Deze maand verscheen er een interessant artikel in het communicatievakblad C en een podcast op het communicatieplatform Logeion. Op wat voor manier proberen mbo’s en hogescholen de koppeling te leggen tussen onderwijs, onderzoek en de dagelijkse praktijk van het communicatievak? Wat opvalt: steeds is er de wens die driehoek van 'onderwijs - onderzoek - praktijk' tot het fundament onder de vakopleidingen te maken.
Een van de geïnterviewden is collega en associatelector journalistiek en communicatie Korien van Vuuren. “Om kritisch te leren denken moet je veel beleefd hebben. Door op allerlei plekken in de praktijk bezig te zijn, kunnen we studenten onderdompelen in verschillende ervaringen. Je wordt kritisch denker als je verschillende bubbels hebt gezien en die aan elkaar kan linken. Hoe passen de belevingswerelden van de ene persoon bij die van de andere en waar zit er frictie? Zo leer je meervoudig te kijken naar problemen. Het gaat daarbij om de beleving van studenten; niet iedereen heeft de behoefte kritische denker te worden. Wij stimuleren dus de leervraag, vervolgens komen ze vanzelf met vragen als: hoe kan ik die verschillende zienswijzen naast elkaar plaatsen? We geven ze de theorie van werkwijzen als dilemmalogica, zodat ze leren snappen hoe je deze theorie gebruikt in de praktijk,” aldus Korien.
-
Luister de podcast
-
Lees het artikel: