Jouw school mag steeds meer zélf het onderwijsbeleid bepalen. Heb jij daar ideeën over? Wil je bijdragen aan innovatie? Een rol spelen in schoolbrede veranderingstrajecten? Volg dan de master Leren en Innoveren.
In twee jaar tijd groei je uit tot Teacher Leader. Of in nuchter Nederlands: iemand die zelf voor de klas staat, maar tegelijkertijd een voortrekkersrol in de school vervult. Je adviseert bijvoorbeeld de directie vanuit jouw schat aan nieuwe kennis over onderwijsinnovaties. Ook draag je actief bij aan zorgvuldige implementatie van deze innovaties. Je doet veel wetenschappelijke onderwijskennis op en weet hoe je deze kan toepassen in de praktijk. Leren op de werkplek staat namelijk centraal.
Bovendien behandel je tijdens de opleiding leervragen die spelen in jouw school. Onderzoek doen naar je eigen lespraktijk is belangrijk in deze master. Ook ontdek je hoe je vanuit jouw identiteit onderwijsconcepten en pedagogisch handelen met elkaar verbindt. Klinkt dat als een master die bij jouw ambities past? Schrijf je dan snel in!
Lees meer over deze master onder 'Inhoud' en op de gezamenlijke website van CHE, Driestar hogeschool en VIAA over de master Leren en Innoveren.
Studie-eigenschappen
-
Studiebelasting
Deze deeltijd professionele masteropleiding duurt twee jaar en bestaat uit 60 ECTS. De studiebelasting is 15 tot 20 uur per week.
Opleidingsinformatie
Inhoud
De opleiding is ingedeeld aan de hand van themalijnen. Per semester wordt er een half jaar intensief gewerkt aan een themalijn. De themalijnen zijn:
Themalijn 1 Leraar en leren
Themalijn 2 Onderwijs en innovatie
Themalijn 3 School en omgeving
Themalijn 4 Interculturaliteit: Leren en innoveren in de internationale context
De onderzoekslijn en het tutoraat vormen de rode draad binnen de themalijnen. Vanaf het eerste semester ben je bezig met het nadenken over en uitvoeren van je eigen onderzoek.
Binnen de onderzoekslijn leer je:
- Verschillende manieren van onderzoek doen.
- Het met behulp van onderzoekssoftware analyseren en interpreteren van onderzoeksgegevens.
- Het lezen en schrijven van onderzoeksverslagen en artikelen.
Binnen de tutoraatslijn leer je:
- Je eigen leren herkennen.
- Wat jouw kwaliteiten zijn.
- De kwaliteiten van anderen herkennen en gebruiken.
- Door te werken aan je eigen leervragen
- meer over zelfgekozen thema’s.
In het eerste jaar...
- Is er een tweedaagse op een externe locatie.
In het tweede jaar...
- Wordt er met elkaar een onderwijscongres bezocht en daar actief aan bijgedragen door het houden van een presentatie of workshop.
- Is er een (door de studenten georganiseerde)internationale studiereis van ongeveer een week.
Iedere module rond je af met een opdracht. Naast kennis vragen we vooral inzicht en toepassing en leggen we bij de opdrachten zoveel mogelijk een verbinding naar de school.
Doelgroep
Voor docenten in: het po, vo, mbo en hbo
Beroepsperspectief
Je denkt graag na over (je eigen) onderwijs. Je vervult binnen de school een voortrekkersrol; je bent aanjager en inspirator voor het team en adviseur voor de directie bij vernieuwingen. Uit de contacten met schooldirecties blijkt dat er behoefte aan deze voorbeeldfuncties is, en we verwachten dat er in iedere school meer leraren deze plaats gaan verwerven. De master biedt een erkend diploma met het recht op het voeren van de titel Master of education (M.Ed) en is vaak een opstap naar een bijpassende functie en loonschaal.
Leerbijeenkomsten
Een deel van het curriculum komt aan de orde in leerbijeenkomsten. In de weken dat er geen leerbijeenkomsten zijn, maak je je door zelfstudie de stof eigen of werk je aan opdrachten. De leerbijeenkomsten vinden om de twee à drie weken plaats op dinsdag in Gouda. Wanneer er een groep (deels) in Ede of Zwolle start, heeft deze haar leerbijeenkomsten op vrijdag.
De start tweedaagse in oktober valt voor de Goudagroep op dinsdag en woensdag. De start tweedaagse voor de Ede- en Zwollegroep valt op donderdag en vrijdag.
De leerbijeenkomsten vinden overdag plaats van 8.45-17.30. Deze master volg je binnen je werk. Het is daarom belangrijk om elke week een vaste dag ervoor vrij te roosteren. Die dag kun je dan gebruiken voor het volgen van de leerbijeenkomsten en het werken aan de zelfstudie en/of opdrachten.
Groei door onderwijskennis uit binnen- en buitenland
De master Leren en Innoveren is een samenwerking van de CHE, Driestar Hogeschool en VIAA. Je krijgt les van de beste onderwijsspecialisten van de hogescholen. Ook volg je regelmatig colleges van gastdocenten uit binnen- en buitenland. Tijdens je master maak je een internationale studiereis en bezoek je een onderwijscongres.
Praktische zaken
Kosten
Als je je inschrijft voor een studie, betaal je collegegeld. Welk collegegeldtarief voor jou van toepassing is, hangt af van een aantal factoren zoals eerder gevolgde opleidingen en de opleiding en de opleidingsvorm die je wilt volgen. Op www.masterli.org leggen we het zo duidelijk mogelijk uit.
Studie informatie
De Master Leren en innoveren biedt een uitdagende verdieping voor leraren die werken in het christelijke basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger beroepsonderwijs. De tweejarige deeltijdopleiding is praktisch door het behandelen van leervragen uit de eigen schoolorganisatie, is betaalbaar door de vergoeding vanuit de lerarenbeurs en biedt beroepsperspectief door aansluiting op actuele ontwikkelingen in het onderwijs.
Het Ministerie van Onderwijs wil graag de professionaliteit van leraren vergroten en stelt hiervoor ook geld beschikbaar. Daarnaast komen er veel ontwikkelingen af op scholen en organisaties. Er is behoefte aan leraren die voor de klas staan, maar ook extra deskundigheid hebben op het gebied van leerprocessen van leerlingen, het invoeren van vernieuwingen binnen scholen en de nieuwste wetenschappelijke inzichten hierover. Ook is er ruimte voor leraren die kunnen adviseren bij vernieuwingen op school of een onderzoek kunnen doen naar het invoeren en het werken met methoden. De Master Leren en innoveren heeft dát in huis om van extra betekenis te zijn voor leerlingen, collega’s, de directie en de school.