Ieder mens, ieder gezin, iedere familie heeft een verborgen schatkist met rijke verhalen. Dat kun je de essentie noemen van de narratieve benadering. Narratief wil zeggen “verhalend”: mensen ordenen hun ervaringen van alledag in verhalen. Verhalen geven samenhang en vormen een soort conclusie van mensen over zichzelf en hun wereld. De narratieve therapie richt zich op de verhalen die mensen en gezinnen over zichzelf ontwikkeld hebben. Wanneer er veel stress is in een gezin dan kan het gezin verstrikt raken in problemen. Het besef invloed te hebben en van betekenis te zijn, raakt dan verminderd. Gemakkelijk ontwikkelen mensen een negatief identiteitsgevoel: ‘Ik ben geen goede moeder want ik kan het allemaal niet aan’.
Jelina vormt met samen met haar twee kinderen Anna (12) en Peter (8) een gezin. Het alleen opvoeden van de kinderen kost veel energie: Anna heeft een vorm van ASS en Peter is erg druk. Jelina woont ver van haar Poolse familie voelt zich er alleen voor staan. Het stressmonster zorgt vaak voor paniek en lichamelijke klachten en doet haar twijfelen aan haar moederschap.
Ron , die als vrachtwagenchauffeur werkt is vaak somber gestemd; Hij trekt zich terug vanwege allerlei negatieve ervaringen in zijn vorige relatie en uit zijn jeugd. hij twijfelt of hij wel van betekenis kan zijn als vader. Maar hij stuurt elke dag een appje naar zijn vrouw. Dat vertelt hoe belangrijk hij Jelina vindt en welke waarde haar inzet voor de kinderen heeft.
In de narratieve benadering gaan we op zoek naar de veelzijdige perspectieven die in ieders leven en in ieder gezin aanwezig zijn, vaak minder zichtbaar, wat onder het vloerkleed geschoven. Gezinnen worden in de narratieve hulpverlening geholpen om zich te her-verbinden met wat voor hen echt belangrijk is en dat te verbinden met de mensen die voor hen belangrijk zijn.
Op deze nascholingsdag/masterclass leer je:
• veelzijdige en hoopvolle perspectieven te ontwikkelen;
• specifieke narratieve interventies concreet toe te passen;
• wat ‘externaliserende interventies’ zijn
• wat de re-authoriserende interventies zijn
• wat de betekenis van taal en het gebruik van metaforen is in de hulpverlening
Studie-eigenschappen
-
SKJ-punten
In aanvraag
-
Elk jaar bewezen beter
CHE neemt deel aan de landelijke participantengroep van de IAG-methodiek, samen met 20 instellingen en 3 andere hogescholen. Dit landelijke platform werk aan de doorontwikkeling van de IAG-methodiek en draagt bij aan het concept ‘elk jaar bewezen beter’.