Externe onderzoeken met impact
Het Jan Luyken Instituut (JLI) is het centrum voor bezieling en professionaliteit binnen de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). We dragen bij aan een levende christelijke identiteit voor de CHE en voor andere christelijke organisaties.
Het doel van het JLI is om te ondersteunen bij het vertellen van het eigen verhaal door zowel een organisatie als de professional. We maken hierbij gebruik van bronnen vanuit de filosofie, theologie en kunst.
Onze samenleving is op veel terreinen in transitie. Dat raakt mensen maatschappelijk, politiek, sociaal, religieus, persoonlijk en professioneel. Drie grote processen zijn hierbij belangrijke versnellers, namelijk individualisering, digitalisering en globalisering. De transities werken door in professionele praktijken en het in het samenwerken tussen professionals. In veel organisaties schuurt het en hebben medewerkers ervaringen van chaos en vervreemding. In het werk is er steeds meer complexiteit en onvoorspelbaarheid.
Deze ontwikkelingen raken de CHE ook. We voeren daarom het gesprek over de vraag wat de persoonlijke identiteit betekent voor de manier waarop je in je beroep staat. We onderzoeken met elkaar wie we als professional zijn, waar we vandaan komen, wat onze bronnen zijn, wat ons drijft en hoe ons dat vormt in leven en werken. We willen onderling aanspreekbaar zijn op onze professionele identiteit, geïnspireerd vanuit het christelijke geloof. We willen herkenbaar zijn aan ons waardegericht handelen op grond van onze bronnen.
Als JLI organiseren wij diverse activiteiten om hierin van betekenis te zijn. We ondersteunen opleidingen, we doen praktijkgericht onderzoek en we organiseren symposia, masterclasses, podcasts, kunstwerken, werkplaatsen en lunchlezingen.
Herman Oevermans
Herman Oevermans (1965) studeerde rechten, werkte als bedrijfsjurist bij de Universiteit Utrecht en is sinds 2001 verbonden aan de CHE. Hij was verantwoordelijk voor de zakelijke opleidingen Bedrijfskunde en HRM, later voor Journalistiek en Communicatie. Nu is Herman verantwoordelijk voor de opleidingen Theologie, Leraar Godsdienst en Levensbeschouwing, Educatie en het Jan Luyken Instituut. Op CHE-niveau is hij verantwoordelijk geweest als directeur Onderwijs en Onderzoek.
Herman is al jaren actief voor het tijdschrift Wapenveld waar hij zijn wijsgerige en culturele interesse in kwijt kan. Hij staat voor een integrale praktijk van vorming van (jonge) professionals, gericht op het ontwikkelen van hoofd, hart en handen. Zeker deze tijd vraagt om professionals die werken vanuit een geworteldheid in een voedingsbodem die bijdraagt aan bezieling en betrokkenheid, daarvoor zijn er bronnen van kunst, filosofie en theologie. Herman draagt er graag aan bij dat deze bronnen vruchtbaar zijn voor de ontwikkeling van onderwijs, onderzoek en de organisatie. Hij laat zich graag inspireren door denkers uit de traditie van de levensfilosofie.
Wilt u contact opnemen met Herman Oevermans? Dat kan via hmoevermans@che.nl
Carmen Bakker - Gierveld
Carmen Bakker studeerde dans (Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam, in New York en Oslo), Docent Drama (ArtEZ University of the Arts, Zwolle) en Religie-en Cultuurwetenschappen (MA, Universiteit Utrecht). Ze werkte in diverse functies in de (jeugd)theaterwereld als regisseur, dramaturg en educatief medewerker. Daarna werkte ze vijf jaar als regisseur en artistiek leider bij de HQ Bible & Arts school voor jongvolwassenen. Als docent en trainer is ze ruim 20 jaar werkzaam in het onderwijs en als coach ontwikkelde ze zich bij de Coaching Academy International.
Vanaf 2014 werkt ze op de CHE als docent, coördinator, procesbegeleider en de laatste twee jaar ook als kunstzinnig maker en onderzoeker ten behoeve van organisatie, onderwijs en onderzoek. Met deze achtergrond heeft ze haar plek gevonden binnen het Jan Luyken Instituut.
Op de CHE ontwikkelt en leidt ze de creatieve minoren, het trainingsacteren in de hogeschool en probeert ze het kunstzinnig werken verder op de kaart te zetten door o.a. Samenwerkplaatsen te creëren voor de professionals in de CHE.
Haar huidige onderzoek richt zich op de vorm en aanpak van het artistieke onderzoek zelf. Hoe kun je onderzoek doen waarbij het lichaam, de verbeelding en de creatieve meertaligheid van de onderzoekers zelf meespreken? Hoe werkt dat? Welke principes tonen zich? Wat leren we dan met elkaar? En hoe kunnen we dit meenemen in onze theorievorming en praktijken? Daarin richt ze zich op het potentieel van de verschillende medeonderzoekers en weet ze de onderzoeker tot maken te bewegen en de speler tot theorievorming. In dit onderzoek verbindt ze een maakproces, embodied leren en regisseren in een eigen manier van werken en onderzoeken, waardoor enerzijds kennis en anderzijds methodologische taal en vormen worden ontwikkeld.
Carmen maakt deel uit van het Tijdcollectief. Ze was regisseur van het theaterstuk dat tijdens de installatie van Robert van Putten uitgevoerd is. Binnen het lectoraat Bezieling en Professionaliteit zet ze haar kennis, ervaring en manier van onderzoek doen op dit moment in ten behoeve van het thema Tijd samen met het Tijdcollectief.
Wilt u contact opnemen met Carmen Bakker? Dat kan via cambakker@che.nl
Elly van den Berg-Thomassen
Elly van den Berg-Thomassen studeerde Pedagogiek (Rijksuniversiteit Leiden). Ze specialiseerde zich in hechting en veerkracht van jongeren, wat een rode draad werd in haar loopbaan. Deze rode draad heeft voor Elly de inhoudelijke thema’s Identiteit en
Identiteitsontwikkeling, waarbij aandacht voor leren en ontwikkelen in het onderwijsproces altijd centraal heeft gestaan. Als pedagoog en onderwijskundige heeft zij nationaal en internationaal gewerkt aan dit thema in de context van het beroepsonderwijs.
Internationaal werken vindt Elly een ongelooflijk rijke ervaring als het gaat om leren verbindend te werken in een collectief met diversiteit aan goed onderwijs. Het leren omgaan met echte ‘anderen’ is een proces waarin je jezelf werkelijk leert kennen. Internationaal werken daagt uit om controle en zekerheid los te laten in het leven en te leren vertrouwen op een collectieve professionaliteit.
Sinds 2007 werkt ze weer in Nederland. Betekenisvolle ervaringen hebben de kiem gelegd voor onderzoek: Hoe werkt geloof en bezieling door in de professie? Elly floreert in een situatie waar professie, vakmanschap, bezieling en ontwikkeling samenkomen.
Vanuit haar christelijke bezieling heeft ze vormgegeven aan het maken en ondersteunen van goed beroepsonderwijs; Onderwijs dat vakmanschap versterkt en ruimte biedt om te verschijnen in een professionele gemeenschap met een eigen kleur en kwaliteit. Hierin heeft zij een beweging gemaakt van CHE onderwijsadviseur (2007-2018) naar CHE adviseur leren en ontwikkelen (2018-heden). Het accent ligt inmiddels minder op het onderwijs en steeds meer op de professionals in het onderwijs en de professionele gemeenschap waartoe zij behoren. Het werk bestaat voor een deel uit innovatie en advies en deels uit onderzoek. Elly werkt voor het grootste deel CHE-breed en minder direct zichtbaar in een bepaalde opleiding. Naast het werken op de CHE heeft ze nog een eigen adviesbureau TANA. Hierbij richt zich op identiteit in onderwijs. Onderzoek, Innoveren en Ondernemen kleuren de professional die zij is.
Vanaf 2018 heeft het onderzoek een formele status gekregen als promovendus aan de VU (Theologie) en houdt zij zich bezig hoe geloof en bezieling doorwerken op de professionele identiteit van docenten die werkzaam zijn bij een christelijke school.
Met deze achtergrond heeft ze deels haar plek gevonden binnen het Jan Luyken Instituut. Hier werkt zij, naast het onderzoek, als strategisch adviseur en innovator binnen de CHE aan de opgave Identiteit en Bezieling (IP 1 en 2) en buiten de CHE aan opdrachten die Identiteit en Bezieling in de brede zin raken.
Haar huidige empirisch onderzoek heeft binnen de CHE in 2017-2020 plaatsgevonden en momenteel is zij haar dissertatie aan het afronden. In deze dissertatie komen twee disciplines samen, de pedagogiek en de theologie. Zij wordt begeleid door twee promotoren, dr. Henk Bakker (Theologie) en dr. Manon Ruijters, beide werkzaam aan de VU. Zij neemt deel aan twee externe kenniskringen buiten de CHE. Vanuit de kenniskring Professionele Identiteit (PI) heeft zij al meerdere malen meegeschreven aan diverse publicaties en boeken die gaan over professionele identiteit en identiteitswerk. Binnen de CHE heeft zij meegewerkt aan de bundel Op jacht naar rust, van Robert van Putten. Verder is zij verbonden aan het Baptistenseminarium en werkt zij samen met onder andere Hans Riphagen aan kennisontwikkeling van TAR, theologisch actieonderzoek.
Wilt u contact opnemen met Elly van den Berg? Dat kan via evdberg@che.nl.
Jaap Hansum
Jaap Hansum (1968) studeerde economie en theologie in Rotterdam, Ede en Brussel. Hij was werkzaam in bedrijfsleven, onderwijs en kerk in Nederland, België (Antwerpen/Leuven) en Libanon (Beiroet).
Sinds 2021 is Jaap als docent en studentbegeleider verbonden aan de opleiding Theologie van de CHE. Daarin is hij onder meer betrokken op de thema’s missionaire presentie, leiderschap, levenskunst en wereldreligies (in het bijzonder islam). Hij schreef mee aan het boek ‘Christenen verkennen andere godsdiensten in West-Europa’ (2008). Jaap's missie is ‘zorg voor de ziel’. Hoe bewaar en bewaak je als organisatie, als team en als professional je ziel en bezieling? Hij houdt zich als theoloog binnen het Jan Luyken Instituut bezig met de vraag hoe bronnen uit de Bijbel en de christelijke traditie sensitief en zinvol kunnen worden ingebracht in professionele vraagstukken binnen en buiten de hogeschool. Jaap is van nature een creatieve (beeld)denker, een nieuwsgierige vragensteller en bedreven in het sensitief, verbindend en dialogisch begeleiden van processen in teams en organisaties.
Wilt u contact opnemen met Jaap Hansum? Dat kan via jhansum@che.nl
Robert van Putten
Dr. R.J. (Robert) van Putten is lector Bezieling & Professionaliteit aan de CHE. Hij is verbonden aan de CHE als lector Bezieling & Professionaliteit. Zijn lectoraat is verbonden met het Jan Luyken Instituut en vanuit zijn expertise draagt hij met name bij aan de verdieping vanuit filosofische bronnen.Hij studeerde filosofie en bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2020 promoveerde hij op het proefschrift De ban van beheersing: naar een reflexieve bestuurskunst. In zijn werk staat reflectie op professionele praktijken vanuit religie, filosofie en kunst centraal. In het bijzonder houdt hij zich bezig met thema’s als maakbaarheid, rust en tijd. Hij is co-auteur van het essay Gedreven gemeenschap: een kleine filosofie van maatschappelijke organisaties (2024) en redacteur van Religie en lokaal bestuur (2025) en Onderwijs voorbij de meritocratie (2025). Hij is lid van de wetenschappelijke raad van Verus en redactielid van Wapenveld, tijdschrift over geloof en cultuur.
Wilt u contact opnemen met lector Robert van Putten? Dat kan via rjvputten@che.nl
Arjan van Vugt
Arjan van Vugt (1969) studeerde Journalistiek aan de Evangelische School voor Journalistiek (ESJ) te Amersfoort en Politicologie aan de Vrije Universiteit (VU) te Amsterdam. Hij is sinds 1996 verbonden aan de waar hij als parttime docent bij de opleidingen Journalistiek en Communicatie begon. Daarnaast werkte Arjan als freelancer en was hij mede-eigenaar van Tekstschrijversbureau Sekeris & Van Vugt. In 2002 werd hij verantwoordelijk voor de Communicatieafdeling van de hogeschool. In 2011 werd hij directeur Bedrijfsvoering van de CHE en vanaf 2016 is hij als directeur verantwoordelijk voor de CHE-opleidingen die binnen de economische sector vallen. Tevens is hij verantwoordelijk voor commerciële activiteiten via CHE voor Professionals.
Arjan is voorzitter van de Raad van Toezicht van Zorgcentrum Anker te Kesteren. Hij is toezichthouder bij het Ichthus College te Veenendaal en penningmeester van Stichting Yona. Voor Arjan is leven en werken vanuit bezieling dichtbij de Bron erg belangrijk. Zijn kwaliteiten liggen op het terrein van communicatie, bedrijfsvoering en management. Met deze kwaliteiten draagt hij zijn steentje bij aan het JLI.
Wilt u contact opnemen met Arjan van Vugt? Dat kan via awvvugt@che.nl
Lisanne van den Brink-Wiersema
Lisanne van den Brink-Wiersema (1990) is in 2014 aan de CHE afgestudeerd als HBO theoloog. Ze heeft door de jaren heen zorg gedragen voor haar gezin en diverse taken opgepakt in de samenleving. In 2023 is ze begonnen in haar huidige functie als ondersteuner van Onderzoek en van het Jan Luyken Instituut. Ze is onder andere verantwoordelijk voor de organisatorische kant van het JLI.
Wilt u contact opnemen met Lisanne van den Brink? Dat kan via jli@che.nl
Fellows
Jan Willem Nuis
Jan Willem Nuis is organisatiekundige en HR-professional. Zijn loopbaan begon bij de Koninklijke Landmacht, waar hij de officiersopleiding aan de KMA afrondde en functies vervulde in zowel het operationele als HR-domein. Daarna werkte hij jarenlang als HR-manager in het onderwijs. Sinds 2012 is hij verbonden aan de opleiding HRM van de CHE als docent en onderzoeker. Zijn promotieonderzoek richt zich op dialoog in Sustainable HRM: hoe kan dialoog bijdragen aan duurzame arbeidsrelaties tussen werkenden en werkgevers? Daarnaast doet hij, samen met mkb-ondernemers, praktijkonderzoek naar goed werkgeverschap in de Innovatiewerkplaats Goed Werkgeverschap. Ook is hij als onderzoeker en percussionist actief in het Artistiek Collectief van het Jan Luyken Instituut.
Jan Willem beweegt zich steeds op het snijvlak van onderwijs, onderzoek en praktijk. Hij laat zich inspireren door denkers als Martin Buber, Ralph Stacey, René ten Bos, Karl Weick en Stewart Clegg. Hun werk benadrukt dat organisaties niet maakbaar zijn vanuit strakke HRM-modellen: de werkelijkheid ontstaat lokaal, in de interactie tussen mensen. Dit maakt arbeidsrelaties complexer, maar ook rijker en menselijker.
Anne-Marieke van 't Veer-ter Keurs
Anne-Marieke (1989) studeerde in 2011 af als Social Worker aan de CHE in Ede. Daarna begon haar loopbaan in de GGZ, als hulpverlener binnen een specialistische instelling. Vanaf 2014 is ze als POH GGZ werkzaam geweest binnen diverse huisartsenpraktijken. Sinds 2022 werkt Anne-Marieke op de CHE als docent Social Work. Binnen de opleiding is ze betrokken bij vakinhoudelijke lessen zoals methodiek & systemisch werken. Daarnaast begeleidt ze studenten in hun persoonlijke ontwikkeling als professional. Creativiteit vormt voor Anne-Marieke een belangrijke bron van inspiratie in wie ze is en in hoe ze haar werk als docent vorm wil geven. Anne-Marieke maakt deel uit van het Tijdcollectief. Tijdens de installatie van Robert van Putten was ze in het theaterstuk berokken in de rol als ‘lege tijd’ samen met haar harp. Ze ziet uit naar de rijkdom aan kennis die door reflectie, theoretische onderbouwing en muzisch onderzoek tevoorschijn komt. Samen met haar man en drie kinderen is ze woonachtig op de Veluwe.
Bettina Vlot
Bettina (1982) studeerde Journalistiek aan de CHE en bracht daarna een jaar in Engeland door. In Bradford studeerde zij aan de Abundant Life Leadership Academy met als specialisatie Music, Worship & Creative Arts. Terug in Nederland werkte Bettina als tekstschrijver en redacteur bij diverse organisaties. Haar interesse voor de menselijke psyche en een verlangen iets in mensen te bewegen, kwamen samen in de studie Psychosociale Therapie. Niet lang nadat ze die afrondde, deed ze auditie voor een theateropleiding in Amsterdam. Een jonge droom ging in vervulling toen ze werd aangenomen. Inmiddels werkte zij als ZZP’er in de communicatie.
Na het afronden van haar theateropleiding kwamen daar opdrachten als trainingsacteur bij en speelde ze huiskamervoorstellingen voor ouderen met dementie. Sinds 2022 werkt Bettina op de CHE als docent en coach. Ook maakt ze deel uit van het Artistiek Collectief dat verbonden is aan het Jan Luyken Instituut. Tijdens de installatie van Robert van Putten was ze in het theaterstuk betrokken in de rol van ‘vervulde tijd’. In een resultaatgericht studielandschap pleit Bettina voor ervaringsgericht werken. Zelf zoekt ze in haar werk altijd de verbinding met creativiteit en spel. Samen met haar man en zoon woont ze in een leefgemeenschap in hartje Amsterdam.
Naast een interne rol binnen de Christelijke Hogeschool Ede, houdt het Jan Luyken Instituut zich ook bezig met externe onderzoeken en relaties.
- Bij werkveldpartners Woord en Daad en de Lelie zorggroep is actieonderzoek uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek zijn samengevat in een publiekstijdschrift: Deel! en een congres.
- Een postdoc heeft binnen de CHE onderzoek gedaan naar het thema praktische wijsheid.
Daarnaast hebben onderzoekers die werken voor het Jan Luyken Instituut ook binnen verschillende opleidingen docenttaken in minoren, colleges en afstudeerbegeleiding.
Artikelen en publicaties waar het Jan Luyken Instituut aan heeft meegewerkt
- Digitale versie van Deel!
- Podcasts LifeQuest | Podcast op Spotify
- Kranten artikel in Trouw mmv Filosoof Robert van Putten