Jamila is een bevlogen professional. Ze werkt al jaren als leerkracht in het basisonderwijs en daarnaast in de hulpverlening. Daar behandelt ze mensen op psychosociaal gebied. Met haar PABO-diploma en een master in pedagogische wetenschappen, vindt ze het nog altijd belangrijk om zich te blijven ontwikkelen. “Als hulpverlener werk je met mensen. Je draagt de verantwoordelijkheid om te blijven leren.”
“In gesprek met collega’s kwam naar boven dat we bepaalde expertise in huis wilden halen. Toen kwamen we onder andere op speltherapie: we hadden behoefte aan een andere blik. Als hulpverlener ben je nooit uitgeleerd, dus ik heb meerdere cursussen en opleidingen gevolgd de afgelopen jaren. Maar speltherapie was voor mij ook nieuw. Ik heb het dus op me af laten komen, maar ik merk elke keer weer dat ik me verder ontwikkel.”
Spiegel voor
Nu de deeltijdstudent ook stage loopt, heeft ze ervaren wat deze vorm van therapie met haarzelf en met het kind doet. “De basisbegrippen die voor speltherapie gelden, spreken mij erg aan. Empathie, onvoorwaardelijke acceptatie en echtheid zijn alle drie ontzettend belangrijk. Daarnaast moet je als therapeut veel meer op je handen zitten: je moet het tempo van het kind volgen en het vertrouwen opbouwen. Zo moeten wij ook spelsessies opnemen op video, zodat je dan bijvoorbeeld ziet dat je zelf veel te veel aan het woord bent geweest. Je krijgt echt een spiegel voor, waardoor je je gaande weg steeds verder ontwikkelt.”
Veilige situatie
Het mooie aan haar vak vindt ze dat ze kinderen met bepaalde problemen kan helpen zich te ontwikkelen tot een gezonde volwassene. “Bij speltherapie draait het alleen maar om het kind: het is voor hen zo’n veilige situatie. En met deze vorm kunnen ze via spel en creativiteit hun emoties en gevoelens uiten. Wat mij betreft doe je kinderen tekort als deze vorm niet wordt aangeboden.”
Leerzaam
“In de lessen zit ik er echt als een spons bij. En onderling wisselen we ook onze ervaringen uit, we hebben allemaal net een andere achtergrond. Dat is super leerzaam.” Jamila vertelt dat je met goed plannen en het behouden van het overzicht de opleiding goed kunt doorlopen. “Het is natuurlijk een master, dus je moet er echt tijd voor vrijmaken. De uren die er voor staan heb je echt nodig.”
Spelend kind
Het favoriete vak van de deeltijdstudent is leertheorieën. “Daar leer je echt wat speltherapie inhoudt. En wat je allemaal met het materiaal kunt doen, zoals schuim. Je bent dan niet zomaar met schuim aan het spelen, daar kan je dan bij het spelende kind ook een boodschap uit halen. Daarnaast krijgen we bijvoorbeeld ook recht. Dat ken ik wel vanuit mijn eigen vakgebied, maar die herhaling is goed.”
Laatste jaar
“Als je veel met kinderen werkt, is deze opleiding geweldig om te volgen. Speltherapie geeft niet overal antwoord op, maar het kan wel aansluiten als andere therapeutische behandelvormen niet passend zijn.” Jamila is momenteel bezig met haar stage en onderzoek en zit in het laatste jaar van de opleiding. “Een aanrader voor iedereen die zich verder wil ontwikkelen en meer wil leren over dit mooie vak.”
Meer weten over de master Speltherapie? Ga naar de opleidingspagina en meld je aan voor onze open avond.