Filters
1001 resultaten gevonden
How Is Contextual Therapy Applied Today?
Contextual therapy focusses on restoring and enhancing relationships, based on its paradigm of relational ethics, presuming a human tendency for reciprocal care. It is precisely in a time of stressed relationships that this focus on strengthening humanity is of great importance. This article presents the first study on the application of this paradigm into concrete interventions of twelve current contextual therapists, answering the question: How do contextual therapists apply the contextual theory and therapy into concrete interventions? Using the Thematic Analysis, fourteen therapy sessions were analyzed, revealing a typical working-method and eight characteristic categories of interventions. The findings of this qualitative research reveal a consistent working-method and several recognizable contextual elements. These may contribute to further integrating the paradigm of relational ethics in family therapy and developing a contemporary contextual guideline for therapy. It also provides a conditional step for investigating the efficacy of contextual therapy, for evidence-based research, and for further development of the methodology of contextual therapy.
Publicatie | 16-06-2025Fine-tuning knowledge as part of professional knowing of nurses to provide individual tailored nursing care
The general objective of this study was to develop a substantive theory of how good nurses in acute care tune in to patient preferences in their nursing decision-making, and what knowledge they deploy in doing so.
Publicatie | 16-06-2025Patiëntvoorkeuren in de verpleegkundige besluitvorming
Het onderwerp in dit proefschrift is de vraag welke professionele kennis verpleegkundigen in het ziekenhuis gebruiken om hun zorg af te stemmen op de individuele voorkeuren van patiënten en hun familie, en hoe zij die kennis inzetten om goede, individueel afgestemde verpleegkundige zorg te verlenen. Het huidige evidence-based practice (EBP)-paradigma is in de gezondheidszorg omarmd om optimaal verantwoorde kwaliteit van zorg te verlenen. EBP kent drie belangrijke componenten in de besluitvorming: evidence uit wetenschappelijk onderzoek, de professionele inschatting van de verpleegkundige en de voorkeuren van de patiënt. Mede onder invloed van een centraal aangestuurd kwaliteitsbeleid is veel nadruk komen te liggen op de eerste component, waardoor de aandacht voor patiëntvoorkeuren vaak achterblijft. In deze studie gaat de belangstelling uit naar de derde component van EBP in de verpleegkundige besluitvorming.
Publicatie | 16-06-2025De hbo-theoloog tussen ideaal en werkelijkheid
De hoofdvraag van het lectoraat Geloven in Context zoals geformuleerd in het onderzoeksplan luidt: "Op welke wijze kan de hbo-theoloog als startende professional de effecten van een veranderende culturele context verbinden met zijn beroepsidentiteit en professionele handelen?". In relatie tot deze hoofdvraag is een zestal deelvragen geformuleerd. Dit deelrapport biedt antwoord op de deelvragen 5a en 5b van het onderzoeksplan: 5a) Op welke wijze ervaren hbo-theologen in onderscheiden beroepsdomeinen hun beroepsidentiteit en hoe waarderen zij deze? 5b) In hoeverre ervaren hbo-theologen in onderscheiden beroepsdomeinen een discrepantie tussen beleefde en geleefde beroepsidentiteit? Drie hoofdthema’s blijken impact te hebben op de beleving van beroepsidentiteit: de worsteling met de hermeneutische competentie, het verschil in geloofsbeleving tussen de professionals en de mensen waar zij mee werken (hetzij leerlingen of gemeenteleden) en hun eigen positie binnen de organisatie waarin ze werkzaam zijn. Deze rapportage biedt een uitgebreide beschrijving van dit deelonderzoek en de belangrijkste resultaten, conclusies en aanbevelingen voor de opleidingen en het werkveld.
Publicatie | 16-06-2025Godsdienstonderwijs in zaakpedagogisch perspectief.
In religieonderwijs gaat het niet om de vraag hoe mensen ertoe komen er van vreemde opvattingen op na te houden – wat die ook zijn mogen – maar om de vraag op welke manier die opvattingen een antwoord vormen op de fundamentele vragen van het onbepaalde menselijke bestaan. Daar ligt de kritische vraag die ertoe leidt de traditie opnieuw te doordenken en telkens weer de vraag te stellen hoe die in de actuele historische situatie betekenis kan krijgen.
Publicatie | 16-06-2025Leraren opleiden in brede leergemeenschappen.
In deze bijdrage staat de vraag centraal welke invloed de vorming van leergemeenschappen heeft gehad voor de taakinvulling en taakopvatting én daarmee voor de professionele identiteit van de betrokken lerarenopleiders, zowel de opleiders aan de hogeschool als de begeleidende leraren op de stageschool. Beide groepen legden we hiertoe een korte evaluatieve vragenlijst met open vragen voor.
Publicatie | 16-06-2025Praktijkgericht onderzoek in het hbo
Bij praktijkgericht hbo-onderzoek gaat het meestal om het in kaart brengen van de complexiteit van de praktijksituatie om de oriënteringsbasis die ten grondslag ligt aan het professionele handelen te verbreden. Door vergelijking van verschillende hbopraktijkonderzoeken zijn complexe patronen te onderscheiden die kunnen helpen bij het ontwikkelen van generiek inzicht in complexe praktijksituaties. Juist die generieke kennis is weer belangrijk als onderbouw voor nieuw onderzoek, als ondergrond voor de opleiding van nieuwe professionals en als belangrijk hulpmiddel ten behoeve van de verbreding en verdieping van de omgevingssensitiviteit van in de praktijk werkzame reflectieve professionals.
Publicatie | 16-06-2025Een noodzakelijk goed.
Onderwijstijd is een schaars goed en veel onderwerpen zijn relevant en nuttig voor leerlingen. Om die reden wordt elk schoolvak eens in de zoveel tijd geconfronteerd met de legitimiteitsvraag: waarom is het nodig dat leerlingen hierin geschoold worden? Dat geldt ook voor godsdienst/levensbeschouwing. Voor dat vak ligt de legitimeringsvraag echter nog complexer dan bij andere schoolvakken, omdat het een dubbele legitimering kent: vanuit de ‘vrijheid van onderwijs’ en vanuit het belang van algemene vorming. In deze bijdrage begin ik bij de laatste legitimering - redenerend vanuit het algemeen belang - in de hoop vanzelf bij het meer bijzondere belang uit te komen.
Publicatie | 16-06-2025