Publicaties

Filters

554 resultaten gevonden

Media en religie

Dagelijks worden we via kranten, radio, televisie en internet op de hoogte gehouden van wat er in Nederland en in de wereld speelt. Veel van de berichten hebben direct of indirect te maken met religie of religieuze gevoelens en uitingen van mensen. Dit is niet verwonderlijk, want religie is een belangrijk onderdeel van onze cultuur. In kunst, literatuur en architectuur, maar ook in waarden en normen, gewoontes en tradities zitten religieuze elementen verweven. Ondanks de dalende kerkelijkheid in Nederland is religie ook vandaag de dag nog een belangrijke maatschappelijke factor. In politieke debatten over bijvoorbeeld ritueel slachten, het boerka-verbod of de status van het homo-huwelijk spelen religieuze argumenten een rol van betekenis. Volgens sommige mensen een veel te grote rol; volgens andere mensen een cruciale. In ieder geval levert het ons met enige regelmaat nieuwe termen op zoals: ‘weigerambtenaar’ of ‘religiestress’. Desondanks is kennis van religie binnen het beroepenveld van de journalistiek vaak onvoldoende aanwezig om hier goed en helder over te berichten. Dit boek wil daarom de rol van religie in de samenleving belichten, vooral met het oog op de praktijk van de aankomende journalist. Ook wil het aankomende journalisten helpen om zich op een eerlijke en professionele wijze tot het verschijnsel religie te verhouden.

Media, Religie en Cultuur | 01-01-2013

Democratie, politiek en chaos

Democratie is een hoogtepunt van beschaving maar staat voortdurend bloot aan het gevaar van chaos. Te gemakkelijk wordt democratie als een vanzelfsprekendheid gezien. In het artikel worden drie spanningen geschetst waardoor de democratie onder druk staat. Dat zijn: 1)spanning als gevolg van grote machtsverschillen, 2)spanning door verschil van mening en 3) spanning als gevolg van negatieve communicatie. Politiek die de democratie wil beschermen, moet erop toezien dat groepen in de samenleving voldoende erkenning krijgen. Anders loopt de spanning te hoog op. In een democratische samenleving moeten groepen elkaar accepteren en naar elkaar luisteren. Dat betekent niet dat ze het met elkaar eens moeten zijn, ze moeten met de ander willen leven en die de ruimte willen geven.

Journalistiek & Communicatie | 24-10-2012

Voorwaarden voor gezamenlijk leren vanuit het perspectief van de leerkracht

Op bovenschools niveau hebben leerkrachten binnen een scholenvereniging voor primair onderwijs, een jaar lang een kennisgemeenschap gevormd, rondom het implementeren van handelingsgericht werken. De kennisspiraal van Nonaka en Takeuchi (1995), was het uitgangspunt, voor deze vorm van gezamenlijk leren. Middels het open interview is er onderzoek gedaan naar de aspecten die leerkrachten aangeven als zijnde voorwaardelijk om het gezamenlijk leren binnen een kennisgemeenschap als zinvol te ervaren. Uit de voorlopige analyse blijkt, dat gezamenlijk leren niet automatisch zorgt voor een meer betrokken leerkracht en beter overdraagbare kennis.

Docent en Talent | 24-10-2012

Conversations with children to identify educational needs

Presently, many primary education schools in the Netherlands are in the middle of implementing a new way of dealing with diversiy (HGW), which tries to avoid the labeling of deficiencies, but emphasizes the cooperation between all parties involved (parents, teachers, students) to encourage student learning. The teacher is supposed to first identify the educational needs of all students and then cluster them. Conversations with children is recommended as one of the ways in which educational needs can be identified (Pameijer, Van Beukering & De Lange, 2009). The present study focuses on the experience of teachers in conducting these conversations. Our research question is: What role do conversations with children play in identifying the educational needs of students.

Docent en Talent | 12-10-2012

Abstract denken in de verdrukking?

Pleitbezorgers vn onderwijsvernieuwingen hameren vaak op het belang van authentiek, exemplarisch of levensecht leren. Wat betekent deze ontwikkeling voor het abstracte denken? Komen abstract denkende leerlingen nog wel aan hun trekken?

Journalistiek & Communicatie | 14-09-2012

Leerstijlen in wisselwerking met omgevingsvereisten: een habitus-veldbenadering

In dit artikel staat de wisselwerking tussen leerstijl en omgeving voorop: verondersteld wordt dat leerstijl en omgeving meer of midner goed kunnen matchen, en dat dit mede van invloed is op de resultaten van het leren. Er worden vier habitus onderscheiden die aansluiten bij vier velden: het artistieke, het beroepen-, het wetenschappelijke en het letterenveld. Bij een aantal opleidingen werd onderzocht of inderdaad een relatie kon worden vastgesteld.

Docent en Talent | 14-09-2012

Leerstijlen: een poging tot synthese

In deze bijdrage wordt een habitusmodel gepresenteerd dat voortbouwt op de leerstijlmodellenvan Kolb, Vermunt en anderen. In het model worden vier houdingen aangegeven. De resultaten van een eerste toetsingsonderzoek worden vermeld en er worden mogelijkheden voor vervolgonderzoek en praktische implicaties aangegeven.

Docent en Talent | 14-09-2012

Different intelligences of teachers in primary education

Dit hoofdstuk behandelt diversiteit van intelligenties bij leerkrachten in opleiding. Denken in termen van verschillende intelligenties of denkstijlen vormt een alternatief voor een focus op een enkelvoudige intelligentie, zoals in het IQ uitgedrukt. Tussen mbo-, havo- en vwo-studenten blijken verschillen en overeenkomsten te bestaan in mate van beeld-, praktijk-, begrips- en systeemdenken.

Docent en Talent | 14-09-2012