Filters
1001 resultaten gevonden
Het kind als toetssteen van het schoolsysteem NL
Dirk De Wachter is hoogleraar psychiatrie aan de KU in Leuven en expert in de wereld van het menselijk tekort. In dit interview maakt hij ons deelgenoot van zijn ideeën over omgaan met verschillen in een wereld waarin succes het ultieme doel lijkt. Dit artikel is een bewerkte versie van het artikel van Dorian de Haan en Hans Bakker uit tijdschrift Zone nr. 1 2018.
Publicatie | 04-09-2025Column: Biografie en leiderschap
Deze column gaat in op verschillende aspecten van goed leiderschap.
Publicatie | 16-06-2025Bewegen als interventie voor het bevorderen van zelfredzaamheid
In dit praktijkonderzoek is gebleken dat bewegen door patiënten in het ziekenhuis een eenvoudige interventie is die hen een welkom rendement oplevert. Waar mogelijk wordt functieverlies voorkomen en wordt de weg naar herstel actief gestimuleerd. Voor de beroepspraktijk is het van belang dat niet langer heen en weer geschoven wordt met verwachtingen wie dit gaat oppakken, maar dat dit een gedeelde verantwoording is in het multidisciplinaire overleg. Verpleegkundigen zouden zich sterker kunnen opstellen om tijd te nemen om de zelfredzaamheid van de patiënt met de juiste interventies te ondersteunen. Hierin ligt een taak voor het onderwijs om verpleegkunde studenten te trainen om door reflectie op goede zorg de juiste keuzes te maken in een hectische, organisatorische context en zo bij te dragen aan kwaliteit van leven van deze zorgvrager.
Publicatie | 16-06-2025Gelijke kansen in de klas
Hoe meer etnische groepen op school, hoe groter de kans op ontregeling tijdens de les, blijkt uit promotieonderzoek. Maar er is hoop.
Publicatie | 16-06-2025Van binnen naar buiten en vice versa.
Sinds november 2014 doet het lectoraat Geloven in Context van de Academie Theologie in de CHE onderzoek naar de steeds complexere plaats van de hbo-theoloog in de hedendaagse samenleving en kerk. Als eerste opbrengst van het onderzoek verscheen in juni 2016 de essaybundel Grensgangers: Pendelen tussen geloof en cultuur (Erwich en Praamsma, 2016). Om de eerste resultaten uit de essays te verrijken en verdiepen werden zes groepsinterviews georganiseerd met professionals uit de verschillende werkgebieden van de hbo-theoloog: Missionaire Presentie, Pastoraal werk/Geestelijke Verzorging, Gemeente Opbouw, Voorganger, Leraar Godsdienst & Levensbeschouwing (GL) en ten slotte een externe groep beleidsmakers. Deze focusgroepen hebben geleid tot de volgende conclusies. Allereerst wordt geconcludeerd dat de ontwikkelingen uit Grensgangers grotendeels overeenkomen met de praktijkervaringen van de professionals, hoewel ze hier en daar worden aangevuld of genuanceerd. Ook kunnen we concluderen dat de grote trends zoals individualisering, diversiteit en pluraliteit in alle domeinen gevoeld worden hoewel ze zich per domein soms in verschillende gedaanten manifesteren. Ten tweede wordt een rode draad zichtbaar: alle profielen worstelen op hun eigen manier met de spanningsvolle verhouding tussen het binnen- en buitenperspectief. Het lijkt erop dat de hbo-theoloog zich steeds meer buiten de kerk beweegt, maar hiervoor is het cruciaal dat hij/zij ook de gemeenschap binnen de kerk in beweging kan zetten en kan toerusten. De hbo-theoloog van de toekomst is dan ook een proactieve, zelfstandig functionerende verbinder: een hermeneut die doorkneed is in veranderingsprocessen van individuen en groepen, die zowel de eigen groep als de samenleving en cultuur met behoud van kritische distantie kan analyseren, vormen en toerusten en die door-en-door bedreven is in het verbinden van het verhaal van God met het verhaal van mensen en andersom. Dit vraagt van de hbo-theoloog dat zij op een open wijze, met veel geduld en wijsheid, en vooral met een grondige kennis van de eigen religieuze traditie en de cultuur, op een creatieve en voortvarende manier naar buiten zal moeten treden.
Publicatie | 16-06-2025Leerstijlen en leerinhouden
Leerstijlen staan ter discussie. Er lijkt geen coherent raamwerk voor leerstijlen te zijn en wetenschappelijk bewijs ontbreekt dat matching, het aanpassen van de didactiek aan de leerstijl, leidt tot betere leerresultaten. Bij nadere inspectie blijkt het bestaan van leerstijlen niet zozeer onderwerp van kritiek, maar wel het aanpassen van lessen aan leerstijlen. Wat betreft de matchinghypothese blijkt het te gaan om een specifieke variant van inspelen op leerstijlen. Een alternatieve manier van inspelen op leerstijlen houdt rekening met de inhoud van de te verwerven leerstof en is gericht op verbreding van het leerrepertoire.
Publicatie | 16-06-2025Theorizing government communication with regard to the Dutch nature policy
The implementation of a National Ecological Network poses a significant challenge to the Dutch government. The establishment of this ecological network has led to conflicts among various interest groups in the public sphere, each of which defends its own interests. In this struggle for recognition communication fulfils an important role. This article contends that the discourse about nature is driven by deep frames, is comprised of values and is rooted in world-views. The insight that worldviews play a role elucidates the various positions in the debate and shows normative dimensions in communication. This article argues that the network society, more than ever, requires the government to be explicit about its normative choices.
Publicatie | 16-06-2025Dwalen in het sprookjesbos
Als moderne mensen van (na) de Verlichting is het ons onmogelijk om nog één te zijn met de natuur, zoals onze voorouders dat ooit waren. Diezelfde voorouders hebben ons echter in hun sprookjes en mythen een schat aan symbolische vertellingen nagelaten, die ons aanspreken in de taal van zintuigelijke beelden, aan de natuur ontleende metaforen en van gevoelens gevulde fantasieën. De werkvorm van het dwalen in het sprookjesbos laat zien dat het ons in de verbinding van het wandelen in de natuur en het opgaan in het verhaal, wel lukt om te komen in een staat van tweede primitiviteit. Daarin maken de cognitieve controle en de reflectieve beschouwing even plaats voor een gevoelsmatige ontvankelijkheid en een daaraan verbonden symboolgevoeligheid. In de heen-en-weerbeweging tussen de symbolische vertelling en het eigen verhaal, tussen het opgaan in het sprookje en het verwoorden van eigen ervaringen, tussen het dwalen in het bos en het dwalen in het eigen gemoed, blijkt een speelruimte te ontstaan, waarin nieuwe inzichten oplichten en een diepere vorm van aanvaarding zich aandient.
Publicatie | 16-06-2025