Filters
1002 resultaten gevonden
VAKbekwaam
Gelre ziekenhuizen Apeldoorn/Zutphen, de Hogeschool Saxion Deventer/Enschede en Christelijke Hogeschool Ede ontwikkelden de afgelopen twee jaar gezamenlijk de stagevariant VAKbekwaam om tegemoet te komen in de behoefte aan beter toegeruste hbo-verpleegkundigen. Binnen VAKbekwaam specialiseert de student zich in de Algemene Gezondheidszorg, waarbij Vaardigheden, Attitude en Kennis op hbo-niveau voorop staan. Studenten lopen de laatste twee jaar van hun opleiding stage in het ziekenhuis, waarbij het opdoen van veel praktijkervaring, het leren via Action Learning en het competentiegericht opleiden belangrijke uitgangspunten zijn. Er is een intensieve begeleiding door werkbegeleiders met hbo denk- en werkniveau, zij fungeren als rolmodellen. In de praktijk blijkt dat deze studenten aan het einde van hun opleiding beter in staat zijn om als beginnende hbo-professionals aan de slag te gaan.
Publicatie | 16-06-2025Naar verpleegkundig eigenaarschap van kwaliteit
De Kwaliteitswet Zorginstellingen verplicht zorginstellingen om gegevens te verzamelen over de kwaliteit van de geleverde zorg. Verpleegkundigen vervullen een rol door registratie van complicatierisico’s. Wat hebben zij nodig om deze registratie goed uit te voeren? In dit artikel beschrijven wij een onderzoek naar de factoren die het registratiegedrag van verpleegkundigen beïnvloeden en houden wij een pleidooi om de motivatie van verpleegkundigen te vergroten.
Publicatie | 16-06-2025Aandacht voor eten en drinken in de wijkzorg
De wijkverpleegkundige is een belangrijke speler in het bevorderen van gezond eet- en drinkgedrag. Hoe krijgt dit vorm in de dagelijkse zorgpraktijk? Met interviews is in kaart gebracht hoe hbo-wijkverpleegkundigen deze taak invullen.
Publicatie | 16-06-2025Een kwestie van tijd (Lectorale rede)
Deze lectorale rede is in verkorte versie door lector Robert van Putten uitgesproken bij zijn installatie op 31 maart 2023. Het lectoraat 'Bezieling en Professionaliteit' onderzoekt hoe religie, filosofie en kunst bijdragen aan het omgaan met professionele vraagstukken. Deze rede gaat in op onze omgang met tijd. Daarbij worden drie verschillende tijdservaringen onderscheiden: productieve tijd, vervulde tijd en lege tijd. Besproken wordt hoe deze alle drie een plek moeten krijgen binnen onze werktijd. Ook wordt uitgewerkt hoe deze drie verschillende tijdservaringen door een goede tijdsorkestratie uiteindelijk samen kunnen komen in bestemde tijd.
Publicatie | 16-06-2025Een wereld te winnen. De zoektocht naar missionaire sensitiviteit
Met deze lezing sloot lector Sake Stoppels zijn werk in het kader van het lectoraat ‘Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen’ aan de CHE af (2018-2023). In verkorte vorm werd deze lezing uitgesproken tijdens het CHE-symposium ‘De wereld liefhebben. Missionair zijn in een seculiere tijd’. Ede, 9 juni 2023. Stoppels gaat in op de opbrengsten van het lectoraat en wijst ook op een aantal missionaire uitdagingen. Deze zijn ook bedoeld als opmaat voor een nieuwe lectoraatsperiode waarin missionaire communicatie in een (post-)seculiere tijd opnieuw een belangrijk speerpunt zal zijn.
Publicatie | 16-06-2025Training Morele Psychologie
Deze training Morele Psychologie wil helpen inzicht te ontwikkelen in de psychologische dynamiek zelf die ontstaat rond discussies over ‘het goede handelen’ en die je als begeleider of beleidsmaker voortdurend zult tegenkomen in het werkveld, zodat je patronen daarin herkent. De training is ontwikkeld voor begeleiders van asielzoekers en statushouders in Nederland en België. De basisprincipes uit de Morele Psychologie zullen echter herkenbaar zijn voor een bredere groep beleidsmakers en ondersteuners, en toepasbaar binnen andere beroepsgroepen. Deze training Morele Psychologie is onderdeel van het project ‘Your Global Future’, een project gericht op begeleiders van asielzoekers en statushouders ter bevordering van een inclusieve en toekomstvrije benadering (Future Free Approach).
Publicatie | 16-06-2025Child of two worlds
Foster children often encounter worldview differences between their foster family and their birth family, for example, when participating in religious activities and practices. Foster children not only have a right to continuity in upbringing but also consistency in worldview, culture and language. Good co-parenting relationships are important for their identity development. For these reasons, foster care workers are entrusted with the task of supporting the triadic relationship of the foster child, birth parents and foster parents in dealing with worldview differences. Based on in-depth interviews with foster care workers (n = 16) six skills in dealing with worldview differences can be distinguished: (1) basic knowledge of worldviews and identity formation; (2) empathizing with the other; (3) inquisitiveness to discover what is essential for the other; (4) initiating worldview conversations and keeping them going; (5) fostering self-reflection in worldview; and (6) manoeuvring between and monitoring all interests. It is helpful if birth parents are well-informed in advance about the impact of worldview differences and if foster care workers and foster parents are aware of the identity and developmental needs of foster children to explore the worldview of the foster family and the birth family.
Publicatie | 16-06-2025Tussen grensbewaking en grensvervaging
Veel kerken willen in onze tijd open geloofsgemeenschappen zijn. Ze willen zich niet opsluiten in het eigen gelijk en zich niet afschermen van de omgeving. Tegelijk willen ze ook niet verwateren en helemaal gaan samenvallen met hun omgeving. Ze zoeken dus een weg tussen grensbewaking en grensvervaging. In dit themanummer van het tijdschrift Inspirare (2022-4) wordt bijbels-theologisch en praktisch-theologisch naar dit spanningsveld gekeken. Verschillende onderzoekers van de Christelijke Hogeschool Ede hebben aan dit nummer meegewerkt.
Publicatie | 16-06-2025