrijheid van meningsuiting. Zoetermeer: Boekencentrum 2010). Vervolgens spitste het zich toe op de veranderende betekenis van waarden en idealen in de professionele journalistiek (boek: Tien journalistieke idealen. Amsterdam: Boom 2016, eveneens gebruikt als studieboek). 

Hij onderzocht de betekenis van Abraham Kuyper (1837-1920) als journalist, een promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit. Als bijproduct verscheen in het Kuyperjaar 2020 een portret van Kuyper (boek: De zeven levens van Abraham Kuyper. Portret van een ongrijpbaar staatsman. Amsterdam: Prometheus 2020). Johan promoveerde in het najaar van 2023. 

jcsnel@che.nl


Karin van de Weerdhof is sinds mei 2008 docent bij de opleiding Communicatie. Daarvoor was zij docent bij hogeschool Windesheim in Zwolle, bij de opleidingen Journalistiek en Communicatie (2003-2008). 
Met 20 jaar ervaring als communicatieadviseur heeft zij gewerkt in diverse sectoren, waaronder de GGz, LTO Nederland en hogeschool Van Hall/Larenstein (1993-2003). Zij heeft een hbo-opleiding (HBO voor Boekhandel en Uitgeverij, 1991) en een universitaire opleiding (Communicatiewetenschap, Radboud Universiteit Nijmegen, 1993) afgerond. 

Bij de CHE heeft Karin zich beziggehouden met onderwijsontwikkeling, waaronder het opzetten van de deeltijdopleiding Communicatie. Haar expertise ligt op het gebied van interne communicatie en verandermanagement. Zij heeft opleidingen gevolgd tot communicatietrainer en coach. 
Voor het lectoraat heeft zij onderzoek gedaan onder de boeren van de gemeente Ede en de eindredactie van het lectoraatsmagazine COMM’ON verzorgd. Komend jaar hoopt zij actief boeren te trainen binnen het Diamantproject en zich te richten op Taal- en transitiekunde.

cvdweerdhof@che.nl


Jeroen is sinds september 2012 verbonden aan het lectoraat (voorheen Media, Religie en Cultuur). Hij studeerde theologie in Leuven en Amsterdam en filosofie in Amsterdam.

Jeroen houdt zich binnen het lectoraat bezig met rituelen in communicatie, met corporate storytelling en met communicatiefilosofie. Hij is betrokken bij studenten die bij het lectoraat afstuderen en participeert momenteel in een hogeschoolbreed onderzoek naar hoop binnen organisaties.

jmvdzeeuw@che.nl.


Sinds november 2023 werkt Susan bij CHE-Onderzoek als ondersteuner voor verschillende lectoraten, waaronder het duo-lectoraat Journalistiek en Communicatie. Ze houdt zich bezig met de organisatorische kant van het lectoraat, bijvoorbeeld voor het project ‘Diamant van ons platteland’ (project van Communicatie) en ‘Constructieve Feedback Cultuur’ (project van Journalistiek).

sroosenburg@che.nl

In de media

 Korien van Vuuren
  • Vakblad C, April 2024 - "Practoraat en lectoraat koppelen onderzoek en praktijk aan onderwijs", Lees artikel
  • Logeion Leercast, 10 april 2024 "Practoraat en lectoraat koppelen onderzoek en praktijk aan onderwijs" Podcast
 Timon Ramaker
  • UvA, 4 juni 2025, Timon Ramaker onderzocht de rol van reflectie op de redactievloer. ‘Hoofdredacties: maak ruimte voor reflectie’. Lees artikel
  • svdj, 26 oktober 2023,Timon Ramaker over hoe reflectie kan leiden tot persoonlijk welzijn op redacties. Lees artikel