Filters
1001 resultaten gevonden
Structurele preventieve aanpak van depressies bij jongeren hard nodig
Depressie en depressieve klachten komen veel voor onder jongeren. Toch worden ze vaak niet herkend. Jongeren krijgen daardoor geen of pas laat hulp. Docent-onderzoeker Marieke Boone pleit voor een structurele preventieve aanpak van depressie onder jongeren.
Publicatie | 16-06-2025Bouwen aan inclusieve en diverse lerarenteams
Veel scholen hebben te maken met een lerarentekort. Om nieuwe leraren aan te trekken en huidige leraren te behouden, is het belangrijk om te zorgen voor een fijn leer- en werkklimaat. Van grote invloed hier op is een inclusieve cultuur. Een inclusieve cultuur draagt bij aan een gevoel van verbondenheid en biedt bovendien meer ruimte voor diversiteit in het team. Dit is een kans, omdat een divers lerarenteam een beter afspiegeling is van de maatschappij en een verrijkend voorbeeld voor de leerlingen. We leggen in dit artikel uit wat je als schoolleider en bestuurder kunt doen om een inclusieve cultuur te bevorderen en we lichten een tool toe, waarmee schoolleiders eenvoudig hun school kunnen analyseren en een actieplan maken, toegespitst op hun eigen situatie.
Publicatie | 16-06-2025Het is dun geworden
In maart 2022 verscheen het SCP-rapport Buiten kerk en moskee, het derde deel in de reeks ‘religie in een pluriforme samenleving’. Het rapport had een ontnuchterende boodschap. Anders dan door sommigen langgehoopt, blijkt de religieuze opleving uit het begin van deze eeuw niet te beklijven. Om zicht te krijgen op de implicaties van dit SCP-rapport heeft het lectoraat Bezieling & Professionaliteit op 21 september 2022 een ‘reflectiekamer’ georganiseerd. In deze besloten studiebijeenkomst is met een groep van betrokken onderzoekers, docenten en practitioners op het gebied van religie, zingeving en onderwijs nagedacht over het rapport. Dit verslag is een vrije verwerking van de inzichten die tijdens die bijeenkomst zijn opgedaan. Het doel van dit verslag is om de daar ontwikkelde inzichten tot collectieve kennis te maken en te delen met de deelnemers van de bijeenkomst en een bredere groep belanghebbenden, in de hoop dat het behulpzaam is bij verdere strategische doordenking. De opbouw volgt hetzelfde patroon als de bijeenkomst: eerst worden ‘bevindingen die raken’ beschreven, vervolgens worden de ‘implicaties in professionele contexten’ gedeeld en ten slotte wordt ‘visie en handelingsperspectief’ geformuleerd.
Publicatie | 16-06-2025Ministers on Salvation: Soteriological Views of Pioneers and Pastors in the Protestant Church in the Netherlands
Missiology has always been inspired by soteriology, that is, Christian views of salvation. However, little is known about the actual soteriological beliefs of missionary practitioners. This article is an explorative qualitative study of soteriological beliefs among Dutch Protestant ministers who work in pioneer settings (N=20) and established churches (N=40). Our research shows that, contrary to what might be expected, these two groups (termed ‘pioneers’ and ‘pastors’) are very much alike with regard to their soteriological beliefs. The majority are convinced of the uniqueness of Jesus, and the connection of salvation with God and/or Jesus – even if this salvation is often expressed in immanent terms. Only two differences have been found between pastors and pioneers. Pioneers experience more challenges in communicating the uniqueness of Christianity and they are more likely to have traditional views of ‘eternal lostness’.
Publicatie | 16-06-2025Sleutel voor aanpak knelpunten ligt in regio's
Voor de aanpak van onder andere de stikstofcrisis moet het kabinet de kennis en kunde in de regio's benutten. Waarom zitten die niet bij Remkes? Regio Foodvalley is er klaar voor.
Publicatie | 16-06-2025De Stadskerk Groningen. Groei die uitnodigt tot delen?!
Dit artikel is een reflectie op twee artikelen die ook bijgevoegd zijn: - ’Gods liefde ontvangen, beantwoorden, doorgeven’ De Stadskerk in Groningen, door Arjan Zantingh - Communities in de Stadskerk Groningen, door Hans Riphagen, Elisa Lingeman en Martijn van Geilswijk De Stadskerk in Groningen is een grote, vitale gemeente binnen de traditie van de Vrije Baptisten. Ze is sterk gegroeid in de afgelopen jaren, mede door kerkelijk grensverkeer. Een van haar voorgangers, Arjan Zantingh, schetst in het eerste artikel een beeld van de gemeente, haar kernwaarden, zoektochten en uitdagingen. In een tweede artikel schrijft Hans Riphagen, docent aan het Baptistenseminarie aan de VU, samen met twee van zijn studenten over de vorming van kleinere gemeenschappen binnen de gemeente in coronatijd. Hoe blijven mensen verbonden als de centrale vieringen wegvallen? In het slotartikel reflecteren Nadine van Hierden (PThU) en Sake Stoppels (CHE) op een aantal thema’s uit de beide eerdere artikelen. Ze hebben aandacht voor onder meer het kerkelijk grensverkeer en leiderschap. Ook pleiten ze voor de erkenning van de zuigelingendoop binnen de traditie van het Baptisme.
Publicatie | 16-06-2025Systematic review of common and specific factors in play therapy for young people with intellectual disability
Background: The target group of this study concerns young people with a mild intellectual disability. The central research question is: What evidence can be found in the literature for common and specific factors for a play therapy intervention for young people with a mild intellectual disability struggling with aggression regulation. Method: The criteria used for selecting articles are presented according to the PRISMA, and the PRISMA guidelines for writing a review have been applied. Results: Common factors have been found in the literature that relate to the relationship between therapist and client and the therapeutic skills of the play therapist. Clues have also been found for specific factors of play therapy, such as the use of play as a language and a connection with the child's inner world. In addition, certain factors have been found that are specific to the target group of this article. The non-verbal element of play therapy is an active part of this.
Publicatie | 16-06-2025Het plan als beheersingsinstrument
In het onderwijs worden talloze plannen gemaakt: lesplannen, jaarplannen, curriculumplannen, kwaliteitszorgplannen en instellingsplannen. Dit hoofdstuk bekijkt de rol van plannen in het onderwijs vanuit bestuursfilosofisch perspectief. Het gaat dus niet over de concrete inhoud van plannen of de specifieke planmethoden, maar over het plan als fenomeen. Anders gezegd, dit hoofdstuk wil licht werpen op de ‘zin’ van plannen. Het doel van deze beschouwing is enerzijds dieper inzicht geven in de aard en werking van plannen en anderzijds de verbeeldingskracht rond interventies in het onderwijs vergroten. Dit hoofdstuk maakt deel uit van de publicatie ‘Van planlast naar planlust’, uitgegeven bij Uitgeverij Politeia. https://www.politeia.be/nl/publicaties/333257-van+planlast+naar+planlust
Publicatie | 16-06-2025