Zoeken

Filters

1002 resultaten gevonden

Evaluating Effect Moderators in Cognitive Versus Behavioral Based CBT-Modules and Sequences Towards Preventing Adolescent Depression

Objective: The aim of this study was to investigate age group, gender, and baseline depressive symptom severity as possible effect moderators in (1) cognitive versus behavioral based CBT-modules and (2) sequences of modules that started either with cognitive or behavioral modules in indicated depression prevention in adolescents. Method: We conducted a pragmatic cluster-randomized trial under four parallel conditions. Each condition consisted of four CBT-modules of three sessions (cognitive restructuring, problem solving, behavioral activation, relaxation), but the sequencing of modules differed. The CBT-modules and sequences were clustered into more cognitive versus more behavioral based approaches. The sample involved 282 Dutch adolescents with elevated depressive symptoms (Mage = 13.8; 55.7% girls, 92.9% Dutch). Assessments were conducted at baseline, after three sessions, at post-intervention and 6-month follow-up with self-reported depressive symptoms as the primary outcome. Results: We found no evidence for substantial moderation effects. Age group, gender, and depressive symptom severity level at baseline did not moderate the effects of cognitive versus behavioral modules after three sessions. No evidence was also found that these characteristics moderated the effectiveness of sequences of modules that started either with cognitive or behavioral modules at post-intervention and 6-month follow-up. Conclusion: Cognitive and behavioral based modules and sequences in the prevention of depression in adolescents might apply to a relatively wide range of adolescents in terms of age group, gender, and severity levels of depressive symptoms.

Publicatie | 16-06-2025

Betrokken in Gods missie

Betrokken in Gods missie van Petra de Jong-Heins, Bert Roor, Jan van ’t Spijker en Willem van ’t Spijker is een basisboek voor missiologie voor studenten aan theologische opleidingen en werkers in de kerk. Het wil hen helpen om doordacht en positief betrokken te zijn bij Gods wereldwijde werk. Binnen de wereldwijde kerk en haar missionaire werk is veel in beweging. Traditionele benaderingen staan ter discussie, nieuwe visies dienen zich aan. Al deze veranderingen vragen om fundamentele doordenking. Daarin wil dit basisboek een handreiking doen. Het eerste deel bevat een verkenning van Bijbels-theologische grondlijnen, de geschiedenis van de zending en uitdagingen in de huidige culturele context. Deze lijnen worden in het tweede deel doorgetrokken naar actuele missionaire praktijken in en vanuit Nederland.

Publicatie | 16-06-2025

A Twist to Apologetics

In their missionary endeavors, many Christians today may well experience a gap between articulating traditional beliefs (handed down ‘cognitive truths’) and a desire to live as a Christian in their ordinary, daily life, focusing on embodiment, practical action, or doing. This leads to resistance or insecurity with respect to engaging in apologetic dialogue or conversations about being a missionary church. Based on explorative systematic research and field work I propose six lessons for enhancing missional resilience, fitting for the times of transition in which churches in the secular West currently find themselves. This proposal is based on four background perspectives on changing epistemic paradigms and the emerging interest in ‘embodied knowing’ (by Bonnie Miller-McLemore, Stephen Toulmin, Alister McGrath and David Bosch), an epistemological perspective on ‘embodied knowing’ based on the Biblical covenant (by Esther Lightcap Meek), a liturgical perspective (by Nicholas Wolterstorff) and two pioneer perspectives (field research).

Publicatie | 16-06-2025

Gezondheidsbevordering bij mensen met een psychische aandoening en/of licht verstandelijke beperking vraagt visie, scholing en samenwerking van sociaal werkers en verpleegkundigen

Het belang van gezondheidsbevordering bij mensen met een psychische aandoening en/of een licht verstandelijke beperking in de langdurige zorg is groot. De sociaal werker en verpleegkundige hebben beiden een rol in gezondheidsbevordering bij deze doelgroep. Uit praktijksignalen blijkt dat professionals hierin knelpunten ervaren. Literatuuronderzoek naar deze knelpunten leverde geen resultaten op. Om te onderzoeken welke knelpunten professionals tegenkomen in het werken aan gezondheidsbevordering in de ambulante setting, is aan de hand van zes interviews een verkennend kwalitatief onderzoek uitgevoerd. De resultaten geven inzicht in persoonlijke en omgevingsfactoren die een rol spelen, in het spanningsveld dat professionals ervaren tussen eigen regie en professionele verantwoordelijkheid, in de wisselende aandacht die gezondheidsbevordering krijgt vanuit de organisatie en in de begeleiding van de professionals. In het algemeen wordt gezondheidsbevordering gerelateerd aan fysieke gezondheid, wat vragen oproept over de kennis over gezondheidsbevordering en de (brede) visie op gezondheid. Ook geeft het onderzoek inzicht in de knelpunten die in de samenwerking worden ervaren, onder andere de uitdaging om als professional aan de juiste informatie te komen, het geringe contact met andere disciplines en het samenwerken binnen de versnipperde financieringsstructuren. Dit verkennende onderzoek geeft het signaal dat meer praktijkgericht onderzoek naar gezondheidsbevordering bij deze doelgroep nodig is.

Publicatie | 16-06-2025

De nutteloosheid van rust

Een kleine tien jaar geleden publiceerde ik in Wapenveld mijn eerste beschouwing over de prestatiemaatschappij. Het was het begin van een decennium nadenken, schrijven en spreken over een thema dat mijzelf en vele tijdgenoten onder de huid zit: prestatiedruk, onrust en stress. Het artikel destijds was grotendeels een beschouwing van de maatschappelijke en culturele achtergronden en sloot af met het vermoeden dat de christelijke traditie remedies bevat en een radicaal perspectief geeft op ontspannen leven. In de jaren die volgden ben ik dat vermoeden verder gaan verkennen.

Publicatie | 16-06-2025

Diversiteit en Professionaliteit

Dit is de lectorale rede van Bernhard Reitsma voor het lectoraat Diversiteit en Professionaliteit. Allereerst wordt hierin de thematiek verkend. Waar hebben het we het nu precies over als het gaat over diversiteit en professionaliteit? Vervolgens wordt er een kader geschetst waarbinnen er op de CHE kan worden nagedacht over diversiteit en professionaliteit. Is er een verhaal dat de CHE typeert en dat de grote diversiteit intern weet te verbinden en vervolgens ook extern een weg wijst? Daaruit wordt een aantal conclusies getrokken over hoe een (christelijke) professional zich kan verhouden tot diversiteit en hoe zich dat kan vertalen naar professionele praktijken. Tot slot zal worden geschetst wat ons de komende jaren binnen het bronnen instituut en het lectoraat Diversiteit en Professionaliteit te doen staat. Wat is de onderzoeksvraag en hoe gaan we daar mee aan de slag?

Publicatie | 16-06-2025

Lege tijd moet vooral menselijke waardigheid beschermen

”Werktijd” is verengd tot ”productieve tijd”, waardoor ”vervulde tijd” en ”lege tijd” worden verwaarloosd. Deze tijdservaringen moeten echter alle drie hun ”bestemde tijd” krijgen, willen bezieling en professionaliteit tot bloei komen. Dit artikel is een samenvatting van de rede getiteld ”Een kwestie van tijd. Bezieling en professionaliteit in een verontruste wereld”, die de auteur op 31 maart hield bij zijn installatie als lector Bezieling & Professionaliteit aan de CHE.

Publicatie | 16-06-2025

Ertoe doen

Deze integrale kennisagenda is voor de CHE-opleiding Sociale Studies een mijlpaal. Het is voor het eerst dat het onderzoek dat gedaan wordt binnen Sociale Studies aan elkaar is verbonden nadat vanaf het cursusjaar 2017-2018 steeds stappen zijn gezet om al het onderzoek onder te brengen in Professionele Leergemeenschappen (PLG’s). Het gaat om onderzoek van studenten van de voltijd en deeltijd bachelor Social Work, van de masters Contextuele Benadering en Speltherapie en van de lectoraten Professioneel Opvoeden, Informele Netwerken en Laatmoderniteit en Jeugd en Gezin. Een PLG is een groep van docenten, professionals en studenten die zin hebben om meerjarig samen te leren rondom vragen uit de praktijk. Hiervoor formuleren praktijk en onderwijs, onder begeleiding van een onderzoeker, samen thema’s die voor beide relevant zijn en waarop studenten jaarlijks onderzoek verrichten in het teken van hun afstuderen. De kennis die hiermee wordt ontwikkeld komt ten goede aan: 1) de vorming van de student tot professional 2) de ontwikkeling van het werkveld 3) het beroepsonderwijs en 4) de kennisbasis van de beroepen waar we voor opleiden. In deze kennisagenda worden vijf kennislijnen geïntroduceerd waarbinnen alle PLG’s van Sociale Studies zijn ondergebracht. Als bijlage is een overzicht toegevoegd waarin alle PLG’s met hun kennislijnen bij elkaar staan. Tenslotte is deze kennisagenda nadrukkelijk een levend document. PLG’s zullen komen en gaan. We willen daarin ontwikkelingen volgen en ook afgaan op de plekken waar vragen zijn en waar samenwerking ontstaat. De kennisagenda is dan ook nadrukkelijk een uitnodiging om aan te haken en om mee te doen.

Publicatie | 16-06-2025