Filters
554 resultaten gevonden
Godsdienstonderwijs na Brussel en Parijs
Wie het gesprek over religie wil voeren moet bereid zijn zich te verdiepen hoe de religies ons bestaan ontsluiten en betekenis geven. Dan wordt ook duidelijk dat godsdienst niet iets is dat naar binnen wijst, naar de gelovigen, maar naar buiten, naar onze wereld, naar ons bestaan als mensen.
Geloven in Context | 01-10-2016Afstemmen op de patiënt
Ria den Hertog onderzocht hoe verpleegkundigen in het ziekenhuis in hun besluitvorming rekening houden met de voorkeuren van patiënten. Welke kennis zetten zij daarvoor in? En wat zegt de bestaande literatuur erover?
Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 01-10-2016Formatief evalueren met leesgesprekken
Formatief evalueren binnen het leesonderwijs is waar¬devol (Hattie, 2013; Damhuis, 2015). Deze evaluatievorm blijkt effectief voor het verbeteren van het leerproces van kinderen. Om zo’n leerproces in kaart te brengen kan een leraar kind- of leergesprekken voeren. Leesgesprek¬ken zijn een uitgewerkte vorm van zo’n leergesprek. Het zijn gesprekken over lezen die je als leraar (of andere gespreksleider) voert met individuele leerlingen of met groepjes leerlingen. Door deze gesprekken over lezen krijgen leerling en leraar informatie om te bepalen welke vervolgactie nodig is om de leerling nieuwe doelen in zijn of haar leesontwikkeling te laten bereiken. In dit artikel beschrijven de auteurs hoe je via leesgesprekken de lees¬ontwikkeling van leerlingen kunt volgen en een stapje verder kunt brengen.
Talenten en Opbrengsten | 05-07-2016Bijdrage conferentie ‘Religiewetenschap en religieonderwijs’
Het is niet de vraag óf we godsdienstwetenschap nodig hebben. Het gaat om de vraag wélke godsdienstwetenschap. Deze bijdrage geeft daarvoor enkele aanknopingspunten.
Geloven in Context | 21-06-2016Patiëntvoorkeuren in de verpleegkundige besluitvorming
Het onderwerp in dit proefschrift is de vraag welke professionele kennis verpleegkundigen in het ziekenhuis gebruiken om hun zorg af te stemmen op de individuele voorkeuren van patiënten en hun familie, en hoe zij die kennis inzetten om goede, individueel afgestemde verpleegkundige zorg te verlenen. Het huidige evidence-based practice (EBP)-paradigma is in de gezondheidszorg omarmd om optimaal verantwoorde kwaliteit van zorg te verlenen. EBP kent drie belangrijke componenten in de besluitvorming: evidence uit wetenschappelijk onderzoek, de professionele inschatting van de verpleegkundige en de voorkeuren van de patiënt. Mede onder invloed van een centraal aangestuurd kwaliteitsbeleid is veel nadruk komen te liggen op de eerste component, waardoor de aandacht voor patiëntvoorkeuren vaak achterblijft. In deze studie gaat de belangstelling uit naar de derde component van EBP in de verpleegkundige besluitvorming.
Verpleegkundige beroepsethiek, Reflectie op goede zorg | 01-06-2016Dwalen in het sprookjesbos
Als moderne mensen van (na) de Verlichting is het ons onmogelijk om nog één te zijn met de natuur, zoals onze voorouders dat ooit waren. Diezelfde voorouders hebben ons echter in hun sprookjes en mythen een schat aan symbolische vertellingen nagelaten, die ons aanspreken in de taal van zintuigelijke beelden, aan de natuur ontleende metaforen en van gevoelens gevulde fantasieën. De werkvorm van het dwalen in het sprookjesbos laat zien dat het ons in de verbinding van het wandelen in de natuur en het opgaan in het verhaal, wel lukt om te komen in een staat van tweede primitiviteit. Daarin maken de cognitieve controle en de reflectieve beschouwing even plaats voor een gevoelsmatige ontvankelijkheid en een daaraan verbonden symboolgevoeligheid. In de heen-en-weerbeweging tussen de symbolische vertelling en het eigen verhaal, tussen het opgaan in het sprookje en het verwoorden van eigen ervaringen, tussen het dwalen in het bos en het dwalen in het eigen gemoed, blijkt een speelruimte te ontstaan, waarin nieuwe inzichten oplichten en een diepere vorm van aanvaarding zich aandient.
Journalistiek & Communicatie | 25-04-2016Van binnen naar buiten en vice versa.
Sinds november 2014 doet het lectoraat Geloven in Context van de Academie Theologie in de CHE onderzoek naar de steeds complexere plaats van de hbo-theoloog in de hedendaagse samenleving en kerk. Als eerste opbrengst van het onderzoek verscheen in juni 2016 de essaybundel Grensgangers: Pendelen tussen geloof en cultuur (Erwich en Praamsma, 2016). Om de eerste resultaten uit de essays te verrijken en verdiepen werden zes groepsinterviews georganiseerd met professionals uit de verschillende werkgebieden van de hbo-theoloog: Missionaire Presentie, Pastoraal werk/Geestelijke Verzorging, Gemeente Opbouw, Voorganger, Leraar Godsdienst & Levensbeschouwing (GL) en ten slotte een externe groep beleidsmakers. Deze focusgroepen hebben geleid tot de volgende conclusies. Allereerst wordt geconcludeerd dat de ontwikkelingen uit Grensgangers grotendeels overeenkomen met de praktijkervaringen van de professionals, hoewel ze hier en daar worden aangevuld of genuanceerd. Ook kunnen we concluderen dat de grote trends zoals individualisering, diversiteit en pluraliteit in alle domeinen gevoeld worden hoewel ze zich per domein soms in verschillende gedaanten manifesteren. Ten tweede wordt een rode draad zichtbaar: alle profielen worstelen op hun eigen manier met de spanningsvolle verhouding tussen het binnen- en buitenperspectief. Het lijkt erop dat de hbo-theoloog zich steeds meer buiten de kerk beweegt, maar hiervoor is het cruciaal dat hij/zij ook de gemeenschap binnen de kerk in beweging kan zetten en kan toerusten. De hbo-theoloog van de toekomst is dan ook een proactieve, zelfstandig functionerende verbinder: een hermeneut die doorkneed is in veranderingsprocessen van individuen en groepen, die zowel de eigen groep als de samenleving en cultuur met behoud van kritische distantie kan analyseren, vormen en toerusten en die door-en-door bedreven is in het verbinden van het verhaal van God met het verhaal van mensen en andersom. Dit vraagt van de hbo-theoloog dat zij op een open wijze, met veel geduld en wijsheid, en vooral met een grondige kennis van de eigen religieuze traditie en de cultuur, op een creatieve en voortvarende manier naar buiten zal moeten treden.
Geloven in Context | 01-01-2016Leraren opleiden in brede leergemeenschappen.
In deze bijdrage staat de vraag centraal welke invloed de vorming van leergemeenschappen heeft gehad voor de taakinvulling en taakopvatting én daarmee voor de professionele identiteit van de betrokken lerarenopleiders, zowel de opleiders aan de hogeschool als de begeleidende leraren op de stageschool. Beide groepen legden we hiertoe een korte evaluatieve vragenlijst met open vragen voor.
Geloven in Context | 01-01-2016