Met ICT kun je tijd en afstand overbruggen. Bij de opleiding AD ICT Service Management nemen we dit heel letterlijk. Begin dit schooljaar is student Farley Elias namelijk bij de opleiding begonnen vanaf Bonaire. Hij geeft graag een inkijkje in zijn beweegredenen en ervaringen. ‘Soms starten de lessen om zes uur in de ochtend, vanwege het tijdsverschil. Gelukkig ben ik iemand die vroeg opstaat.’

Sinds 2015 werkt Farley bij Web Bonaire, het bedrijf dat op Bonaire water en elektriciteit distribueert. Hij is begonnen als ICT Assistant en inmiddels doorgegroeid tot ICT Network Officer. ‘Binnenkort gaan we een servicedesk opzetten en dit project mag ik gaan leiden. Dit houdt in dat alle servicevragen over applicatiebeheer en operationele technologie straks op één plek binnenkomen. Een uitdagende taak die ook andere vaardigheden van mij vraagt. Ik wilde altijd al graag een hbo-opleiding volgen. Dit was een mooie aanleiding hiervoor.’
Kijken met een helicopterview
In zijn functie heeft Farley niet alleen technische vaardigheden en inzicht in bedrijfsprocessen nodig, maar ook sterke sociale vaardigheden. ‘De opleiding start met het maken van een Position Paper. Dit kan ik gelijk toepassen in mijn werk. Met name het gedeelte over samenwerken – Samenleren in ICT – gaf waardevolle inzichten. Hierin leer je hoe je omgaat met verschillende karakters en standpunten, zonder je eigen standpunten te laten vallen. Daarnaast leert de opleiding je met een helicopterview te kijken. Je bent een brug tussen de ICT en de verschillende afdelingen’.
Lessen op afstand
Farley is op het moment even in Nederland. Een mooie gelegenheid om te vragen hoe de eerste maanden van de opleiding op afstand zijn bevallen. ‘Op Bonaire kan ik geen passende opleiding volgen. Mijn vrouw heeft eerder de bachelor Social Work bij de CHE met succes op afstand gedaan. Dat was voor mij aanleiding om ook bij de CHE te kijken. Voordat ik aan de opleiding begon heb ik uitgebreid met Bert Huizenga, opleidingscoördinator Ad ICT Service Management gesproken over de mogelijkheden en eventuele moeilijkheden. De lessen volg ik online via Teams. Dit gaat heel goed. Ook het online contact met studiegenoten gaat soepel. Het duurt soms wat langer om feeling te krijgen als je de lessen online volgt. Hier wordt gelukkig rekening mee gehouden. Ik kom tweemaal per jaar naar Nederland, bij de start van de nieuwe module. Nu ben ik over vanwege een presentatie en een toets.’
Plannen
Naast werknemer bij Web Bonaire en student Ad ICT Service Management, is Farley ook nog vader en bandleider en zanger in een bandje. ‘Al deze verantwoordelijkheden zorgen ervoor dat ik goed moet plannen. We hebben geen naaste familie op Bonaire die op kan passen en met de band treed ik minimaal een keer per week op. Ik heb daarom de donderdagen en zaterdagochtend gereserveerd voor de opleiding. Ongeveer eens per drie weken heb ik les op donderdag. Omdat de Ad ICT Service Management een tweejarige deeltijdopleiding is, is dit goed te doen. De opdrachten zijn intensief, maar je hebt ruimte om je werkzaamheden zelf te plannen. In de les breng je vraagstukken van de werkvloer in.’
Gelijkwaardig en benaderbaar
Om colleges op afstand goed te laten slagen, heb je niet alleen goede techniek nodig. ‘Met de verschillende docenten van de opleiding heb ik goed contact. Je voelt geen verschil tussen docenten en studenten, iedereen is gelijkwaardig en benaderbaar. Als ik om feedback vraag of een vraag stel via Teams krijg ik daar snel een reactie op, zowel van docenten als van studenten. Hierdoor heb ik het gevoel dat er geen afstand is.’
Meer weten over de Ad ICT Service Management. Bekijk hier de opleidingspagina of vraag een Meet & Greet aan met opleidingscoördinator Bert Huizenga.